2023-02-27, 20:13
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Vårt krig
Pål Jonsson

Den ryska militära framfarten måste stoppas. Just nu är det Ukraina som är Europas sköld mot denna framfart. Ukrainas krig är därför också vårt krig. I eftermiddag kommer statsminister Ulf Kristersson och jag att presentera ett nytt paket med militärt stöd till Ukraina.
Det betyder ändå inte att vi krigar där, du söker bara halmstrån genom att plocka uttalanden och liknelser.
Man måste se till den faktiska verkligheten.
Vi krigar inte där, även om jag inte skulle vara emot det. Gjorde vi det, skulle jag säga, nu krigar vi i Ukraina och det är rätt.
Citera
2023-02-27, 20:13
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Ändå rätt märkligt, det gick bra att stödja Finland med både flygplan och piloter när det krigade mot Ryssland. Och då innebar det absolut inte att vi blev delaktiga i kriget.
Men numera innebär visst vapendonationer att vi helt plötsligt skulle vara delaktiga i kriget?
Finland var dock ett brodersfolk och Sovjetunionen var det största hotet mot Sverige under Andra Världskriget.

Så länge Sverige är utanför Nato så ser jag det som omöjligt att skicka JAS då det underminerar vår försvarsförmåga.
Citera
2023-02-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ryssland bedrev proxykrig mot Ukraina via DPR/LPR i starten av kriget, från cirka augusti 2014-2021.
Nej du missförstår som vanligt för att bistå din idol Putins agerande.
Ryssland genom förde en ockupation av Ukrainskt territorium 2014 och fram till nu.
Försök att förstå detta enkla faktum, rysk militär har befunnit sig på ukrainskt territorium från 2014.
DPR/LPR är bara en rökridå för er som går på Kremls propaganda.
Citera
2023-02-27, 20:18
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad din regering i Mogadishu säger har jag ingen aning om och det är inget jag blandar mig i. Jag är rätt säker att ni inte har några Gripen att erbjuda. På sin höjd Ak-47 men mer troligt spjut och stenar.

Kan du lägga ner att blanda dig i Europeisk utrikespolitik nu? Om du glorifierar Ryssland kan du åka dit och söka asyl istället.

Du är rolig!
Det sägs ju att ww3 kommer utkämpas med spjut och stenar.

Det är bara jag och försvarsministern som vågar säga att Ukraina utkämpar vårt krig med våra vapen.

Den ryska militära framfarten måste stoppas. Just nu är det Ukraina som är Europas sköld mot denna framfart. Ukrainas krig är därför också vårt krig.
Citera
2023-02-27, 20:19
Medlem
Starbacks avatar
En oriktig, västlig lögn som drivits hårt ett par dagar nu är att Ryssenms stridsfront har spruckit och att meningskiljaktligheterna gällt att Wagnergruppens ledare är arg på Puttin för att för många ryska soldater har dött i kriget mot EU.

Nu kryper förklaringen fram vad denna lögnpropaganda från den oärliga västjournalistiken beror på. Det är i själva verket så att Zillen blivit ovän med en av sina militära ledare och avskedat honom på stående fot. Det var en av Ukrainas högsta genetraler eller någon som ansvarade för kriget i Donbas.

Så arbetar alltså den lögnaktiga, västliga journalistiken. Förvänd först synen på läsaren. Låt sedan sanningen krypa fram.

https://www.svt.se/text-tv/130

l
Senast redigerad av Starback 2023-02-27 kl. 20:26.
Citera
2023-02-27, 20:19
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Såg precis att det är strömavbrott i Odessa och att flyglarm ljuder in flera städer. Men ja, det är inte som förr med blåa blixtar över halva landet efter varje attack.
Känns som mediafokus från båda sidor flyttats från robotattacker till markoffensiver.
Det är nog för att de inte har så stor effekt längre. I Kyiv hade de inga strömavbrott på två veckor och ransonering skedde inte längre. Väldigt dyra robotangrepp från Ryssland för väldigt lite.

I Odessa så har de nog stängt av strömmen för att minska skadorna eventuella träffar på ställverk etc.
Citera
2023-02-27, 20:20
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Där gick gränsen alltså, men fortfarande inga trupper i landet.
Men om man ger Tomahawks till Ukraina och lär dom hur att avfyra dom så är det inget krig.

Agerar NATO i direkt väpnad konfrontation mot ryska styrkor så är det ett krig, en väpnad konflikt mellan de två parterna
Det som man kan säga är att ju fler avancerade vapen väst ger till Ukraina, desto mer blir " proxykrig " ett passande uttryck

Så länge militär från NATO inte avfyrar eller är direkt involverade i anfall så är det inget krig
Citera
2023-02-27, 20:20
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det betyder ändå inte att vi krigar där, du söker bara halmstrån genom att plocka uttalanden och liknelser.
Man måste se till den faktiska verkligheten.
Vi krigar inte där, även om jag inte skulle vara emot det. Gjorde vi det, skulle jag säga, nu krigar vi i Ukraina och det är rätt.

Jag tror mer på försvarsministern i denna frågan.
Vårt krig.
Citera
2023-02-27, 20:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Finland var dock ett brodersfolk och Sovjetunionen var det största hotet mot Sverige under Andra Världskriget.
Så länge Sverige är utanför Nato så ser jag det som omöjligt att skicka JAS då det underminerar vår försvarsförmåga.

JAS kommer vara omöjligt tills det inte är omöjligt längre utan ett faktum; och då kommer det visa sig att piloterna är tränade och de står på en flygplats i Polen tillsammans med JAS från Tjeckien. Vilka flygplan som skickas är en internationell insats som nog diskuteras för fullt bakom stängda dörrar.
Citera
2023-02-27, 20:22
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Vårt krig
Pål Jonsson

Den ryska militära framfarten måste stoppas. Just nu är det Ukraina som är Europas sköld mot denna framfart. Ukrainas krig är därför också vårt krig. I eftermiddag kommer statsminister Ulf Kristersson och jag att presentera ett nytt paket med militärt stöd till Ukraina.
Du kan ju såklart kalla det för "proxykrig" om du vill men som många försökt förklara för dig tidigare så handlar proxykrig om att den ena sidan vill utarma den andre och använder en tredjepart för det ändamålet. Det motsägs av att väst innan kriget handlade med Ryssland, investerade mycket kapital, kompentens och goda relationer för framtida handel och fred. Nu när Ryssland har visat sig vara en omöjlig granne att ha att göra med så kapar vi i väst banden med Ryssland, stödjer Ukraina med vad de behöver eftersom vi inte kan ställa upp på varken Rysslands världsordning eller deras flagranta brott mot den säkerhetsordning som i längden garanterar fred och välstånd. Det är inget "proxykrig" eftersom det var Ryssland som anföll Ukraina och inte tvärtom.
Citera
2023-02-27, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Inte alls. En stormakt kan mycket väl bedriva ett proxykrig enbart för att destabilisera ett land inom konkurrerande maktsfär och ge sin gerilla bara så mycket som behövs för att bedriva ofog.

Den avgränsande definitionen är snarare att stormakterna krig är själva huvudsaken och att kriget kanske inte ens hade utspelats om det inte var för stormakternas kamp. Så är inte fallet i Ukraina, och jag tycker inte heller man kan kalla Vietnamkriget för ett proxykrig.

Ska man gå ännu längre tillbaka i historien, och det gillar jag att göra, skulle man kanske kunna kalla den svenska insatsen i 30-åriga kriget innan Frankrikes inträde för ett franskt proxykrig eftersom fransmännen finansierade den svenska insatsen och de svenska säkerhetspolitiska intresset djupt nere i Tyskland var begränsat. Utfallet av kriget för svensk del när det hela väl var över blev ungefär detsamma som om svenskarna stannat i norra Tyskland.
Jag skulle inte gå så långt som att säga ”inte alls” men i många fall handlar det inte bara om destabilisering.

I Ukrainas fall spelar definitionen liten eller ingen roll då västländernas intentioner är att försvara Ukrainas nationsgränser, destabilisering av Ryssland får vi på köpet.
Citera
2023-02-27, 20:23
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
En oriktig, västlig lögn som drivits hårt ett par dagar nu är att Ryssenms stridsfront har spruckit och att meningskiljaktligheterna gällt att Wagnergruppens ledare är arg på Puttin för att för många ryska soldater har dött i kriget mot EU.

Nu kryper förklaringen fram vad denna lögnpropaganda från den oärliga västjournalistiken beror på. Det är i själva verket så att Zillen blivit ovän med en av sina militära ledare och avskedat honom på stående fot. Det var en av Ukrainas högsta genetraler eller någon som ansvarade för kriget i Donbas.

Så arbetar alltså den lögnaktiga, västliga journalistiken. Förvänd först synen på läsaren. Låt sedan sanningen krypa fram.

https://www.svt.se/text-tv/130

Varför påstår du att det är en västlig lögn? Girkin och Prigozhin är de som suttit och publicerat texter där ryska MoD kritiseras och att kriget går åt helvete. Det kan säkert vara propaganda, men i så fall från ryskt håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in