2023-02-27, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jaukah
Stämmer ej.

Problemet är ju att dom ska spela äkta norrlänningar.
Det är som om en skåning skulle spela en 100 procent stockholmare och ändå skorra på "R".
Faktum är att trots att serien känns 100% Norrland så är det extremt lite som är "äkta Norrland". Efter Bullens (Göran Forsmark) frånfälle (tråkigt) så är det huvudsakligen Leif (Klas Eriksson) som är äkta Norrland. Men det funkar. Billys dialekt är väl "designad" av Klas, som jag fattat det, och funkar helt perfekt.
Senast redigerad av PresidentBahama 2023-02-27 kl. 15:27.
Citera
2023-02-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Faktum är att trots att serien känns 100% Norrland så är det extremt lite som är "äkta Norrland". Efter Bullens (Göran Forsmark) frånfälle (tråkigt) så är det huvudsakligen Leif (Klas Eriksson) som är äkta Norrland. Men det funkar. Billys dialekt är väl "designad" av Klas, som jag fattat det, och funkar helt perfekt.
Vad tycker inte är äkta Norrland då?
Citera
2023-02-27, 16:35
Avslutad
Håller med om att man lika gärna kan snacka skånska, men ändå få med norrlandsstämning. Det är mer det sävliga och bonniga sättet som är viktigt. Man jobbar med alla ens fördomar man har om norrlänningar så blir det bra.
Och skulle också se att de lyckas nån gång och fårin lite pengar och framgång. De borde in på den kriminella banan igen, då var de roliga. Börja deala knark och kanske råna nån mack eller så.
Citera
2023-02-27, 16:39
Medlem
kapstans avatar
Det lär väl ändå vara det sista vi ser med Leif och Billy? Nu är det så jäkla uttjatat och förutsägbart så att det finns inte. I början var det riktigt skoj men nu är det tyvärr inte alls bra längre.
Citera
2023-02-27, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapstan
Det lär väl ändå vara det sista vi ser med Leif och Billy? Nu är det så jäkla uttjatat och förutsägbart så att det finns inte. I början var det riktigt skoj men nu är det tyvärr inte alls bra längre.
Instämmer , tror de har mjölkat ur det mesta .
Citera
2023-02-27, 16:47
Medlem
kapstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbli
Instämmer , tror de har mjölkat ur det mesta .
Tror du Claes och Alfred kommer kunna toppa "Prime" Leif och Billy?
De har ju gjort en annan serie som heter Brosorna4ever som inte är i närheten av Leif och Billy.
Citera
2023-02-27, 19:41
Medlem
Riktigt roligt senaste avsnittet!! Avsnitt 2 och 4 denna säsong kanon. Avsnitt 1 och 3, ganska mediokra.
Citera
2023-02-27, 20:00
Medlem
Kollade om avsnitt 2 från säsong 1 precis. Helvete va bra. Skratta så mycket att jag sket ner mig bokstavligen. Kära flashbackmedlemmar ta och se avsnitt "Räven i grytan" från säsong 1. Otroligt roligt.
Citera
2023-02-27, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapstan
Tror du Claes och Alfred kommer kunna toppa "Prime" Leif och Billy?
De har ju gjort en annan serie som heter Brosorna4ever som inte är i närheten av Leif och Billy.
Nej inte nöjd över senaste säsongen. Inte lika roliga längre.
Citera
2023-02-28, 12:34
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vmpolen2022
Kollade om avsnitt 2 från säsong 1 precis. Helvete va bra. Skratta så mycket att jag sket ner mig bokstavligen. Kära flashbackmedlemmar ta och se avsnitt "Räven i grytan" från säsong 1. Otroligt roligt.
Jag kollade alla gamla avsnitt nu innan SVT plockar bort dem. Mycket goda skratt. Typ när pizzerian har slut på kebabsås och Leif flippar helt och får någon form av hjärtinfarkt.(vad fan ska vi nu dippa pommesen i, kranvatten?) De borde ju hamna i SVTs öppna arkiv.
En annan ickelogisk handling är väl att Tony sålde sitt hus till en MC klubb som Leif & Billy tömde en slamsugsbil i.
Tony skulle väl flytta tbx till Stockholm. Men sen var han helt plötsligt tillbaka som granne igen.
Citera
2023-02-28, 14:44
Medlem
kapstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag kollade alla gamla avsnitt nu innan SVT plockar bort dem. Mycket goda skratt. Typ när pizzerian har slut på kebabsås och Leif flippar helt och får någon form av hjärtinfarkt.(vad fan ska vi nu dippa pommesen i, kranvatten?) De borde ju hamna i SVTs öppna arkiv.
En annan ickelogisk handling är väl att Tony sålde sitt hus till en MC klubb som Leif & Billy tömde en slamsugsbil i.
Tony skulle väl flytta tbx till Stockholm. Men sen var han helt plötsligt tillbaka som granne igen.
Precis. Det är lite sånt som gör det otroligt dåligt numera... i princip alltid samma karaktärer och inte så att Tony eller han sopgubben är några jättekomiska karaktärer heller direkt. Sen att varje avsnitt är mer eller mindre fristående också är störigt.
Citera
2023-03-01, 17:49
Medlem
HasseBanans avatar
Anledningen till att jag gillar Leif & Billy är att det är äkta bondkomik, som blir allt ovanligare numer.

Jag gillar när humorprogram är opretentiösa och när karaktärerna känns äkta och man kan relatera till folk man känner IRL. När känslorna svallar och det känns mer jordnära. Jag förstår att alla inte gillar sån humor och att det för en del kan verka "ute i skogen" (vilket det ju också är).

L & B är det bästa i svensk humor de sista 20 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in