2023-02-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En stor seger för dem om de gjorde det! Ut med ryssarna från Vitryssland!

Hoppas det, "Reporting from Ukraine" var pessimistisk i natt och trodde Ukraina skulle överge Bakhmut. Kan inte ens ryssarna ta Bakhmut så var det inte mycket till offensiv de hade.

Kikade på den där sidan Reporting from Ukraine.

Lite lustigt att han/de inte använder sig av ukrainska frontkartan och färgerna liknar de ryska.

Den där kanalen verkar vara gjord i USA och he he... inget emot att dra in lite deg.

Vet du varför Denyz Davydov flyttade ut ur Ukraina? Var han oroad för att bli inkallad eller har han kunnat köpa sig fri eller var det hot från nazister i säkerhetstjänsten?

Bland de få som jag tittat på på den ukrainska sidan verkar inte längre ta den ukrainska frontkartan på allvar - alla vet att ukrainsk propaganda är så lögnaktig så ingen som är någorlunda insatt tror på den längre.
Citera
2023-02-27, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det blir nog offtopic va? jag har inte bra koll på det kriget. Kan säkert vara så att ryssarna sålde vapen.
Snarare gav bort, där fanns det nog inte mycket att varken byta eller köpa för.
Enligt dina mått mätt var det alltså ett proxykrig där den dåvarande stormakten Ryssland var inblandad.
Citera
2023-02-27, 16:37
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Snarare gav bort, där fanns det nog inte mycket att varken byta eller köpa för.
Enligt dina mått mätt var det alltså ett proxykrig där den dåvarande stormakten Ryssland var inblandad.

Helt korrekt, om de gav bort vapnen.
Citera
2023-02-27, 16:38
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Det verkar som den enda åsikt du för fram här är att man "inte ska lita på lögnmedia". Varför tar du det inte i någon relevant tråd för mediekritik istället istället för att spamma tråden med dina ointressanta inlägg?
Bra skrivet. Media är knappt en part någon läser, antingen är det osint-källor eller olika typer av experter som gör analyser. Men ändå tjatas det om "västmedia" inlägg efter inlägg.

T ex en intressant intervju jag börjat lyssna på, är det "västmedia"?
https://kvartal.se/artiklar/vi-ska-inte-vara-radda-for-ryssland/
Citera
2023-02-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Historiskt är det inte ovanligt att konflikter eskalerar till den grad att dem blir svåra att kontrollera. Att Putin är en av kockarna i helheten gör inte saken stabilare. Men jag hoppas såklart att ditt ” om” blir snabb ukrainsk framgång = fredsförhandlingar och att Putin avgår och Gorbatjov 2.0 tillträder.

Det är synnerligen osannolikt att du hoppas på några ukrainska framgångar. Om man skummar igenom det du skrivit i denna tråd framträder en tydlig bild av en Sovjetnostalgisk ryssapologet. Så här skrev du t ex 2022-06-06:

"USA har stött så kallade “färgrevolutioner”, i praktiken kupper, i Ukraina två gånger, 2004 och 2014. USA:s dåvarande statssekreterare Victoria Nuland har sagt att USA “investerat” över 5 miljarder dollar på “demokrati och framgång” i Ukraina. Efter Maidanrevolutionen läckte telefonsamtal ut där Nuland hörs diskutera vem som bör ingå i regeringen."

I detta stycke prickas in två, som jag brukar kalla det, dårvarningsklockor. Orden "Maidanrevolutionen" och alla ryssvänners nemesis "Victoria Nuland". Dessa begrepp indikerar att man har att göra med Kremlfolk eller konspirationsteoretiker. Har haft liknande diskussion med "Psychicsailor" i tråden. Ni följer båda det jag kallar "det försiktiga Kremlmanuset". Ni låtsas vara neutrala men bakom argumentationsdimmorna står sanningen tydlig: ryssvän.

I detta vidriga illegala krig som Ryssland startat mot sin oskyldiga granne Ukraina finns bara en förövare och ett offer. Kriget är enbart Rysslands fel. 97 % av svenska folket stödjer Ukraina, det är ni "neutrala" (aka dolda ryssvänner) samt öppna ryssvänner som är de avvikande. Man är rätt trött på att förklara situationen för er om och om igen, men det är viktigt att ni med jämna mellanrum lyfts fram i ljuset för allmän beskådan. Ni är avslöjade.

Omvärlden kan inte acceptera ett aggressivt Ryssland som lönnmördar, krigar, våldtar, begår krigsbrott & folkmord. Samt hotar med kärnvapen. De har gått över gränsen och är nu paria tills de bytt regim samt gjort upp med sitt storhetsvansinne. Stackars Ukraina som råkade vara placerat invid Rysslands gräns. Måtte de härda ut. Slava Ukraini!
Citera
2023-02-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren

Kikade på den där sidan Reporting from Ukraine.

Lite lustigt att han/de inte använder sig av ukrainska frontkartan och färgerna liknar de ryska.

Den där kanalen verkar vara gjord i USA och he he... inget emot att dra in lite deg.

Vet du varför Denyz Davydov flyttade ut ur Ukraina? Var han oroad för att bli inkallad eller har han kunnat köpa sig fri eller var det hot från nazister i säkerhetstjänsten?

Bland de få som jag tittat på på den ukrainska sidan verkar inte längre ta den ukrainska frontkartan på allvar - alla vet att ukrainsk propaganda är så lögnaktig så ingen som är någorlunda insatt tror på den längre.

Vilka är alla som vet?
Citera
2023-02-27, 16:42
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Där gick gränsen alltså, men fortfarande inga trupper i landet.
Men om man ger Tomahawks till Ukraina och lär dom hur att avfyra dom så är det inget krig.
Så är det.
Samma gäller förstås när Ryssland försåg araberna med vapen mot Israelerna och Rysslands roll i Vietnam.
Citera
2023-02-27, 16:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Här är ett kollage på stupade utländska frivilliga på den Ukrainska sidan, 4 svenskar är med på listan och även ett antal kvinnor som fått sätta livet till. Det är en salig blandning av folk från olika länder som fått sätta livet till, all heder åt dem. https://i.redd.it/zlhhytqu8jka1.jpg

Många från Georgien, Azerbajdzjan och Vitryssland. De vet att strider de inte mot Moskoviterna i Ukraina måste de strida mot dem hemma senare.

Konstigt det där att alla Rysslands grannar är rädda för dem.
Citera
2023-02-27, 16:47
Medlem
Sarumans avatar
Historien upprepar sig. Hitler och Putler jämförs. Det är tydligt var Putler hämtat sin inspiration:
https://twitter.com/georgian_legion/status/1628891508488261632
Citera
2023-02-27, 16:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Men skillnaden är ju att du talar om för mig vad jag tycker.
Jag bara konstaterar att ni flesta i denna tråd lyssnar blint på lögnmedia utan att för en enda sek tänka tillbaks på alla annan skit de ljuger om

Fast du kan ju dels inte veta vilka nyhetsmedia folk tar del av, dels kan ju något vara sant även om det är Reuters som förmedlar nyheten. Exakt varje ord som står i Aftonbladet är ju inte fel heller.

Slappt av dig
Citera
2023-02-27, 16:51
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Där gick gränsen alltså, men fortfarande inga trupper i landet.
Men om man ger Tomahawks till Ukraina och lär dom hur att avfyra dom så är det inget krig.
Nu har väl inte Nato själva några Tomahawks utan det är,USA som har dessa.

Men Nato kommer i så fall inte vara i krig med Ryssland lika som att Sverige inte är i Krig med Ryssland bara för att vi skänkt vapen till Ukraina.
Citera
2023-02-27, 16:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Terroristen Girkin tjurar även idag, han borde akta sig för fönster. Girkins verkar dock se lite realistiskt på kriget för att vara rysk terrorist.Girkin is quite melancholic today about the prospects of the 3-day war: time is running out, air strikes have stopped, production of missiles isn't going well, and the president has checked out... https://twitter.com/wartranslated/status/1630175329422655489?s=20

Ha är lika ond som Putin men mer realistisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det rapporteras att ryssen har börjat att evakuera folk från Kherson region till Krym. Påminner mig om om det klassiska uttalandet från en ryss som lipar i baksätet på en bil när de lämnar Kherson stad haha. "Kan någon förklara för mig vad Ryssland är här för evigt betyder?" https://t.me/Donbas_Operativniy/29062
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Står även om det här.Occupiers in Kherson Oblast fall back towards Crimea and dig trencheshttps://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/02/27/7391216/

Spännande utveckling. Kommer ryssarna låta Ukraina ta mark öster om Dniepr? Det skulle försvåra Rysslands försvar mycket, men kanske hoppas de på att även Ukraina får svårt att hålla den fronten med floden i ryggen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in