2023-02-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vore kul med en video som la ihop olika träffar från svenska vapen (AT4, NLAW, Carl Gustav etc.) och så visade man vad de kostar för varje typ och vad de olika ryska stridsvagnarna etc. kostar. Men jag är inte så teknisk av mig för att göra en!

Det var ett anfall häromdagen men Ukraina kunde skjuta ned nästan allt. Några moppedrönare kom fram. Och Ukraina har fått många små elverk etc. så de är inte lika känsliga längre.

Såg precis att det är strömavbrott i Odessa och att flyglarm ljuder in flera städer. Men ja, det är inte som förr med blåa blixtar över halva landet efter varje attack.
Känns som mediafokus från båda sidor flyttats från robotattacker till markoffensiver.
Citera
2023-02-27, 19:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tror att det delvis ligger en språkförbistring till grund för en del meningsskiljaktigheter här. Och det handlar om begreppet "proxykrig". Begreppet används på lite olika sätt beroende på kontext.

Det är en etablerad term bland post- och nymarxister. Dessa använder begreppet instrumentellt för att i varje enskilt fall peka ut "USA", "väst", "imperialistiska krafter", "kapitalismen" som den ondskefulla kraft som drar i trådarna så snart det händer något. Begreppet används för att avlegitimera aktörer som egentligen borde vara skyddsvärda enligt en marxistisk samhällssyn, typ en mindre stat som överfalls av en stormakt med imperiedrömmar. Är nu inte denna makt USA, européer, Israel, etc, så får marxisterna problem. Då vill de av ideologiska skäl beröva den lilla staten agens och hävda att det "egentligen" är typ USA som för krig genom ombud. På så vis kan de ställa sig på förövarstatens sida och ändå inte en revolutionär pose. Vi har sett många exempel på detta Under detta krig - framför allt bland vänsterinriktade putinister. Det är dock ett debattknep.

För vanliga borgerliga människor är begreppet "proxykrig" ett rent tekniskt begrepp. Det är per definition då krig förs genom ombud. Det är däremot inte ett proxykrig om engagerade stater hjälper en annan krigförande makt militärt, som i fallet Ukraina idag eller fallet Finland, 1939.

Det beror som sagt på hur de agerar. Ukraina ser sig själv som att de utför Natos mission, som Reznikov sa. Då blir de till en proxy. Jag håller med om att om en stat bara stöttar en annan men inte har inflytande över den krigförande staten militärt är det konstigt att kalla det för proxykrig. Den analytiska potentialen i begreppet "proxykrig" handlar ju (för mig) om vem som styr vem och om fler aktörer är inblandade än de omedelbart krigförande. Men det är ett rätt "tekniskt" begrepp, proxykrig är inte per definition moraliskt fel. Ej heller bryter det i sig självt mot FN-stadgar.
Citera
2023-02-27, 20:00
Medlem
Tror vissa här inne kommer spinna loss ordentligt när de ser denna

https://twitter.com/Tendar/status/1630276962034778114
Citera
2023-02-27, 20:02
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Kalla det vad du vill. Tro inte att du är välkommen i väst bara.

Skulle det inte vara bäst om du återvände till Somalia och blev pirat eller styrde upp ditt eget land? Du sitter här och förklarar för européer hur dom ska styra sitt land? Antagligen gör du det på bidrag också?

Lugna ner ditt negersnack. Jag är Svensk sen får du fantisera om pirater och båtflyktingar bäst du vill.
Vår statminister drar gränsen vid Gripen, jag drar den vid första vapenleveransen.

Regeringen säger för stunden nej till att skicka Gripenplan till Ukraina, säger statsminister Ulf Kristersson till TT.

– Det finns alltid gränser i krig innan man i praktiken blir en del av kriget.
Citera
2023-02-27, 20:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Nu när desto mindre myndiga (främst mentalt åsyftat) människor har chansen, samla er ASAP! Åtminstone försök förstå vad som står i detta lilla briljanta citat, känn er träffade men ej förudmjukade, och väx som människor. Denna text är mig spot on för ~20 år sedan innan jag tvingades till att rannsaka mig självt.
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Jaha. Men liks förbannat var det Putin som invaderade. Och därmed så har han isf varit så korkad att han möjliggjort proxykriget som du vill kalla det.

Det där är bara en distraktion från Putinisterna. Tjata om vad är ett proxykrig är för att slippa försvara att människor mördas i tusental av Ryssland som stat. Liksom om vem som sprängde gasröret Nordstream, eller nu senast att någon tysk minister sagt att NATO var i krig. De kan tjata om dessa teknikaliteter i evighet för då slipper de skriva om något viktigt som har med Rysslands olagliga och grymma anfallskrig att göra.
Citera
2023-02-27, 20:05
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nu sa han inte att de utkämpar vårat krig. Han sa att de försvarade våran frihet. Samma som i Finland 1939. "De dog för våran frihet!".
Själv tycker jag man borde försöka få ihop en frivilligbataljon via regeringen, med svenska vapen och svenska plan. Även om jag tror det skulle vara svårt.

Vårt krig
Pål Jonsson

Den ryska militära framfarten måste stoppas. Just nu är det Ukraina som är Europas sköld mot denna framfart. Ukrainas krig är därför också vårt krig. I eftermiddag kommer statsminister Ulf Kristersson och jag att presentera ett nytt paket med militärt stöd till Ukraina.
Citera
2023-02-27, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nu sa han inte att de utkämpar vårat krig. Han sa att de försvarade våran frihet. Samma som i Finland 1939. "De dog för våran frihet!".
Själv tycker jag man borde försöka få ihop en frivilligbataljon via regeringen, med svenska vapen och svenska plan. Även om jag tror det skulle vara svårt.

Kanske erbjuda strafflindring för dömda som tar värvning på den ukrainska sidan?

Lösa två flugor i en smäll.
Citera
2023-02-27, 20:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Den här ryssen lyckas köra på 3 minor. Ganska hållbar pansarvagn i alla fall. Men man kan ju undra varför han reste till Ukraina för att köra på en massa minor? Kunde han inte druckit sin vodka i lugn och ro hemma istället?
https://twitter.com/Tendar/status/1630260975973670912
Citera
2023-02-27, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Lugna ner ditt negersnack. Jag är Svensk sen får du fantisera om pirater och båtflyktingar bäst du vill.
Vår statminister drar gränsen vid Gripen, jag drar den vid första vapenleveransen.

Regeringen säger för stunden nej till att skicka Gripenplan till Ukraina, säger statsminister Ulf Kristersson till TT.

– Det finns alltid gränser i krig innan man i praktiken blir en del av kriget.

Ändå rätt märkligt, det gick bra att stödja Finland med både flygplan och piloter när det krigade mot Ryssland. Och då innebar det absolut inte att vi blev delaktiga i kriget.
Men numera innebär visst vapendonationer att vi helt plötsligt skulle vara delaktiga i kriget?
Citera
2023-02-27, 20:10
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Det typiska proxykriget/ombudskriget är väl ett krig mellan gerilla/regering i ett afrikanskt land före murens fall där den ena sidan låtsas vara marxister och den andra låtsas vara kapitalister och vardera sidan får stöd av det block de låtsas tillhöra, block som närmast av ren princip försöker flytta fram sin spelpjäs oavsett hur ointressant den aktuella spelplanen egentligen är.

Begreppet tar ifrån aktörerna agens/ärligt uppsåt och är självklart inte aktuellt i det pågående ukrainakriget, såvida man inte utgår från att Zelenskyj och den ukrainska armén är bedragare som i själva verket inte alls kämpar för landets självständighet.

Précisément. Två exempel på proxy per definition är Israels användande av SLA under inbördeskriget i Libanon på 70-talet eller Sydafrikas användande av UNITA i Angola under gränskriget under samma tid.
Citera
2023-02-27, 20:11
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det som är lite "läskigt" är att de gör ju mest nytta i tidig fas i ett angrepp. Om en styrka helt har brutit genom och överhuvudtaget inte är "contained", som t ex i den lyckade Kharkov-offensiven som Ukraina genomförde, så är kärnvapen nog av begränsad nytta - speciellt i ett område som inte är styrt av geografiska barriärer. Så antingen använder man dem vid en ackumulering eller precis i starten av ett angrepp, eller så struntar man i det. Så tänker jag i alla fall. Vi vet ju inte exakt vilken doktrin de har.

Jag tror också de är bäst mot försvarande trupp - förutom att då ska anfallaren därefter rycka fram genom kontaminerad terräng.

Truppkoncentrationerna hade ändå varit för låga för att göra effektiva anfall med taktiska kärnvapen
Attackerna lär förmodligen ske under en lång front i relativt platt terräng, direkt träff med marginal på några hundra meter lär självklart bli brutalt, men det hade krävts en hel del. En bomb med lägre sprängverkan och en högre dos strålning hade kanske fungerat bättre

Även om ryssarna förstör flera brigader, hade det inte varit värt det överhuvudtaget. De hade öppnat Pandoras låda och utan rimlig anledning, så vitt jag vet så hade detta inte rimmat med rysslands kärnvapendoktrin
Har svårt att se att en enda nation ( förutom kanske NK ) hade accepterat detta
Citera
2023-02-27, 20:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Det var goda nyheter. Spännande att följa. 👍
Vågar man hoppas på att dom fd utsugna och förtryckta staterna passar på ge igen när ryssland visade sig vara en försvarsmakt i förfall.

Det kan vi ju hoppas på. Men jag tror att det minst lika mycket kan handla om att parera för Kinas ökande inflytande i de här regionerna. USA är väldigt aktivt, globalt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in