2023-02-27, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren

Kikade på den där sidan Reporting from Ukraine.

Lite lustigt att han/de inte använder sig av ukrainska frontkartan och färgerna liknar de ryska.

Den där kanalen verkar vara gjord i USA och he he... inget emot att dra in lite deg.

Vet du varför Denyz Davydov flyttade ut ur Ukraina? Var han oroad för att bli inkallad eller har han kunnat köpa sig fri eller var det hot från nazister i säkerhetstjänsten?

Bland de få som jag tittat på på den ukrainska sidan verkar inte längre ta den ukrainska frontkartan på allvar - alla vet att ukrainsk propaganda är så lögnaktig så ingen som är någorlunda insatt tror på den längre.

Denis Davydov är pilot på passargerar-plan men blev arbetslös på grund av invasionen. Han satt så vitt jag vet först i Ukraina. Han är faktiskt född i Krim. Men nu verkar han finnas i Polen eller Tyskland och fortsätter sin kanal. Jag tycker hans rapporteringar har blivit sämre så jag läser inte dom längre.

Hur han klarade sig undan mobilisering vet jag inte, han uttalade sig vid något tillfälle att han prioriterade familjen så mycket att han inte ville bli stridsflygare med osäker framtid. Och göra sina barn faderlösa. Ett bra skäl men lite konstigt att välja bli youtuber istället.
Citera
2023-02-27, 18:13
Medlem
Ungerska Wizz Air stoppar sina flygningar till Moldavien den 14:e mars. Intressant situation där med det allt mer desperata FSB-stödda Shor partiet. De måste nog försöka sig på sin kupp innan Ukrainas eventuella vår-offensiver drar igång.
Citera
2023-02-27, 18:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hur han klarade sig undan mobilisering vet jag inte, han uttalade sig vid något tillfälle att han prioriterade familjen så mycket att han inte ville bli stridsflygare med osäker framtid. Och göra sina barn faderlösa. Ett bra skäl men lite konstigt att välja bli youtuber istället.

Fysisk skada. Han försökte flyga åt försvaret men de sa nej.
Citera
2023-02-27, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Menförfan, sluta med tramset, givetvis bedriver vi och Nato proxykrig, sluta hyckla och säg det rakt ut bara. Lika dumt som "specialoperation".
Kolla på wiki "list of proxywars"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_proxy_wars

Det finns ingen överenskommen definition av proxykrig varför det är möjligt att ha olika uppfattning om detta.
Enlig definitionen på wiki är det inte ett proxykrig.
"A proxy war is an armed conflict between two states or non-state actors, one or both of which act at the instigation or on behalf of other parties that are not directly involved in the hostilities."

Ukraina agerar inte på anstiftan eller uppdrag åt någon annan. De försvarar sig bara mot en anfallare.
Citera
2023-02-27, 18:18
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Bra skrivet. Media är knappt en part någon läser, antingen är det osint-källor eller olika typer av experter som gör analyser. Men ändå tjatas det om "västmedia" inlägg efter inlägg.

T ex en intressant intervju jag börjat lyssna på, är det "västmedia"?
https://kvartal.se/artiklar/vi-ska-inte-vara-radda-for-ryssland/

Allt som går emot rysk retorik/agenda är enligt dessa västmedia.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Första Leopard 2 sönderskjuten enligt Wagner . Varför LJUGER rySSnaZarna och deras rySStroll hela tiden. Kommer att ta århundraden innan någon litar på de igen.

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/11d3yfb/wagner_claims_that_they_have_already_destoyed/

De sa väl samma om abrams, där bilden visade sig vara från ett tidigare krig.
Senast redigerad av Neroxx 2023-02-27 kl. 18:26.
Citera
2023-02-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fysisk skada. Han försökte flyga åt försvaret men de sa nej.

OK det visste jag inte.

Hans rapporter är ganska tråkiga och han kan inte fånga upp något nytt egentligen.
Citera
2023-02-27, 18:30
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Och där kom antydningar om Rysstroll och foliehatt.
Vi smyger om och vill inte kalla det för att vi deltar i ett KRIG. Eller proxykrig om du hellre vill kalla det så.
Jag håller med dig! Nordkorea och Iran bedriver proxykrig mot den samlade västvärlden och man utnyttjar Ryssland som offrar hundratusentals och kör sin ekonomi i botten utan att en enda korean eller iranier behöver sätta livet till.
Citera
2023-02-27, 18:31
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men om det nu är ett proxykrig; varför bedriver Ryssland proxykrig i Ukraina? Det går ju jättedåligt för dem militärt, ekonomiskt och diplomatiskt. Varför starta ett så misslyckat proxykrig? De kunde ha fortsatt att sälja gas och olja och använda pengarna till korruption och McDonalnds; men de valde proxykrig. Varför?

????
Det är vi Sverige som bedriver proxykrig.
Ryssland bedriver väl klassiskt invasions krig.
Resten av frågorna vet jag inte varför du ställer till mig, jag vet inget om korruption, McDonalds och varför.
Citera
2023-02-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Varför skulle nazzarna stödja Putin när Putin vill avnazifiera grannen.
Börjar poletten trilla ner nu för dig? Putin kanske inte utför en avnazifiering av grannen utan det är den gamla vanliga lebensraum expansionen som Putin utför med inslag av folkmord och utrensningar i dess fotspår.
Citera
2023-02-27, 18:32
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vi är varken med i ett krig eller ett proxykrig enligt definitionen av dem. Så du har bara fel. Det blir inte rätt för att du upprepar det. Varför försöker du påskina att det är något det inte är? Är det något du smyger med, som du inte vill säga.

Då är vi alliansfria och neutrala som vanligt, skönt, blev orolig där ett tag.
Citera
2023-02-27, 18:33
Medlem
Citat:
Menförfan, sluta med tramset, givetvis bedriver vi och Nato proxykrig, sluta hyckla och säg det rakt ut bara. Lika dumt som "specialoperation".
Kolla på wiki "list of proxywars"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_proxy_wars

Hur mycket ”proxykrig” skulle det finnas kvar om Ryssland drog sig tillbaka inom sina gränser och lämnade Ukraina ifred? Ni har förvanskat begreppet proxykrig genom att jämföra det med tex Jemen. Det är inte samma sak! Här handlar det först och främst om att Ukraina får hjälp att försvara sitt territorium som Ryssland försöker ta med våld. Självklart försöker Ryssland få det att låta som att ”de försvarar sig” eller att ”Nato eldar på konflikten”. Det är klassisk propaganda. Hitler hävdade hela tiden att hans erövringar egentligen var försvar. Var inte så jävla lättlurade
Citera
2023-02-27, 18:33
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det finns ingen överenskommen definition av proxykrig varför det är möjligt att ha olika uppfattning om detta.
Enlig definitionen på wiki är det inte ett proxykrig.
"A proxy war is an armed conflict between two states or non-state actors, one or both of which act at the instigation or on behalf of other parties that are not directly involved in the hostilities."

Ukraina agerar inte på anstiftan eller uppdrag åt någon annan. De försvarar sig bara mot en anfallare.

https://www.republicworld.com/world-news/russia-ukraine-crisis/ukraine-fighting-against-russia-to-fulfill-natos-mission-says-defence-min-reznikov-articleshow.html

"At the NATO Summit in Madrid in June 2022, it was clearly delineated that over the coming decade, the main threat to the alliance would be the Russian Federation. Today, Ukraine is eliminating this threat. We are carrying out NATO’s mission today. They aren’t shedding their blood. We’re shedding ours. That's why they’re required to supply us with weapons," said Reznikov, according to Sputnik*."
Reznikov, Ukrainas f d försvarsminister (var statsminister när han såg sig som utförare av Natos mission).

Det passar på wikipedias definition. Han fick säkert skäll för att han var ärlig.

De två ultimativa proxykrigen i modern historia är väl Koreakriget (Sovjet proxykrigade via det som blev nordkorea vs. USA) och Afghanistan (USA proxykrigade genom talibanerna (kallades då Mujahedin) mot Sovjet). Även i de fallen ansåg väl proxyn att de försvarade sitt land mot utländska intressen?

Jag fattar inte varför det är så hemskt att kalla det för proxykrig heller. Löjligt.

* = Notera att det är hemska Sputnik som skrivit citatet. Jag har dock sett videon, han säger detta i en TV-interview.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-02-27 kl. 18:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in