2023-02-27, 21:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Varför inte be usa skicka B2 spirit till ukrainarna när du ändå är igång? Och en Ohio klass ubåt.

100 Gripen och kriget skulle var slut på några veckor.
Citera
2023-02-27, 21:15
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Polen går från klarhet till klarhet. Nu får andra länder steppa upp lite till.

#Poland will give #Ukraine another 10 Leopard 2 tanks, as well as 60 upgraded PT-91 and T-72 tanks.

This was stated by the head of the office of the Prime Minister of Poland, Michał Dworczyk.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1630285063437836295

Av svaren på tweeten att döma verkar det handla om de 14 som redan utlovats, minus de fyra som redan är på plats.

Hade varit intressant med en sammanställning av allt som utlovats Ukraina sedan december, kanske lite initierade bedömningar av när de kan vara på plats.
Citera
2023-02-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
https://www.republicworld.com/world-news/russia-ukraine-crisis/ukraine-fighting-against-russia-to-fulfill-natos-mission-says-defence-min-reznikov-articleshow.html

"At the NATO Summit in Madrid in June 2022, it was clearly delineated that over the coming decade, the main threat to the alliance would be the Russian Federation. Today, Ukraine is eliminating this threat. We are carrying out NATO’s mission today. They aren’t shedding their blood. We’re shedding ours. That's why they’re required to supply us with weapons," said Reznikov, according to Sputnik*."
Reznikov, Ukrainas f d försvarsminister (var statsminister när han såg sig som utförare av Natos mission).

Det passar på wikipedias definition. Han fick säkert skäll för att han var ärlig.

De två ultimativa proxykrigen i modern historia är väl Koreakriget (Sovjet proxykrigade via det som blev nordkorea vs. USA) och Afghanistan (USA proxykrigade genom talibanerna (kallades då Mujahedin) mot Sovjet). Även i de fallen ansåg väl proxyn att de försvarade sitt land mot utländska intressen?

Jag fattar inte varför det är så hemskt att kalla det för proxykrig heller. Löjligt.

* = Notera att det är hemska Sputnik som skrivit citatet. Jag har dock sett videon, han säger detta i en TV-interview.
Folk får kalla det vad de vill eftersom fastslagen definition av proxykrig inte finns.
Som det definieras på wiki är det inget proxykrig. Andra använder andra definitioner.

Det som är viktigt att framhäva är att man av hjälper ett offer mot en förrövare och att det är de goda, mänskliga och rätta att göra.
Citera
2023-02-27, 21:18
Medlem
Sqrbankens avatar
Fjärde delen av intervjun med en brittisk frivillig.

Stridspitt med nordengelskt tugg så förstår om det för somliga är outhärdligt men han återger, precis som i de tre föregående delarna, väldigt intressanta vittnesmål. Denna gång (utöver topic om hur de ertappade en spion) bla:

- rötter av sovjet-mossa som fortfarande inte tynat bort inom ukrainsk beredskap.
- (vilket i sin tur bidrar till) inte helt försumbara förlustsiffror för UAF, något som vi i väst - faktiskt - ofta talar tyst om.
- den makalösa magnitud av svinstior som övertagna ryska fästen är - vilket vi redan visste men ändå =)

https://youtu.be/YqWUyjpbJX8

Kanalen, framförallt 3 år tillbaka i tiden och bakåt, är förövrigt väldigt intressant när det kommer till vapen och militär vilket kanske inte minst tilltalar somliga i denna tråd.
Citera
2023-02-27, 21:18
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du skrev redan den 24 februari 2022 första dagen av invasionen:

Sen har du ältat ditt Sverigehat i ett års tid.
Du är en liten ryssrunkare, det kommer vi inte ifrån. NATO och väst är Sveriges allierade, med stöd av 97% av befolkningen. Frågan är vad du gör i väst, varför inte åka till Ukraina och kriga för Wagner din lilla somalier?

Varför hatar du Sverige som tog emot dig efter att du flytt ditt fosterland som en liten fitta? Sverige har gjort det bra, allt för bra, det är du som är usel.

Du har letat igenom ett års historik och du hittade följande:

Det handlar givetvis inte om att ge igen.
Utvidgningen av Nato har medfört denna konflikten

Bravo, detta visar alltså att jag hatar västvärlden och Sverige.
Jag har aldrig flytt någonstans någonsin.
Om du inte anser att utvidgningen har medfört och bidraget till att Putin har invaderat Ukraina så är det ok för mig men jag tror att det är så, knappast något som jag är helt ensam om att tro.
Slappna av nu och tagga ner din SD retorik och inse att du blir förbannad på en profilbild som du inte gillar.
Citera
2023-02-27, 21:20
Medlem
DDRTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Av svaren på tweeten att döma verkar det handla om de 14 som redan utlovats, minus de fyra som redan är på plats.

Hade varit intressant med en sammanställning av allt som utlovats Ukraina sedan december, kanske lite initierade bedömningar av när de kan vara på plats.

Jo kan så vara att de menar bara 10 ytterligare av Leopard som redan lovats men 60 st uppgraderade PT-91 är bra för lite volym. Hade bara 30 på dom innan officiellt.
Citera
2023-02-27, 21:24
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Kan jag få välja en annan väg en vad du säger?
Eller ska vi alla ge upp inför dig och ditt proxykrig?
Om det får dig att må bättre, så säger vi att du har rätt! Ok?

Jag väljer inte din väg, du är fri att gå och säga precis vad du vill.
Du ska inte ge upp inför mig, tycker du inte att vi är i krig så är det upp till dig.
Jag säger inte heller att jag har rätt, jag anser att vi bedriver proxykrig.
Eller "vårt krig" om du tycker Jonssons uttryck är lämpligare.
Citera
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
De planen flyger ju inte över Ukraina utan ligger i slinga söder om Ukraina över Svarta havet?

Awacs ja men inte U2
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
War of attrition kallas det och det går ut på att den part som får slut på resurser först , trupper, vapen, ammo etc, är den som förlorar.
De senaste månaderna har Kiev haft ont om artilleriammo.
Hur det är ställt på trupp sidan är svårt att säga pga propaganda.
Men totalt sett borde ryssarna ha större resurser även där dvs de kan ta större förluster än Kiev.
Ryssland kan knappt mobilisera fler personer nu. Ukraina kan mobilisera hur många som helst då hela världen är på Ukrainas sida. Detta säger jag som rysk homosexuell medborgare och som bor i Sverige 7 år tillbaka. Hoppas krig ta slut fort.
Citera
2023-02-27, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
100 Gripen och kriget skulle var slut på några veckor.

Som tidigare skrivits, ryssland har ett flygvärn byggt för att ta sig an nato med usa, plus att man har eget flygvapen. 100 jas gripen skulle klara sig någon vecka kanske.
Citera
2023-02-27, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Som tidigare skrivits, ryssland har ett flygvärn byggt för att ta sig an nato med usa, plus att man har eget flygvapen. 100 jas gripen skulle klara sig någon vecka kanske.
Hahah Ryssland har ju knappt.råd med skyddsvästar.
Citera
2023-02-27, 21:28
Medlem
Taggads avatar
De ryska marionetterna lägger benen på ryggen.

Citat:
Kyiv: Rysktillsatta ledare lämnar – fruktar offensiv
Rysktillsatta ledare i regionen Cherson i östra Ukraina ”flyr” till Krymhalvön inför en eventuell ukrainsk motoffensiv, uppger den ukrainska generalstaben enligt Sky News.

Enligt Ukraina ska ledarna i städerna Olesjky och Skadovsk ha gett sig av med militärfordon förra veckan. Under söndagen rapporterade Radio Free Europe om liknande uppgifter, då gällande en rysktillsatt åklagare i Horlivka.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in