Citat:
Ursprungligen postat av
Spugge
Det finns ingen överenskommen definition av proxykrig varför det är möjligt att ha olika uppfattning om detta.
Enlig definitionen på wiki är det inte ett proxykrig.
"A proxy war is an armed conflict between two states or non-state actors, one or both of which act at the instigation or on behalf of other parties that are not directly involved in the hostilities."
Ukraina agerar inte på anstiftan eller uppdrag åt någon annan. De försvarar sig bara mot en anfallare.
https://www.republicworld.com/world-news/russia-ukraine-crisis/ukraine-fighting-against-russia-to-fulfill-natos-mission-says-defence-min-reznikov-articleshow.html
"At the NATO Summit in Madrid in June 2022, it was clearly delineated that over the coming decade, the main threat to the alliance would be the Russian Federation. Today, Ukraine is eliminating this threat.
We are carrying out NATO’s mission today. They aren’t shedding their blood. We’re shedding ours. That's why they’re required to supply us with weapons," said Reznikov, according to Sputnik*."
Reznikov, Ukrainas f d försvarsminister (var statsminister när han såg sig som utförare av Natos mission).
Det passar på wikipedias definition. Han fick säkert skäll för att han var ärlig.
De två ultimativa proxykrigen i modern historia är väl Koreakriget (Sovjet proxykrigade via det som blev nordkorea vs. USA) och Afghanistan (USA proxykrigade genom talibanerna (kallades då Mujahedin) mot Sovjet). Även i de fallen ansåg väl proxyn att de försvarade sitt land mot utländska intressen?
Jag fattar inte varför det är så hemskt att kalla det för proxykrig heller. Löjligt.
* = Notera att det är hemska Sputnik som skrivit citatet. Jag har dock sett videon, han säger detta i en TV-interview.