2023-02-27, 14:54
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Men skillnaden är ju att du talar om för mig vad jag tycker.
Jag bara konstaterar att ni flesta i denna tråd lyssnar blint på lögnmedia utan att för en enda sek tänka tillbaks på alla annan skit de ljuger om

Är inte dina källor bara en lögnmedia-källa med annan smak? Eller har du hittat sanningen genom att leta där mindre klyftiga inte letar?

Ni är ganska många som letar där och inte alla av er framstår som super-klyftiga nämligen, därav mina undringar.
Citera
2023-02-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag hoppas verkligen du har rätt men det som är så skrämmande med denna konflikt är att man inte kan lita så mycket på experters utlåtanden ..

Så här lät det tex strax innan invasionen.

” Ryssland har nu 70 procent av de resurser vid Ukrainas gränser som krävs för att erövra hela landet, enligt underrättelsekällor i USA. Amerikanerna tror att huvudstaden Kiev skulle intas inom 48 timmar om Ryssland beslutar att inleda ett fullskaligt krig.”

Oj då, officiellt så överskattades alltså ryssarna å det grövsta. Då gäller absolut säkert tvärtom, vad gäller kärnvapen....
Jamen då tar vi ett par sidor "om utifall, möjligtvis, kanske" medan vi väntar på fakta kring det krig som pågår just nu. 😂
Citera
2023-02-27, 14:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag hoppas verkligen du har rätt men det som är så skrämmande med denna konflikt är att man inte kan lita så mycket på experters utlåtanden ..
Det är skillnad på en invasion och kärnvapen. Hade man lyssnat på USA så hade man förstått att invasionen var ett faktum.

Citat:
Så här lät det tex strax innan invasionen.

” Ryssland har nu 70 procent av de resurser vid Ukrainas gränser som krävs för att erövra hela landet, enligt underrättelsekällor i USA. Amerikanerna tror att huvudstaden Kiev skulle intas inom 48 timmar om Ryssland beslutar att inleda ett fullskaligt krig.”
Visar väl på hur duktiga ryssarna är på propaganda. De har i 20 års tid övertalat omvärlden att deras krigsmakt är så otroligt stark att de till och med fick amerikanerna att tro på det.
Citera
2023-02-27, 15:02
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Men skillnaden är ju att du talar om för mig vad jag tycker.
Jag bara konstaterar att ni flesta i denna tråd lyssnar blint på lögnmedia utan att för en enda sek tänka tillbaks på alla annan skit de ljuger om
Vad exakt är det lögnmedia ljuger om, när det gäller kriget i Ukraina och vem är det då som bara säger sanningen om kriget.
Citera
2023-02-27, 15:03
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Radarspaningsplanet som pulvriserades i Lukaland, vad kostar ett sånt?

http://www.military-today.com/aircraft/a50.htm
Citat:
Unit price of a used A-50 is around $330 million and around $500 million in upgraded form.

Nu kanske man inte ska stirra sig blind på prislappen. Intressantare är att Ryssland verkar bara ha kapacitet att producera en uppgraderad variant vartannat år (Snabb titt på wikipedias artikel om planet så jag kan ha läst någonting fel) Så 1-2 drönarattacker till och man kan nog neka Ryssland från att använda dom här planen över eller invid Ukraina. Det under förutsättning att Ryssarna har ett minimum av självbevarelsedrift.
Citera
2023-02-27, 15:03
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Det känns som om ryssarna håller på att plantera en fals flag-operation i Transnistrien, TASS skriver idag följande:

At least 22,000 tons of ammunition may be kept in warehouses left over from the Soviet era, experts believe. Half of that ammunition is useless and unsafe to carry, however, the rest can be used in combat.

According to the Russian military, there is a large gathering of Ukrainian personnel and military equipment near the Ukrainian-Transnistrian

https://tass.com/pressreview/1581873?utm_source=twitter.com&utm_medium=social&u tm_campaign=smm_social_share
Nja, jag tror ryssarna börjar bli rädda att dom kommer att tappa kontrollen över Transnistrien snart.

Har läst flera som spekulerat i att Moldaviens regering inom kort kommer att be UAF att gå in i Transnistrien och befria det från rysspacket. Moldavien själva vill ju ha bort ryssen men verkar sakna militärkapaciteten att göra det. Ukraina vill nog också ha bort dom ryska trupperna därifrån då dom är en risk och kan hugga Ukraina i "ryggen".

Ryssland har två baser i Transnistrien som är skyddade och bra befästa från Moldaviens håll, men ifall Ukraina skulle anfalla så är det bara öppen gata. Artilleriammunitionen vill nog UAF gärna komma över så dom kan använda det mot ryssarna vid östfronten.
Citera
2023-02-27, 15:05
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför säger hon så då?
Fråga henne!

Om nu Nato skulle vara i krig, tycker du då inte att det skulle finnas några Natosoldater som strider då?
Citera
2023-02-27, 15:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Oj då, officiellt så överskattades alltså ryssarna å det grövsta. Då gäller absolut säkert tvärtom, vad gäller kärnvapen....
Jamen då tar vi ett par sidor "om utifall, möjligtvis, kanske" medan vi väntar på fakta kring det krig som pågår just nu. 😂

Historiskt är det inte ovanligt att konflikter eskalerar till den grad att dem blir svåra att kontrollera. Att Putin är en av kockarna i helheten gör inte saken stabilare. Men jag hoppas såklart att ditt ” om” blir snabb ukrainsk framgång = fredsförhandlingar och att Putin avgår och Gorbatjov 2.0 tillträder.
Citera
2023-02-27, 15:10
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är ingen postsovjetiskt uppgörelsen utan en uppgörelse mellan två länder. Ryssland tog det största steget och invaderade och ansvarar ensamt för allting som händer efter 24:e februari 2022 fram tills dess de lämnar Ukraina.
Du menar väl sedan februari 2014 då Ryssland besatte ukrainskt område.
Citera
2023-02-27, 15:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Fråga henne!

Om nu Nato skulle vara i krig, tycker du då inte att det skulle finnas några Natosoldater som strider då?

Nej det är Ukraina som står för soldaterna.
Citera
2023-02-27, 15:11
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför säger hon så då?

Från säker källa

The German Foreign Minister makes an explosive statement amid the Russia-Ukraine war. Germany is "at war with Russia," says Foreign Minister Annalena Baerbock. The big "admission" of war against Russia comes just hours after the NATO chief tried to distance the bloc from the ongoing conflict between Russia and Ukraine. Jens Stoltenberg, in an interview with Germany’s "Die Welt" newspaper, said that NATO is "neither a party to the conflict in Ukraine nor wants to be one." Interestingly, Russia has been repeatedly saying that the West is waging a "proxy war" against Moscow.

https://www.youtube.com/watch?v=KrknOOYhlKg

Du har nog tolkat fel. nato, var tyskland.
Allt enl Hindustan!
Citera
2023-02-27, 15:13
Medlem
Citat:
Historiskt är det inte ovanligt att konflikter eskalerar till den grad att dem blir svåra att kontrollera. Att Putin är en av kockarna i helheten gör inte saken stabilare. Men jag hoppas såklart att ditt ” om” blir snabb ukrainsk framgång = fredsförhandlingar och att Putin avgår och Gorbatjov 2.0 tillträder.

Det är ert "om" inte mitt.... putin har minst två sätt att avsluta detta angrepp. Lägga ner vapen och återvända hem är ett. Att använda kärnvapen är ett annat. Då har han snart absolut ingenting kvar i Ukraina att fortsätta sin invasion med. Troligt?
Nej inte alls. Sedan kan säkert psykick hitta på femtioelva varianter till. Men vi skippar det....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in