• 1
  • 2
2023-02-28, 13:48
Medlem
toalettrullen14s avatar
Hej alla!

Jobbat 1st line utomlands tre år nästan, så kan rollen bra. Utomlands är lönen piss, i Sverige när jag läser verkar IT Support ligga på allt mellan 27000-35000kr och då rimligtvis är väl 2nd line över det spannet? Tycker själv det låter för mycket med 40000/mån då jobbet är ganska enkelt i min mening, men ja...

https://www.unionen.se/rad-och-stod/...t?active-tab=0
https://www.ratsit.se/lonestatistik/...ekniker-it-lon

Ja, kort och gott vad skulle vara ett rimligt löneanspråk för rollen som onsite 2nd line IT support i Sverige? Någon som arbetar med den rollen idag och vad har ni för löner?

Tack på förhand!
Citera
2023-02-28, 13:53
Medlem
Vilken stad?
Är rollen som konsult i Stockholm finns det utrymme för lite högre lön.
Som 2nd line inom Office 365 hade jag 37k som konsult får ett antal år sen.
Går nog att få strax över 40k i huvudstaden nu om du har något cert och bra referenser, men 30-35k är nog mer rimligt om du är mer junior.
Citera
2023-02-28, 14:02
Medlem
Stark-Senaps avatar
Ni måste skoja hoppas ja. 3-4k euro för detta jobb?

Jag lägger det till listan: Varför man absolut inte vill bo i Sverige!
Citera
2023-02-28, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap

Hur menar du, för mycket eller för lite betalt?
Citera
2023-02-28, 14:09
Medlem
toalettrullen14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Vilken stad?
Är rollen som konsult i Stockholm finns det utrymme för lite högre lön.
Som 2nd line inom Office 365 hade jag 37k som konsult får ett antal år sen.
Går nog att få strax över 40k i huvudstaden nu om du har något cert och bra referenser, men 30-35k är nog mer rimligt om du är mer junior.

Mellanstor stad! Är 30-35 då för 2nd eller 1st line? Känns som at 2nd för 30-35 känns lite lågt nu när jag råkat "anchor" mig själv på upp till 40, jag har blivit girig.

I och med inflation och allt, kanske man skulle kunna lägga på ett par laxar till?

Tack för svaret!
Citera
2023-02-28, 14:10
Medlem
GIMP-SUITs avatar
Bor i en liten håla och jag får 40k i 2nd line.
Citera
2023-02-28, 14:10
Medlem
Citat:
Hur menar du, för mycket eller för lite betalt?
Tolkar det som att det är för lite.
Citera
2023-02-28, 14:11
Medlem
toalettrullen14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap

Har du andra platser där jag kan tjäna mer (utan överdrivet mycket stress) så säg gärna till! Vill ha pengar
Citera
2023-02-28, 14:12
Medlem
toalettrullen14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Bor i en liten håla och jag får 40k i 2nd line.

Fint ju! Får man fråga vad för ansvar du har där? Är det en liten håla med 40 så är det ju riktigt fint, men förmodar att rollen är ganska krävande då?
Citera
2023-02-28, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Tolkar det som att det är för lite.

Ja jo alltså allt är relativt, 2nd line är ju ett väldigt enkelt jobb precis över instegsnivån där det sällan krävs några utbildningar och ingen längre erfarenhet. Lönen kan säkerligen gått upp de senaste åren då jag fortfarande blir bombarderad på linkedin där desperata rekryterare försöker anställa en högt och lågt.
Citera
2023-02-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ja jo alltså allt är relativt, 2nd line är ju ett väldigt enkelt jobb precis över instegsnivån där det sällan krävs några utbildningar och ingen längre erfarenhet. Lönen kan säkerligen gått upp de senaste åren då jag fortfarande blir bombarderad på linkedin där desperata rekryterare försöker anställa en högt och lågt.
Jag blir med bombarderad men de vill inte betala bra lön. Oftast under 30k eller strax över. Facken säger minst 35k i ingångslön för mig.
Citera
2023-02-28, 15:43
Medlem
toalettrullen14s avatar
Citat:

Jag har bara kört detta jobb remote, så 2nd line borde ju funka så med? Står utomlands, men kanske ska ändra till Sverige för att se vad dem bombarderar mig med för skoj.

Men du är inte kvar i rollen längre då förmodar jag?

Är egentligen inte i någon stress över pengar så avstår nog nästan hellre en låg lön med 2nd line och utvecklar andra "skills" i något halvår som betalar bättre, (programmering tex).

Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Jag blir med bombarderad men de vill inte betala bra lön. Oftast under 30k eller strax över. Facken säger minst 35k i ingångslön för mig.

35 ingångslön är ändå ganska bra tycker jag iom hur (iaf jag) upplever det som relativt enkelt. Men är du 2nd line eller vilken är din roll?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in