2023-02-27, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
En oriktig, västlig lögn som drivits hårt ett par dagar nu är att Ryssenms stridsfront har spruckit och att meningskiljaktligheterna gällt att Wagnergruppens ledare är arg på Puttin för att för många ryska soldater har dött i kriget mot EU.

Nu kryper förklaringen fram vad denna lögnpropaganda från den oärliga västjournalistiken beror på. Det är i själva verket så att Zillen blivit ovän med en av sina militära ledare och avskedat honom på stående fot. Det var en av Ukrainas högsta genetraler eller någon som ansvarade för kriget i Donbas.

Så arbetar alltså den lögnaktiga, västliga journalistiken. Förvänd först synen på läsaren. Låt sedan sanningen krypa fram.

https://www.svt.se/text-tv/130

l

Hur får du det till att dessa två händelser hänger samman?

Du ger ett perfekt exempel på hur en konspiratorisk hjärna fungerar, eller inte snarare.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Så ryssarna befinner nu i centrala backmut?

Nja de är i östra delen på ena sidan floden; men de skjuter nog mot hela Bakhmuth,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Hur skulle JAS kunna ändra något tror ni? Ryssland har väl världens mest utbyggda luftförsvar? De flesta ryska flygplan och helikoptrar som skjutits ned i kriget har träffats av luftvärnsmissiler från forna sovjettiden. Gamla BUK-system, S-300 och 9K33 Osa.

Om ryssarna inte kan flyga ostört över Ukraina, hur kommer JAS kunna det?

Skicka F22 Raptor då.
Citera
2023-02-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Denis Davydov är pilot på passargerar-plan men blev arbetslös på grund av invasionen. Han satt så vitt jag vet först i Ukraina. Han är faktiskt född i Krim. Men nu verkar han finnas i Polen eller Tyskland och fortsätter sin kanal. Jag tycker hans rapporteringar har blivit sämre så jag läser inte dom längre.

Hur han klarade sig undan mobilisering vet jag inte, han uttalade sig vid något tillfälle att han prioriterade familjen så mycket att han inte ville bli stridsflygare med osäker framtid. Och göra sina barn faderlösa. Ett bra skäl men lite konstigt att välja bli youtuber istället.

Tycker också hans filmer är ganska meningslösa och jag tror han beklagat sig lite väl över korruption och falsk propaganda så det är nog lite osäkert i tex Kiev för honom.

Den här som Heja Finland som använder ryska nyheter och frontkartor skall nog se upp med att visa sig i Ukraina och det känns inte helt säkert att det verkligen är en ukrainare. Mansrösten som uppdaterar på engelska låter inte som han har polsk eller rysk brytning - men det kan ju förstås vara någon annan.

Lite pinsamt det här för Ukraina - inte ens de bästa vännerna tror på deras propaganda längre.

Kommer ihåg filmer från Syrien där islamisterna med Nato-hjälp förskansat sig i städer mot den rysk-stödda regeringsarmen och hur hela stadsdelar i Douma och Aleppo såg ut efter de drivits bort. Liknande bilder som efter engelsk/amerikanska bombningar under andra världskriget. Sista dagarna har det publicerats filmer från Ugledar, Marinka och Bukha där ryssarna beskjutit - grushögar och man kan verkligen förstå att många ukrainska soldater dött där.

Ryssarna har satt in grovt artilleri på 230 mm och det sägs att de använder granatkastare med ännu grövre kaliber.

Som det var i morse klarar knappast ukrainarna en ordnad reträtt från Bahkmut det måste nog till en stark motoffensiv av förstärkningar för att öppna säker reträttväg.
Citera
2023-02-27, 20:37
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Det var tydligen en attack med iranska patrulldönare i natt mot Kiev. Samtliga sköts ner.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3675639-nine-enemy-uavs-shot-down-over-kyiv-at-night.html
9 stycken bara. Haha. Inte bara Ryssland börjar få ont om ammunition utan även deras skurkkompisar i Iran. Man kan ju hoppas att det stämmer att Israel indirekt stödjer Ukraina genom att bomba Irans drönarfabriker.
Citera
2023-02-27, 20:38
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nej du missförstår som vanligt för att bistå din idol Putins agerande.
Ryssland genom förde en ockupation av Ukrainskt territorium 2014 och fram till nu.
Försök att förstå detta enkla faktum, rysk militär har befunnit sig på ukrainskt territorium från 2014.
DPR/LPR är bara en rökridå för er som går på Kremls propaganda.

Spännande. Hur tänker du då? 90% av de som stred, kanske mer, hade väl ukrainska pass?

Var befolkningen i DPR och LPR miljontals Kreml-agenter som levt hela sina liv inne i Ukraina och bara väntade på att Putler skulle säga det magiska ordet?

Här är en bra beskrivning av Robinson (2015), kanadensisk forskare:
"From the moment that the uprising in Donbass began in spring 2014, some commen- tators (e.g. Wilson, 2014, p. 129) claimed that the rebellion was organised not by local Ukrainians but by members of the Russian Army and secret services. However, films taken by Western journalists (e.g. Vice News, 2014a , 2014b) of seizures of government buildings show a very different story, as do accounts by various Western observers (e.g. Gessen, 2014), and accounts by Ukrainian participants (e.g. Regnum Informatsionnoe Agentstvo, 2014). These make it clear that the uprising was, as Kudelia (2014, p. 1) says, ‘primarily a homegrown phenomenon.’ A vast plethora of militias appeared, as separate leaders established power over their own zones of operations. The result was a chaotic situation over which nobody, let alone the Russian government, had any control."
(Russia's role in the war in Donbass).

"The overwhelming majority of rebel fighters have always been Ukrainian citizens. As Mark Franchetti of The Sunday Times, who accompanied the rebel Vostok Battalion, reported on Ukrainian television, ‘Most of the people in the self-defence forces are from Donbass and the surrounding area. A small percentage is volunteers from Russia’ (Babiy, 2014)." (Ibid)

Senare, i Augusti, kom där reguljära ryska förband.

"Ukrainian sources (e.g. Butusov, 2014; Rachkevych, 2015) have claimed that 3000–4000 Russian troops entered Ukraine in mid/late-August 2014, although this number cannot be verified. "(ibid). dvs det är bara ukro-propaganda, liknar nuvarande rysk propaganda där de ibland påstår att stora delar av ukrainska armén i verkligeheten är polska armén.

Från och med sommaren 2015 var majoriteten av de högsta officerarna i DPR/LPR från ryska armén. (Ibid). I takt med detta blev det mindre anarki och "failed state" över DPR/LPR.
Citera
2023-02-27, 20:39
Medlem
Sgt.Blands avatar
Panik i Dnipro nu när moppedrönarna drar in över stan!!

https://t.me/Donbas_Operativniy/29133

https://t.me/Donbas_Operativniy/29135
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-02-27 kl. 20:41.
Citera
2023-02-27, 20:40
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det skulle kunna rimma med doktrinen om man ser en sådan kil som en styrka som du överhuvudataget inte kan stoppa. Den kilen skulle ju kunna rycka fram till [insätt mål som är "existentiellt"]. Problemet är ju att det där "existentiell"-begreppet är gummiaktigt. Är Krim existentiellt? Ingen vet. Jag tror inte ryssarna kan stoppa 20 brigader som rycker rakt fram med konventionella vapen, ifall de själva har en utspridd frontlinje.

Så vitt jag förstått så handlar deras doktrin främst om här hot mot " rysslands existens " och ifall fienden skulle angripa själva ledningen som har hand om kärnvapen

Samma sak hände ju i Kharkiv, inga kärnvapen där
Man kan ju relativisera detta i absurdum men låt oss vara konkreta

Krim har inget med Rysslands existens att göra, inte heller deras högsta ledning. Ifall en enorm styrka från NATO skulle rycka fram mot Moskva och andra större städer, samt lobbat missiler mot ryska ledningscentraler så hade det funnits en minimal chans att använda kärnvapen, även fast det hade varit okej i Rysslands kärnvapendoktrin

Att för första gången på 80 år börja lobba kärnvapen mot en nation som tar tillbaka områden man ockuperat och invaderat är något som inte ens NK hade gjort. Enligt mig är det totalt onödigt att spendera en sekund på att oroa sig för kärnvapen i detta scenario, så länge vi ser moget och respektfullt på Rysslands sen länge etablera kärnvapendoktrin
Citera
2023-02-27, 20:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Känns det bättre om jag kallar det "vårt krig" Istället för proxykrig så kan jag göra det.
Sedan är utarmning av Ryssland precis vad som sker nu.Via ombud. Om sedan Ryssland är skurken är det ändå proxykrig
War of attrition kallas det och det går ut på att den part som får slut på resurser först , trupper, vapen, ammo etc, är den som förlorar.
De senaste månaderna har Kiev haft ont om artilleriammo.
Hur det är ställt på trupp sidan är svårt att säga pga propaganda.
Men totalt sett borde ryssarna ha större resurser även där dvs de kan ta större förluster än Kiev.
Citera
2023-02-27, 20:47
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Hur skulle JAS kunna ändra något tror ni? Ryssland har väl världens mest utbyggda luftförsvar? De flesta ryska flygplan och helikoptrar som skjutits ned i kriget har träffats av luftvärnsmissiler från forna sovjettiden. Gamla BUK-system, S-300 och 9K33 Osa.

Om ryssarna inte kan flyga ostört över Ukraina, hur kommer JAS kunna det?
Tanken är att skjuta ned ryskt flyg med långdistansmissiler, en bra bit från fronten och långt ifrån luftvärnet.
Även sjömålsrobotar kan jag tänka mig.
Citera
2023-02-27, 20:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Den här som Heja Finland som använder ryska nyheter och frontkartor skall nog se upp med att visa sig i Ukraina och det känns inte helt säkert att det verkligen är en ukrainare. Mansrösten som uppdaterar på engelska låter inte som han har polsk eller rysk brytning - men det kan ju förstås vara någon annan.

Är det jag som inte skall visa mig i Ukraina? Eller "Reporting from Ukraine"?
Citera
2023-02-27, 20:49
Medlem
88SONs avatar
Proxykrig är ett luddigt uttryck, oftast använt av fiendesidan för att försvaga sin motståndares rätt till att agera. Även fast det finns en accepterat akademisk definition

Jag ser det såhär, provocerar man fram en situation medvetet för att sedan sätta in resurser i syfte att försvaga motståndaren så är det ett proxykrig

Reagerar man istället för att agera så är det inget proxykrig, det är nog den bästa regeln sen kalla kriget tog slut.
Under kalla kriget letade man alltid efter situationer där fienden kunde försvagas, det fanns två jämbördiga sidor som i princip delade vår värld och ville inte kriga mot varandra, så proxykrig blev naturligt. Även när det var reaktivt så sågs det som proxykrig, då båda sidor konstant ville försvaga den andra. Något som försvann efter 90-talet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in