2023-02-28, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
I det ryska lägret står skratten högt i tak. EU:s sanktioner driver man friskt med. Råa skämt på EU:s bekostnad drar ner skrattsalvor. man gör EU:s ledargarnityr till åtlöje och flera råa skämt dras om dess representanter.

Ja. EU:s högtidliga sanktionsbeslut är sannerligen ett skämt. Här tuffar ett fartyg lastat med rysk gas in mot en svensk hamn för att lossa sin last. Europas företagare är bundna av mångåriga kontrakt som inte går att bryta ens i krig. Det blir för dyrt och dom konkar. Alltså: bussines as usual.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ab3mnL/mp-vill-ha-svar-varfor-sverige-koper-rysk-gas

Ja, mångåriga leveransavtal kan bli dyrt i tider av sanktioner.
Ryska Gazprom är stämt på 11 miljarder euro av Tyska Uniper, bara för den gas som inte kunde levereras under sommarens sanktioner från Ryssland.
Tack och lov för Ryssland så sprängdes ju Nordstream, så att de nu kan hävda force majure och slippa betala skadestånd när de vill stänga av gasleveranserna.
Citera
2023-02-28, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Något jag har lärt mig är att "neutral" är en rätt dålig beskrivning av mig. Som du märker är det snarare andra i tråden som hela tiden tjatar om att jag är neutral.

Jag är inte neutral i meningen att jag väljer att min analys ska sluta i en neutral slutsats. Om min slutsats gynnar Ryssland så är det inget som gör att jag tänker "oj, det måste vara fel". Jag är neutral i meningen att jag anser att Sverige borde ha en politik som i sina ukrainakrigspolitiska mål mer liknar t ex Ungerns. Jag är heller inte neutral i meningen att jag försöker kritisera alla lika mycket, varför ska jag göra det? Det kan vara ett bra mål för en tidning, förlag eller liknande. Men inte för mig. Varför? För jag tror att svenskar och väst behöver inse att Natos nuvarande konstruktion fram leder till krig, och att ryssarna, även om de gör fel när de invaderar, har en förståelig oro över Nato och USA.

Jag tror det leder till bättre utveckling för världen, och för Europa. Men det är en dålig etikett. Jag är heller inte neutral moralmässigt. Jag anser att både Putin och USA gjort fel.

Där är inget konstigt med att du ibland får ett överlappande mål med folk som har en helt annan ideologi, metod och information. Eller hur?

Notera att de som stör sig mest är alltid pro-ukraina. De gillar inte folk som kommer med underbyggda argument. En del av dem provoceras också över att jag är en svensk. Hur kan en Svensk komma till slutsatser som inte gynnar Ukraina? Några tiltar helt.

Notera att psykick tror att om man anser hens påverkans-försök är obstinata samt patetiska, tillhör man de som är pro Ukraina. Så behöver naturligtvis inte vara fallet. Ej heller måste man anse att nato-inträde för Sveriges del är en god ide.
Detta är en anledning att vi garvar så gott åt dennes livsgärning....
Citera
2023-02-28, 08:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Fjärde delen av intervjun med en brittisk frivillig.

Stridspitt med nordengelskt tugg så förstår om det för somliga är outhärdligt men han återger, precis som i de tre föregående delarna, väldigt intressanta vittnesmål. Denna gång (utöver topic om hur de ertappade en spion) bla:

- rötter av sovjet-mossa som fortfarande inte tynat bort inom ukrainsk beredskap.
- (vilket i sin tur bidrar till) inte helt försumbara förlustsiffror för UAF, något som vi i väst - faktiskt - ofta talar tyst om.
- den makalösa magnitud av svinstior som övertagna ryska fästen är - vilket vi redan visste men ändå =)

https://youtu.be/YqWUyjpbJX8

Kanalen, framförallt 3 år tillbaka i tiden och bakåt, är förövrigt väldigt intressant när det kommer till vapen och militär vilket kanske inte minst tilltalar somliga i denna tråd.

Tack, väldigt intressant. Som du säger mycket som vi redan visste och sådant vi inte visste som att ukrainarna tar större förluster än nödvändigt pga det sovjetiska arvet.
Citera
2023-02-28, 08:34
Medlem
Att kalla sig analytiker på fb måste vara det mest patetiska man kan göra. För all del, ta rygg på chefsanalytikern från NY. Mr zero läsförståelse.
Citera
2023-02-28, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Vilken tur, jag trodde KGB skulle lönnmörda mig! Jag skriver inget som inte alla andra vet redan, det gäller de flesta Yotubers också. "Reporting from Ukraine" frågar nog sina kontakter vad han kan släppa. Han är ofta också lite efter vissa "rykten", han vill veta att de stämmer innan han gör en video, han går ju inte igenom alla fronter varje dag med de senaste ryktena (Som Denys), utan går igenom en plats åt gången. Han är från Mykolaiv.

Jag följde en del pro-ryska förr men de visade sig alltid ha fel i det långa loppet för de var allt för optimistiska i sin rapportering (Åt ryska hållet). Kollar man bakåt några månader i deras videos så ser man ju det. Prognoserna då har ju visat sig helt fel.

Så du tror alla dessa youtubers är ideella youtubers som vill stötta Zelenski och säkerhetstjänsten och då publicerar icke av Zelenski kontrollerade nyheter från kriget med ryska påståenden och kartor.

Häromdagen var det en intervju med ukrainsa flyktingar i vår lokaltidning. En dam (fin utbildning) som tidigare uttalat militant stöd till Zelenski-regeringen sa att hon slutat lyssna på nyheter från Ukraina för det är bara lögner och propaganda och situationen är mycket allvarligare.

Ukraina har en mer sovjetiskt uppbyggd statsapparat och lögnpropaganda än självaste ryssland. Därför börjar allt fler Ukraina-vänner använda sig av ryska nyheter och kartor när de följer kriget.

Det verkar som de ukrainska styrkorna som strider i södra delarna vid fronte i Bakhmut fungerar fortfarande medan de som strider norröver som till stor del består av nyuppsatta/nymobiliserade/utslitna inte längre har kunnat hålla emot. Ryssarna har tagit sig ganska långt utmed en järnvägsbank där nu och är ganska nära den sista öppna försörjningsleden och ukrainarna verkar ännu inte organiserat motoffensiv - gör de inte det väldigt snart så är det kört för dem.

Klart de kommer kunna ta sig ur till fots men hur mycket utrustning kan då gå förlorad + så mycket ukrainska armen har satsat i staden inte minst i bra offensivdugliga förband kommer ett sådant nesligt och oansvarigt misslyckande få hemska konsekvenser för ukrainsk stridsviljan. En katastrof för Nato.
Citera
2023-02-28, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Så du tror alla dessa youtubers är ideella youtubers som vill stötta Zelenski och säkerhetstjänsten och då publicerar icke av Zelenski kontrollerade nyheter från kriget med ryska påståenden och kartor.

Häromdagen var det en intervju med ukrainsa flyktingar i vår lokaltidning. En dam (fin utbildning) som tidigare uttalat militant stöd till Zelenski-regeringen sa att hon slutat lyssna på nyheter från Ukraina för det är bara lögner och propaganda och situationen är mycket allvarligare.

Ukraina har en mer sovjetiskt uppbyggd statsapparat och lögnpropaganda än självaste ryssland. Därför börjar allt fler Ukraina-vänner använda sig av ryska nyheter och kartor när de följer kriget.

Det verkar som de ukrainska styrkorna som strider i södra delarna vid fronte i Bakhmut fungerar fortfarande medan de som strider norröver som till stor del består av nyuppsatta/nymobiliserade/utslitna inte längre har kunnat hålla emot. Ryssarna har tagit sig ganska långt utmed en järnvägsbank där nu och är ganska nära den sista öppna försörjningsleden och ukrainarna verkar ännu inte organiserat motoffensiv - gör de inte det väldigt snart så är det kört för dem.

Klart de kommer kunna ta sig ur till fots men hur mycket utrustning kan då gå förlorad + så mycket ukrainska armen har satsat i staden inte minst i bra offensivdugliga förband kommer ett sådant nesligt och oansvarigt misslyckande få hemska konsekvenser för ukrainsk stridsviljan. En katastrof för Nato.
Lokala tidningen i Ryssland?

Länka gärna källa.
Citera
2023-02-28, 08:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
I takt med att insikten om Ukrainas förlust står allt klarare så blir din stämma pipigare och pipigare.

På rysk TV har de börjat snacka om hur bra det är att Ryssland inte klarar att erövra Ukraina nu eftersom "det skulle kosta för mycket".
Citera
2023-02-28, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren

Nyheter från Ukraina? Hm, jag tror du ljuger eller är trög i huvudet.
Länka till intervjun med ukrainsk pro-kiev dam som säger att hon bytt från ukrainska Nyheter till ryska så ska jag hjälpa dig att förstå innehållet
Citera
2023-02-28, 08:47
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
I det ryska lägret står skratten högt i tak. EU:s sanktioner driver man friskt med. Råa skämt på EU:s bekostnad drar ner skrattsalvor. man gör EU:s ledargarnityr till åtlöje och flera råa skämt dras om dess representanter.

Ja. EU:s högtidliga sanktionsbeslut är sannerligen ett skämt. Här tuffar ett fartyg lastat med rysk gas in mot en svensk hamn för att lossa sin last. Europas företagare är bundna av mångåriga kontrakt som inte går att bryta ens i krig. Det blir för dyrt och dom konkar. Alltså: bussines as usual.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ab3mnL/mp-vill-ha-svar-varfor-sverige-koper-rysk-gas
Ja, ändå vill de ha bort sanktionerna. Märkligt.

Vi skrattar högt åt Ryssland också och deras transformering till Nordkorea II.
Det är galen och hotfull propaganda, James Bond-skurkar blandat med Dr Evil.
Sakta men säkert mals sektor för sektor ner av sanktioner där ryssen verkar spela desperat limbo mot den oudvikliga undergången där sektor efter sektor går på knäna.

Men man borde skruva åt trycket ännu mer, bland annat sluta köpa den gas som fortfarande är tillgänglig men kanske även stoppa mediciner/läkemedel så misären blir total.
Citera
2023-02-28, 08:47
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Jag kan men vill inte svara. Du skulle då bara bli ännu snedare. Din länk ligger där osedd och min uppfattning om detta proxikrig ligger bergfast. Jag vidhåller att EU:s sanktioner är ett skämt i Kreml.
Att du som själv är ett skämt tycker att sanktionerna är det betyder ju ingenting!

Rysk ekonomi håller på att implodera pga sanktionerna, det är ett faktum. Siffrorna från Januari är kristallklara på den punkten och bara foliehattar och andra dårar hoppas och tror på nåt annat.
Senast redigerad av 45-75Marlin 2023-02-28 kl. 08:51.
Citera
2023-02-28, 08:53
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Awacs ja men inte U2
Inga U2 flyger över Ukraina! Och om de gjorde det så är det Amerikanska och inga Natoplan.

Dessutom tog de väl ur drift 2020?
Senast redigerad av 45-75Marlin 2023-02-28 kl. 08:57.
Citera
2023-02-28, 08:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Inga U2 flyger över Ukraina! Och om de gjorde det så är det Amerikanska och inga Natoplan.

Dessutom tog de väl ur drift 2020?
Jag tror inte de är tagna ur drift faktiskt.

De användes senast nu när man spanade på den kinesiska ballongen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_U-2#/media/File:U-2_Pilot_over_Central_Continental_United_States_(76 44960).jpg

Men du har rätt i att man inte använder U2 över Ukraina. Då hade Ryssland rapporterat det omgående.

De flög troligen över Ukraina innan invasionen men nu flyger de över grannländerna till Ukraina.
Senast redigerad av Conception 2023-02-28 kl. 09:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in