2023-02-27, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Så vilka länder stödjer Ryssland på samma ovillkorliga sätt, som Ukraina får stöd utav västvärlden?

Det brukar ofta lyftas fram att BRICS skulle vara någon form utav organ som fungerar som allierade till Ryssland- vilket uppenbarligen inte stämmer då tex både Brasilien och Indien har USA som närmsta allierade.

Vilka länder har Ryssland som allierade?

Vilka länder som Ryssland har som allierade är väl ganska klarlagt: Belarus, Mali, Eritrea, Syrien och Nord-Korea. Sen finns det väl vissa frågetecken runt Iran och Afganistan.
Kanske inte riktigt lika starka allierade som EU, USA somt alla G7 länder. m.fl.
Men dock har de allierade.
Citera
2023-02-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Radarspaningsplanet som pulvriserades i Lukaland, vad kostar ett sånt? Ryssland hade 9 stycken innan det här gick upp i rök. Hur stor skada har åsamkats rysslands förmåga i och med detta?
Det förekommer uppgifter om att Indien har beställt två stycken för sammanlagt 1 miljard dollar.
De kommer att (har?) kompletteras med israelisk radarteknik
Jag vet dock inte om de är levererade.

Här är ett bra svar på din andra fråga:
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Hört följande:

Det finns 15 aktiva enheter av M-50 Mainstay i det ryska flygvapnet. Planen undergår just nu en komplicerad "uppgraderingsprocess" för att kunna leda kryssningsrobotangrepp. De nya plan som kommer "on line" betecknas M-50U.

Sju M-50U är operativa och kan användas av ryssarna, men av dessa finns en i Syrien. För att kunna ha en heltäckande "around the clock" stridsledning över Ukraina måste ryssarna ha minst fyra Mainstays som kan avlösa varandra och dessutom back-up om det skulle bli något fel. De sex som man hade var ett minimum, som jag ser det. Nu har man bara fem kvar (ytterligare en uppgraderad M-50U kommer dock att levereras senare i år).

Individen som skadades/förstördes bar identifikationen 43 Красный (43 Röd) och kom till Belarus för ett par månader sedan i samband med en övning och blev kvar. Hon har sedan patrullerat över belarusiskt luftrum för att bl a dirigera robotangreppen. Nu är hon vingklippt och flyger förhoppningsvis aldrig mer.

Detta är en rysk förlust av en strategisk tillgång (i paritet med sänkningen av robotkryssaren Moskva). Det är stort.
Citera
2023-02-27, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, jag drar upp kärnvapen för jag är bekymrad för att det kan hända. Det finns andra som inte är det. Jag försöker förklara för dem varför det finns en för stor risk.

Det gör inte det till ett "narrativ". Du skriver bara trams med att "där inte är någon som efterfrågar tankar om kärnvapen".

Det är absolut ingen som efterfrågar dina tankar kring detta. Du kan sluta låtsas vara rädd, varandes väl medveten om att putin inte kommer använda några kärnvapen i denna konfllkt. Och ingenting du har skrivit är en "förklaring" till varför detta är ett stort hot.

Pajas.
Citera
2023-02-27, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag tror många av er missförstod lite här. Jag tror de flesta i tråden är ytterst eniga om att Rysslands anfall är ett vidrigt övergrepp på staten Ukraina. Det som dock skall tilläggas är det faktum att en stor del av världen utanför Nato/väst ser kriget som en konflikt mellan usa och Ryssland på Ukrainas mark. Det har lyfts av många medier och bla av experter i SVT så att säga att delar av världen har den synen är inte att ta ställning utan att konstatera.

Det är en viss skillnad mellan att dela en uppfattning, och att agera som militärt och politiskt allierade.

Länder ”som inte vill ta ställning” brukar ofta lyftas fram som ”vänner” eller ”allierade” från rysk sida- vilket blir ganska underligt med tanke på att i 9/10 fall så röstar dessa länder mot Ryssland i FN.

Det fanns nog en förhoppning från rysk sida att västvärlden skulle ställas inför ett faith acompli i Ukraina med ett snabbt ryskt övertagande, med resultatet att en stor del utav världens länder utanför väst skulle aktivt börja stödja Ryssland, och försvara Rysslands agerande. Detta har uppenbarligen inte skett.

Alexander Dugin är iallafall inne på samma spår, och är väldigt besviken över det senaste årets utveckling;

https://twitter.com/upholdreality/status/1629226077297025028?s=46&t=1VWjCsxjyn3GbWPqzx53CQ
Citera
2023-02-27, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Hur många ggr ska jag behöva repetera mig?
Jag tror inte på ryssarnas sak. Jag står inte på deras sida.
Är det någon sida som både imponerar och fascinerar så är det Azov och ukrainarnas kampvilja. Och sin stolthet för sitt land och folk.
Men för det så känner jag igen mönstren från de andra krigen som deepstate/Nato hökar eller vad ni vill kalla dem håller på med.

Jaq vill ha ett enat Europa där vi vita inte krigar mot varandra.

Vi hade ett enat Europa innan ryssarna gav sig på Ukraina....
Citera
Medlem
hej proryssar, hur går er offensiv?

Nu har ju ukraina rensat upp i bakhmut verkar det som.
Citera
Medlem
attogs avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=Oq6xqJSbZTo

"We are fighting a war against Russia".

Det var en mycket stor Nyhet!
Sedan när är Tysklands utrikesminister talesperson för Nato?
Enligt vilken artikel i Nato föredraget, skulle hon(om hon hade mandatet) kunna förklara krig?

Men jag vet att du hatar Nato, så denna lögn passar ditt narrativ.
Du gör dig larvig, igen.
Citera
2023-02-27, 14:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ja, jag drar upp kärnvapen för jag är bekymrad för att det kan hända. Det finns andra som inte är det. Jag försöker förklara för dem varför det finns en för stor risk.
Men det finns ingen "stor risk".

Det är en hotbild som Ryssland kör med och har kört med sedan dag ett. För att skrämmas. Genom att påtala detta här så tror du att du får mer människor rädda.

Jag tror inte det finns en enda västerländsk militär som ser det som ett reellt hot.
Citera
2023-02-27, 14:38
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=Oq6xqJSbZTo

"We are fighting a war against Russia".

Suck. I den här kontexten betyder"war" inte väpnat krig. Europa deltar i ett "propaganda war", "Energy war", "trade war", etc mot Ryssland. Men det är inget krig i form av väpnad konflikt.

"war
a situation in which businesses, countries, etc. compete against each other very strongly:
In the supermarket war, Asda slashed the price of petrol.
at war The banks are at war for each other's business accounts.
lose/wage/win a war The EU is in danger of losing the propaganda war.
See also
bidding war
price war
sales war
trade war"
Citera
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Vi har ju redan hört klagomål från Västländer om att kriget borde avslutas. Så Näe. Förståelsen snarare minskar.

Jag ska hjälpa dig med förståelsen.

FN-omröstning: Världen kräver att Ryssland lämnar Ukraina
BRYSSEL 24 februari 2023

Det breda stödet bland världens länder för Ukraina med krav på att Ryssland omedelbart avbryter sitt anfallskrig och lämnar Ukraina är alltjämt stabilt. På Rysslands sida står några diktaturer.

FN:s generalförsamling röstade på torsdagen med överväldigande majoritet för en icke-bindande resolution som bland annat kräver att Ryssland ”omedelbart, fullständigt och villkorslöst drar tillbaka alla sina militära styrkor från Ukrainas territorium inom dess internationellt erkända gränser och kräver att fientligheterna upphör”.

141 länder röstade för, 7 mot och 32 avstod. Det resultatet liknar tidigare FN-omröstningar om Rysslands invasion av Ukraina i mars 2022 och oktober 2022. Den enda tydliga skillnaden jämfört med i höstas är att två länder sällat sig till den ryska sidan som totalt samlar sju länder som enligt demokratiindex tillhör gruppen av de mest auktoritära länderna i världen.

Kina och Indien hörde alltjämt till det dryga trettiotal länder som lade ned sina röster.

Hoppas att detta hjälper dig.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men det finns ingen "stor risk".

Det är en hotbild som Ryssland kör med och har kört med sedan dag ett. För att skrämmas. Genom att påtala detta här så tror du att du får mer människor rädda.

Jag tror inte det finns en enda västerländsk militär som ser det som ett reellt hot.

Båda kan vara sanna samtidigt. Ryssland kan "köra med det", som du kallar det, samtidigt som det finns en reell risk för att det faktiskt slutar på det viset.
Citera
2023-02-27, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Vilka länder som Ryssland har som allierade är väl ganska klarlagt: Belarus, Mali, Eritrea, Syrien och Nord-Korea. Sen finns det väl vissa frågetecken runt Iran och Afganistan.
Kanske inte riktigt lika starka allierade som EU, USA somt alla G7 länder. m.fl.
Men dock har de allierade.

Precis, inte allierade på samma sätt som Ukraina har allierade i västvärlden. Dessa länder kan räknas som allierade såtillvida att de röstar med Ryssland i FN-sammanhang.
Kina är inte med, Iran är inte med, Turkiet är definitivt inte med,

Är det Eritrea, Syrien, Mali och Belarus som ska hjälpa Ryssland med skiftet till en multipolär världsordning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in