2023-02-27, 05:44
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför inte? Ska han skruva bort bromsoken kan han väl lika gärna byta bromsvätskan också. Det ena är väl inte svårare och mer riskabelt än det andra.
Förutom den lilla detaljen att han måste tömma hela systemet på den gamla vätskan, med luftning och allt vad det innebär? Bromsvätska drar åt sig vatten och bör bytas ut regelbundet. Att addera en skvätt ny vätska gör knappast till eller ifrån.
Citera
2023-02-27, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Förutom den lilla detaljen att han måste tömma hela systemet på den gamla vätskan, med luftning och allt vad det innebär? Bromsvätska drar åt sig vatten och bör bytas ut regelbundet. Att addera en skvätt ny vätska gör knappast till eller ifrån.

Ja, självklart ska den gamla vätskan ut och systemet luftas om den ska bytas men det är ju inte så vansinnigt komplicerat om man är intresserad och vill lära sig.
Citera
2023-02-27, 05:56
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ja, självklart ska den gamla vätskan ut och systemet luftas om den ska bytas men det är ju inte så vansinnigt komplicerat om man är intresserad och vill lära sig.
Inget jag hade gett mig på om jag var TS. I värsta fall har han inga bromsar alls och åker på att köpa en ny huvudcylinder. Kör man kolven till ändläget kan o-ringen ta stryk och resultera i ett otätt system.
Citera
2023-02-27, 06:01
Medlem
Jag förstår vad ni båda menar, självklart vill jag lära mig och bygga min kunskap, men känner att bromsvätska kanske jag borde vänta med..
Eller är det ett måste med att byta bromsvätska när man byter beläggen? Kan jag inte bara fylla på lite utan att byta?

Tackar verkligen för er info.
Citera
2023-02-27, 06:15
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kechkok
Jag förstår vad ni båda menar, självklart vill jag lära mig och bygga min kunskap, men känner att bromsvätska kanske jag borde vänta med..
Eller är det ett måste med att byta bromsvätska när man byter beläggen? Kan jag inte bara fylla på lite utan att byta?

Eftersom du kommer att trycka tillbaka kolvarna (nya beläggen är ju tjockare) så kommer nivån i behållaren att öka igen. Saknas det ändå vätska ska man såklart fylla på.

Det är lite bökigt att byta väska själv men mest för man inte har flera armar (fötter att trycka på bromsen med & hälla i ny vätska medan den gamla trycks undan) men det finns smarta hjälpmedel för att förenkla när man är solo.

Jag tycker det är så relativt billigt att få väskan bytt på min verkstad (riktig auktoriserad Snaab-verkstad) så jag stökar inte med det själv. Det som brukar vara jävligast är att om man inte gör det regelbundet så sitter nipplarna fastrostade & dras banne mig alltid runda så man får värma med gassvetsen & leta fram en stor jävla rörtång som knappt får plats. Iaf sist jag gjorde det själv

Jag märker direkt när det gått ett par tre tusen mil & jag får ny vätska. Blir en väldigt skön känsla i bromsarna. Som när man är nyduschad & byter lakan!
Citera
2023-02-27, 06:17
Medlem
Citat:

Inga problem. Som Tompa skrev så suger bromsvätskan med tiden i sig vatten så den ska bytas med jämna intervaller, men det är ingen panik och momenten hör ju inte ihop så det kan du gott vänta med. Är bilen servad enligt ordning sen tidigare kan den ju tom vara bytt nyligen.
Citera
2023-02-27, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Eftersom du kommer att trycka tillbaka kolvarna (nya beläggen är ju tjockare) så kommer nivån i behållaren att öka igen. Saknas det ändå vätska ska man såklart fylla på.

Det är lite bökigt att byta väska själv men mest för man inte har flera armar (fötter att trycka på bromsen med & hälla i ny vätska medan den gamla trycks undan) men det finns smarta hjälpmedel för att förenkla när man är solo.

Jag tycker det är så relativt billigt att få väskan bytt på min verkstad (riktig auktoriserad Snaab-verkstad) så jag stökar inte med det själv. Det som brukar vara jävligast är att om man inte gör det regelbundet så sitter nipplarna fastrostade & dras banne mig alltid runda så man får värma med gassvetsen & leta fram en stor jävla rörtång som knappt får plats. Iaf sist jag gjorde det själv

Jag märker direkt när det gått ett par tre tusen mil & jag får ny vätska. Blir en väldigt skön känsla i bromsarna. Som när man är nyduschad & byter lakan!

Priserna på reperationer i hålan där jag bor i är ganska höga, men jag tänker om jag byter bara byter beläggen, kan man vid ett senare tillfälle köra ner till verkstaden och be dom byta bromsvätskan isåfall, eller måste man göra de i samband med beläggen?

Känner att bromsarna på bilen tar ganska bra, hör inget ljud ifrån dom heller.
Hade nyss inne bilen för byte av länkarmar för 15k, känner därför att jag vill reparera den själv nu för billigast möjligt men vill heller inte komplicera det allt för mycket.
Citera
2023-02-27, 06:23
Medlem
Citat:
Inga problem. Som Tompa skrev så suger bromsvätskan med tiden i sig vatten så den ska bytas med jämna intervaller, men det är ingen panik och momenten hör ju inte ihop så det kan du gott vänta med. Är bilen servad enligt ordning sen tidigare kan den ju tom vara bytt nyligen.

Ja precis, du besvara min fråga innan jag ställde den.
Ska ta och beställa beläggen imårn så börjar jag med dom, samt lossa på hjulen och mikromäta skivorna för säkerhetsskull.
Legender är ni verkligen, ska bli kul och prova på att mecka med bilen.
Citera
2023-02-27, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Inget jag hade gett mig på om jag var TS. I värsta fall har han inga bromsar alls och åker på att köpa en ny huvudcylinder. Kör man kolven till ändläget kan o-ringen ta stryk och resultera i ett otätt system.

Inte för jag har varit med om det du beskriver men nu låter du ju lite mer nyanserad jämfört med när du skrev "ska inte" och det var det bestämda yttrandet jag reagerade på.
Citera
2023-02-27, 06:34
Medlem
Citat:
Ja precis, du besvara min fråga innan jag ställde den.
Ska ta och beställa beläggen imårn så börjar jag med dom, samt lossa på hjulen och mikromäta skivorna för säkerhetsskull.
Legender är ni verkligen, ska bli kul och prova på att mecka med bilen.

Inga problem. Haft jour i natt så det är bara kul om man kan slå ihjäl lite tid och hjälpa till.

Det bästa är om du kan låna en "micrometer" och mäta skivorna med men vissa skjutmått som har en försänkning (som kanten ryms inom) funkar också.

Jag har haft bilar med minst 15år gammal bromsvätska i så det är nog ingen panik.

Och vill du testa själv sen framåt sommaren är det inte svårt, bara att citera så hjälps vi åt.

Lycka till!
Citera
2023-02-27, 06:35
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Priserna på reperationer i hålan där jag bor i är ganska höga, men jag tänker om jag byter bara byter beläggen, kan man vid ett senare tillfälle köra ner till verkstaden och be dom byta bromsvätskan isåfall, eller måste man göra de i samband med beläggen?

Känner att bromsarna på bilen tar ganska bra, hör inget ljud ifrån dom heller.
Hade nyss inne bilen för byte av länkarmar för 15k, känner därför att jag vill reparera den själv nu för billigast möjligt men vill heller inte komplicera det allt för mycket.
Det är säkert fast pris på vätskebyte & det är mindre jobb än att byta skivor/belägg & för oss vanliga som står på parkeringen så är det lättare & snabbare att byta vätskan när hjulet ändå är avtaget för det är så osmidigt att komma åt annars. Vet inte ens om det är görbart med hjulet på på de flesta bilar när jag tänker efter. Kommer nog experter in i tråden snart.... De lär rätta mig

Trist peng. Tror inte det skulle bli såpass men jag kan inte Audi.
Citera
2023-02-27, 06:46
Medlem
Med elektronisk handbroms måste du ha ett serviceverktyg för att kunna byta beläggen bak, som man kopplar in till diagnosuttaget ("obd2-porten") och med datorns hjälp sätter handbromsen i öppet läge. Utan det så går det inte att få dit de nya beläggen, då de av naturen är tjockare än de gamla.

VAG-COM är ett exempel på sådant verktyg, som är överkomligt i pris. Jag har en kinakopia och den löser uppgiften alldeles utmärks för ett par hundra kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in