Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Vilken tur, jag trodde KGB skulle lönnmörda mig! Jag skriver inget som inte alla andra vet redan, det gäller de flesta Yotubers också. "Reporting from Ukraine" frågar nog sina kontakter vad han kan släppa. Han är ofta också lite efter vissa "rykten", han vill veta att de stämmer innan han gör en video, han går ju inte igenom alla fronter varje dag med de senaste ryktena (Som Denys), utan går igenom en plats åt gången. Han är från Mykolaiv.
Jag följde en del pro-ryska förr men de visade sig alltid ha fel i det långa loppet för de var allt för optimistiska i sin rapportering (Åt ryska hållet). Kollar man bakåt några månader i deras videos så ser man ju det. Prognoserna då har ju visat sig helt fel.
Så du tror alla dessa youtubers är ideella youtubers som vill stötta Zelenski och säkerhetstjänsten och då publicerar icke av Zelenski kontrollerade nyheter från kriget med ryska påståenden och kartor.
Häromdagen var det en intervju med ukrainsa flyktingar i vår lokaltidning. En dam (fin utbildning) som tidigare uttalat militant stöd till Zelenski-regeringen sa att hon slutat lyssna på nyheter från Ukraina för det är bara lögner och propaganda och situationen är mycket allvarligare.
Ukraina har en mer sovjetiskt uppbyggd statsapparat och lögnpropaganda än självaste ryssland. Därför börjar allt fler Ukraina-vänner använda sig av ryska nyheter och kartor när de följer kriget.
Det verkar som de ukrainska styrkorna som strider i södra delarna vid fronte i Bakhmut fungerar fortfarande medan de som strider norröver som till stor del består av nyuppsatta/nymobiliserade/utslitna inte längre har kunnat hålla emot. Ryssarna har tagit sig ganska långt utmed en järnvägsbank där nu och är ganska nära den sista öppna försörjningsleden och ukrainarna verkar ännu inte organiserat motoffensiv - gör de inte det väldigt snart så är det kört för dem.
Klart de kommer kunna ta sig ur till fots men hur mycket utrustning kan då gå förlorad + så mycket ukrainska armen har satsat i staden inte minst i bra offensivdugliga förband kommer ett sådant nesligt och oansvarigt misslyckande få hemska konsekvenser för ukrainsk stridsviljan. En katastrof för Nato.