2023-02-27, 21:31
Medlem
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Vad tycker ni om tongångarna här mot Mats Löfving?
https://www.tv4.se/klipp/va/13807339/efter-massiva-kritiken-mot-polisen-risk-for-rikets-sakerhet

"Oerhört allvarligt. Risk mot rikets säkerhet. Linda Staaf är ett brottsoffer.
Våldsanmälningar. Åklagare la ner anmälan"

Om jag hade varit Mats Löfving, så hade jag känt det som att jag utmålats som värsta våldsmannen, och att folk som STARKT var på Linda Staafs sida, ville få in mig i fängelse.

Som seriös polischef som fått mycket respekt skulle jag verkligen kunna känna att det var ett otroligt hot som låg över mig.

De uttrycker sig dramatiskt, starkt och otroligt klandrande mot Mats Löfving, trots att polisanmälan avskrivits av åklagare.

Ni vet ju hur starkt folkpöbeln kan driva på hur utfallet ska bli i mål som drivs i rättssalar, också.

Vissa likheter med det som hände med Benny Fredriksson, vd för Kulturhuset Stadsteatern. Efter drevet mot honom i samband med Metoo och framförallt Åsa Linderborg, begick han självmord. Även höga chefer är inte mera än människor.
Citera
2023-02-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Vissa likheter med det som hände med Benny Fredriksson, vd för Kulturhuset Stadsteatern. Efter drevet mot honom i samband med Metoo och framförallt Åsa Linderborg, begick han självmord. Även höga chefer är inte mera än människor.
2020
* Anmälan om misshandel är inte från Staaf.
* Den sker efter Löfving väljer att riva Potemkinkulisserna kring "klaner"
* Anmälan läggs ner.
2021
*Ny anmälan ett år senare handlar igen om Staaf, men någon annan gör anmälan utan att Staaf är medveten eller ens verkar vilja se detta ske.
* Åklagare lägger ner.
2022-23
*En utredning om grovt tjänstefel påbörjas.
*En "genomlysning" av en apparatchik påbörjas och görs av en polisanställd jävig utredare()
*Genomlysningen presenteras som fakta snarare en denna jäviga utredares åsikter man anklagar ML för att vara ett svin och skyldig men samtidigt är han inte skyldig till något brottsligt.

Det låter som att Staaf är ett offer i denna story. Men inte på grund av ML utan någon annan som vill bli av med ML. Hennes motiv verkar vara någon sorts konflikt och blir paranoid när någon börjar begära ut dokument om henne, vilket vore "respektlöst" som hon beskrev det. Nu var inte ML personen som gjorde detta utan en akademiker som inte har någon relation till Linda eller ML.

Expressen får göra jobbet att framställa Staaf som något offer där vaga anklagelser av skiftande karaktär kommer från en okänd källa. Om det är hyffsat korrekt från min sida så är det faktiskt synd om Linda.
Citera
2023-02-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Inte första gången en på ytan torr tjänsteman tar livet av sig. All auktoritet tycks sitta i uniformen för Mats.
Sov han i polisuniformen? Putsade han knapparna tills solen gick ner för gott?
Enligt brodern var Mats Sveriges främsta brottsbekämpare någonsin
Okej. Så Mats var såå stolt att han gick in i det eviga mörkret hellre än bli granskad? Så orättvist behandlade har ju ingen människa blivit i Sverige tidigare, eller hur?
Nä brorsan. Kliv ner från den höga hästen. Det blåser kallt där uppe.
Mats var en fegis. Ville verka cool för han hade en pistol.

Ligger mycket i det du säger. Finns litet av dramaking över suicidet. Så farligt var det inte, att han behövde ta detta definitiva. Löfving kunde tagit det som en MAN och ägnat sig åt annat men viktigt polisarbete sista 5 åren till pensionen och under tiden skrivit en memoar - som politiker och VD:ar och kriminologer brukar göra - där Löfving kunnat redogöra för sitt arbetsliv och bagatellen så här på slutet som blev så, förhastat, ödesdiger för honom.

Det är så man tycker synd om Rpc:en nu. Fy f-n vilket dilemma han ock hamnat i, liksom Löfvings anhöriga. Så illa är inte Thornberg jämfört med de tre tidigare Rpc:erna före honom, även om han gick in miljöskadad av vänsterliberala flummet som också fanns i väggarna på SÄK.
Problemet för Thornberg (och då gällande även Löfving) är idioterna vi har i Riksdagshuset - särskilt smörjan till vänster om M och KD och SD - så skonsamt vaggade av hela MSM och allehanda debattörer i 30 år, att hela Sverige befinner sig i en stämning att vilken som helst avvikare pejlar fasa för framtiden
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2023-02-27 kl. 22:32.
Citera
2023-02-27, 22:19
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Att Thornberg kommer få avgå är helt självklart.

Men nu börjar jag även undra huruvida justitieministern kommer klara sig? Han borde ha sparkat Thornberg dag ett men verkade inte ha bollar till det, utan gick istället med på att göra Löving till ett bondeoffer genom att backa upp låtsasutredningen och spela med i den offentliga hängningen av Löving.
Citera
2023-02-27, 22:32
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Självklart borde de båda ha insett! Likaså deras chefer, HR etc. LS är ju utbildad jurist - klart hon måste fatta vad jäv innebär, som de flesta av oss gör utan att vara jurister.

Om man ska spekulera så har det kanske blivit något slags "kultur" och grupptäknande där man i ledarskapet får lite korrupt tänkande? Om man börjar se sin position som ett fögderi där man har rätt att dela ut fördelar till bekanta. Med en sexuell relation blir det mer uppenbart men håller det för sannolikt att den chef som kan tänka sig att anställa/befordra älskarinnan inte hellrt tvekar att gynna kompisar.

Tror också att när det väl börjar fortsätter det gärna. Dvs om jag är befordrad lite över min kompetensnivå finns risken att jag prioriterar folk som (jag tror) kommer vara lojala snarare än kompetenta personer som kanske utmanar mig. Plocka in kompisar utifrån eller att befordra en gröngöling som har mig att tacka för sin position. Och det blir förstås demoraliserande för underlydande som får chefer som kan mindre än de själva. Men som sagt, har inte insyn i Polisen utan resonerar allmänt.

Det blir ju fel att göra syndabock av en enskild person, som man verkar ha gjort med Mats, med tragisk utgång. Och i tråden vill man nu i stället sätta dit LS. Är ingen fans av henne men hon som enskild person kan inte vara orsaken till allt. En myndighet måste ju kunna fungera ...

Kan inte heller se att ML ensam kan vara ansvarig. Det är väl fler inblandade när en chefsposition tillsätts? Inte som att plocka in en sommarjobbare.

Jo, det finns en kultur som inte är sund på högre nivå.

Drt kan för övrigt också noteras att förre myndighetschefen, allas vår Dan Eliasson förlängde ML förordnande som NOA-chef när han suttit sina första fyra år. Det är ett tecken på precis hur olämplig Eliasson var som chef. Den dåliga kulturen frodades under hans ledning.
Citera
2023-02-27, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Hon blev ju omplacerad till hemligt jobb EFTER ATT HA BLIVIT LOVAD JURISTJOBB PÅ JUSTITIEDEPARTEMENTET - klart hon både blir förbannad o känner sig lurad.
.
.
Ja har man nått titel Polismästare - är då juristjobbet mer ordinärt kontorsarbete, helt annan sak än att ha POLIS-märket på skortan ? Men kanske bara tillfälligt för att komma bort från medie-fokus.
Citera
2023-02-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Att Thornberg kommer få avgå är helt självklart.

Men nu börjar jag även undra huruvida justitieministern kommer klara sig? Han borde ha sparkat Thornberg dag ett men verkade inte ha bollar till det, utan gick istället med på att göra Löving till ett bondeoffer genom att backa upp låtsasutredningen och spela med i den offentliga hängningen av Löving.

Inga problem han sparkar Gatupolisen o sätter Linda som t f RPC som provanställning/provbefattning
Doppingen är död som en spik - allting gott o allting bra - va men det går ju inte - jo det är just det som
går Linda har nästan* kvaltifikationerna* för detta domarjobb* - Gatupolisen hade dem inte alls.

*hon har dem mer än ekonomen Björn Eriksson

Går det bra förordnar man henne - bra eftersom RPC o ÖB skall samarbeta
Citera
2023-02-27, 23:00
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Tänk dig att du bli anklagad för något som du inte gjort. Hur känns det? Desto värre handling desto mer obekvämt. Tänk sedan att att du förnedras på riksmedia inför hela svenska folket fast du inte gjort något. Du upplever att det inte spelar någon roll vad du säger eller gör för systemet har bestämt sig för att du är skyldig. Vetskapen du själv har om vad som hänt är en klen tröst när du beskrivs på ett sätt som inte är sann. Att få sitt rykte förstört man vet att man inte gjort fel och att "truth will not prevail" kan nog vara värre än den flesta fysisk tortyr. Det bör vara enormt ångestladdande. Oavsett vad som hände i det här specifika fallet så sker sådana saker hela tiden.

Ex. Innocence Project, en organisation som arbetar för att rentvå oskyldigt dömda personer, har friat över 375 personer i USA som initialt bedömdes som skyldiga. Det finns relativt många fall av avrättade personer där det visat sig att GM var helt oskyldig. I dessa fallen rör det sig inte ens om manipulation, utan om misstag. Mörkertalet förmodligen mycket större. Då talar vi ändå om mer objektiva förhållanden. När det börjar handla om "upplevelser" blir det riktigt läskigt och trassligt. Sanningen blir ofta det flera personer enas om att den är. Lägg på det faktum att det verkar som att bevis inte längre behövs på samma sätt som tidigare. Kanske bara min upplevelse, men tycker ofta det pratas mer i termer av hur någon känt. Inte vad någon gjort. Vilket såklart är sinnessjukt fel och inte rättssäkert.

Den smärta som orsakas av att få kontrollen sliten från sig är mer än nog för att inte orka
mer. Tänk det inför en hel befolknings åsyn och den desperation som skapas av att märka att inget du gör kan påverka.

Återigen, spekulerar fritt. Inte rörande det här fallet.
Senast redigerad av MaleFeministWeasel 2023-02-27 kl. 23:03.
Citera
2023-02-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Det här ett typiskt svenskt fenomen nör någonting av vikt har hänt, palmemordet, tsunamin i Thailand osv, alla kastar skit på varandra, det är som när barnen leker ” hela havet stormar ”!

Utredningarna löser av varandra och ansvaret slingrar sig som en mask som agnas på krok!

Att slinka undan är en svensk paradgren.

Helt rätt ..Det finn säkert hundratals per dag som får Foten / Sparken på Jobbet. Om inte tusentals .10 000 ?? . Helt utan stöd vare sig på jobbet eller annars en del har ingen A -kassa och många får inget annat än ett gapskratt på Socialbyrån RÄTT UT.

Bara för Justitieministern att släppa gaffeln där på Gyldene Freden Telefonera ..måste man klara

" Goddag detta var Justitieministern joee det är ju så att de svaga resultat i vid mening gör att jag har gaffeln i höger skinka från högerpartier Nu har jag en gaffel från vänstern i Vänster skinka -
Lyssna noga här nu " NI ÄR AVSKEDAD " kan dom utreda sedan ---som man säger i Maffia filmerna get the F*ck outta here "

Hur svårt kan det vara .Skitsnacket om att det kan vara svårt finna ersättare köper jag inte.
Alla myndigheter har en ställföreträdare när den ordinarie är borta jaee inte om No 2 skjuter sig men annars .Det måste ju också finnas en ledningsgrupp på en Myndighet med var det 30 000 anställda
Motsvarigheten till högsta Sovjet skulle man kunna säga.
Citera
2023-02-27, 23:25
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Hon blev ju omplacerad till hemligt jobb EFTER ATT HA BLIVIT LOVAD JURISTJOBB PÅ JUSTITIEDEPARTEMENTET - klart hon både blir förbannad o känner sig lurad.

Polisen som skall stå för Sanning Heder och Rättvisa - har en PolisHÖGskola som INTE är en
Högskola o genomgången har man inga högskolepoäng

Trots att Gatupolisen tjänar 175,000 kr mån o Doppingen typ 150,000 kr mån o Linda 75,000 kr mån
o en jävla massa poliser betalar statlig skatt värvar man volontärer som skall jobba graaatiiiis

Det är ju något så jävla ruttet inom Ankdammspolisen
Jo, fast nu är inte Lindas jobb hemligt längre. Hon gör en översyn av Polismyndighetens internationella polissamarbete.

Visst är något genombrottet här.
Citera
2023-02-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Jo, fast nu är inte Lindas jobb hemligt längre. Hon gör en översyn av Polismyndighetens internationella polissamarbete.

Visst är något genombrottet här.

Hur länge har hon gjort det - låter bra hon är ju betydligt mer språkunnig än de andra polisidioterna
ink DödDoppingen o Gatupolisen
Citera
2023-02-27, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Helt rätt ..Det finn säkert hundratals per dag som får Foten / Sparken på Jobbet. Om inte tusentals .10 000 ?? . Helt utan stöd vare sig på jobbet eller annars en del har ingen A -kassa och många får inget annat än ett gapskratt på Socialbyrån RÄTT UT.

Bara för Justitieministern att släppa gaffeln där på Gyldene Freden Telefonera ..måste man klara

" Goddag detta var Justitieministern joee det är ju så att de svaga resultat i vid mening gör att jag har gaffeln i höger skinka från högerpartier Nu har jag en gaffel från vänstern i Vänster skinka -
Lyssna noga här nu " NI ÄR AVSKEDAD " kan dom utreda sedan ---som man säger i Maffia filmerna get the F*ck outta here "

Hur svårt kan det vara .Skitsnacket om att det kan vara svårt finna ersättare köper jag inte.
Alla myndigheter har en ställföreträdare när den ordinarie är borta jaee inte om No 2 skjuter sig men annars .Det måste ju också finnas en ledningsgrupp på en Myndighet med var det 30 000 anställda
Motsvarigheten till högsta Sovjet skulle man kunna säga.
De får väl meddela Thornberg att han bör lämna in sin avskedsansökan på eget initiativ och om han gör det får han andra välbetalda uppdrag när det gått en tid, han har väl någon sorts inkomstgaranti minst ett år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in