2023-02-26, 11:37
Medlem
Jag jobbar som speditör och har nyligen börjat på ett nytt ställe. Jag har 5 års arbetslivserfarenhet inom logistik och administration men fick ändå bara en lön på 30k brutto. Enligt lönestatistik borde en speditör tjäna minst 33k, men med tanke på min erfarenhet borde jag väl egentligen ligga på över 35k?

Jag känner mig överkvalificerad för mitt jobb och har egentligen en annan utbildning, men kan inte få jobb inom det just nu. Jag känner mig som en andra klassens medborgare eftersom mina vänner och bekanta tjänar mycket mer än mig. T.o.m. en kompis som jobbar i kassan på ICA tjänar mer, och jag förstår inte varför just jag hamnat i denna skamliga sits. Det känns som att jag blivit diskriminerad i ett hela mitt liv.
Citera
2023-02-26, 11:45
Medlem
Unelads avatar
Låter rätt lågt, vad hade du för lön innan? Och varför accepterade du jobbet om lönen är ett problem?
Citera
2023-02-26, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klaskent300

Jag känner mig som en andra klassens medborgare eftersom bla bla bla,
Det känns som att jag blivit diskriminerad i ett hela mitt liv.

Om du lägger undan looser-mentaliteten så har du idag ett jobb.

Utgå från det och för en högre lön så får du hoppa mellan anställningar, då det är enklaste sättet till högre lön.

Alternativet är såklart att du blir erbjuden högre lön hos en konkurrent och att du ber att din chef matchar det om han vill ha kvar dig.

Nåt sånt?
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-02-26 kl. 11:53.
Citera
2023-02-26, 11:52
Medlem
MrMadoffs avatar
Tjänar man över 30k i kassan på ica? Sjukaste jag hört
Citera
2023-02-26, 11:54
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Det finns alltid jobb för "överkvalificerat" duktigt folk, om du inte är nöjd med din lön så får du om du trivs på din arbetsplats förhandla om en ny lön, fortfarande inte nöjd ja då får du byta arbetsplats.

Som sagt duktigt folk är svårt att få tag på, och du kommer vara mer än välkommen på din nya arbetsplats.
Citera
2023-02-26, 11:54
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Tjänar man över 30k i kassan på ica? Sjukaste jag hört

Varför skulle det vara sjukt menar du?
Citera
2023-02-26, 11:55
Medlem
Kione211s avatar
Handels har väl högre ob på helgen så om han på ica jobbar kvällar och helger blir det extra pengar.
Transport avtal suger.
Citera
2023-02-26, 11:57
Medlem
MrDonutss avatar
Anslut till facket och låt de sköta frågan.
Citera
2023-02-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unelad
Låter rätt lågt, vad hade du för lön innan? Och varför accepterade du jobbet om lönen är ett problem?
För att jag var desperat. Innan hade jag en timlön på 147 kr/h som konsult på ett annat ställe.
Citera
2023-02-26, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Anslut till facket och låt de sköta frågan.
Har bara en tidsbegränsad anställning just nu, så de kan tyvärr inte hjälpa mig förrän jag får en riktig anställning.
Citera
2023-02-26, 11:59
Medlem
Helt sjukt att en lastbilchaffis ens har 30k i månaden. Vilken a-lagare som helst kan köra upp och klara lastbilskörkort.
Citera
2023-02-26, 12:00
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
[Har inte det alltid varit sämsta betalda yrket? Vet folk som tjänar betydligt lägre än 30k och dom har högre klassade jobb än en Ica kassörska.
Som tex? I vilka yrken är man högre kvalificerad med betydligt lägre lön?
Senast redigerad av CitrusInYourEye 2023-02-26 kl. 12:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in