2023-02-26, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Ni som såg GW i agenda o lyssnat på hans kritik mot Vikstens utredning och mot presskonferensen gör bra i att se hans recension innan Löving dött.
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/gw-om-polishärvan-kan-inte-fria-helt-det-blir-jätteskumt/20453204?offset=4
Man vänder rocken efter vinden…
Kan du sammanfatta för oss som inte kan se klippet?
Citera
2023-02-26, 22:09
Avstängd
Det är symtomatiskt i landet med de många statliga verken, att när tillvaron känns obekväm är det knäpptyst...
Trots att de via våra skattsedlar driver sin verksamhet..
Visa lite stake nu Thornberg och berätta vilken miss du är!!
Citera
2023-02-26, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Ni som såg GW i agenda o lyssnat på hans kritik mot Vikstens utredning och mot presskonferensen gör bra i att se hans recension innan Löving dött.
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/gw-om-polishärvan-kan-inte-fria-helt-det-blir-jätteskumt/20453204?offset=4
Man vänder rocken efter vinden…

Man vänder rocken efter att man läser rapporten, som alltså inte var offentlig vid GWs besök hos Nyhetsmorgon. Hans största invändningar var ju själva rapporten i sig och presskonferensen. Han sa där att det är Löfving som får bära hundhuvud.

Men ja - i Agenda säger han att han är kritisk mot "hela resan", att det blev fel redan från början. Han gav inte uttryck för det i Nyhetsmorgon, då spekulerade han snarare om resultatet men pratade inte om problemet med en extern utredare. Om det var så att GW ändrade sin åsikt efter att ha läst rapporten eller efter Löfvings död vet bara han, men tror att han likt alla höjde ögonbrynen ordentligt när dödsbeskedet kom. Det fick alla att se saker och ting från Löfvings perspektiv - någon som i allmänhetens ögon var en korrupt och gubbsjuk.

Bortsett från den depression som skulle följt Löfving efter entledigandet så tror jag att det fanns ett starkt element av hämnd i självmordet, och han lyckades med det. Han är inte längre korrupt och kåt, utan minnesvärd och ett föredöme. Strålkastarna är nu på ledningen.
Citera
2023-02-26, 22:20
Medlem
Sedan gör GW en ”så nära en offentlig avrättning man kan komma” av RPC.
Citera
2023-02-26, 22:21
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Kan du sammanfatta för oss som inte kan se klippet?
Sammanfattningen är att GW efter att fått tid att smälta rapporten drar dagens slutsats. När han intervjuades av tv4 var det fortfarande färskt och han hade inte läst den.
Citera
2023-02-26, 22:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morganisk
Man vänder rocken efter att man läser rapporten, som alltså inte var offentlig vid GWs besök hos Nyhetsmorgon. Hans största invändningar var ju själva rapporten i sig och presskonferensen. Han sa där att det är Löfving som får bära hundhuvud.

Men ja - i Agenda säger han att han är kritisk mot "hela resan", att det blev fel redan från början. Han gav inte uttryck för det i Nyhetsmorgon, då spekulerade han snarare om resultatet men pratade inte om problemet med en extern utredare. Om det var så att GW ändrade sin åsikt efter att ha läst rapporten eller efter Löfvings död vet bara han, men tror att han likt alla höjde ögonbrynen ordentligt när dödsbeskedet kom. Det fick alla att se saker och ting från Löfvings perspektiv - någon som i allmänhetens ögon var en korrupt och gubbsjuk.

Bortsett från den depression som skulle följt Löfving efter entledigandet så tror jag att det fanns ett starkt element av hämnd i självmordet, och han lyckades med det. Han är inte längre korrupt och kåt, utan minnesvärd och ett föredöme. Strålkastarna är nu på ledningen.

Fast i vanlig ordning svänger pendeln antingen åt det ena eller andra hållet. Ett snabbt och aktivt arbete med en utredning, påkallad eftersom det fanns skäl därtill, blir plötsligt illa sedd för att huvudpersonen inte klarade den skam som hans agerande innebar. Jag påstår utan att darra på manschetten att det är media som är orsaken till Löfvings frånfälle, inte utredaren eller utredningen i sig.

Det är otroligt att inte fler människor väljer att ta den vägen med tanke på den empatilöshet som driver medierna och dess asgamar till journalister.
Citera
2023-02-26, 22:34
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Rätt säker på att han avgår eller får sparken under veckan. Det här har blivit alldeles för stort för att kunna gå vidare som RPC. Finns inte en chans att han klarar jobbet nu.

Thornberg och Staaf tillsammans med Byden! Det vore toppen.
Citera
2023-02-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morganisk
Var det någon som sparade rapporten innan den togs bort?

Var ju ganska intressant läsning. Det verkar som att Löfving hade lätt för att bli svartsjuk och provocerad. Staaf satt vid något tillfälle och berättade om hennes och Löfvings relation för Kollegan Ebba vid en lunch, Ebba hade då fått intrycket av att Löfving varit fysiskt våldsam mot Staaf och då velat upprätta en anmälan. Anmälan för misshandel lades dock ner och Staaf avfärdade det som ett "missförstånd", för Löfving hade bara "varit elak", det var alldeles för trivialt för en åklagare att ta vidare. Däremot hade ryktet spridits som en löpeld inom kontoret. Enligt rapporten var Löfving ovetandes om orsaken till anmälan.

Rätta mig om jag har fel, men hade inte Staaf åkt hem till Löfving för att berätta om nya förhållandet med ÖB? Typ för att vara uppriktig eftersom Löfving hade väldigt lätt för att bli svartsjuk, enligt henne.

Staaf beskrev även deras relation som väldigt destruktiv, men gav inte någon konkret beskrivning av "väldigt destruktiv". Finns så väldigt mycket att läsa om Löfvings påstådda beteenden i både rapporten och media. Jag motsäger inte det men vad vet vi egentligen om Staafs beteenden? Ponera att hon startade ryktesspridning och åkte hem till honom för att köra upp hennes nya relation med ÖB i hans ansikte, att driva honom till impulsivitet eller efterföljelse? Är iaf inte bara Löfving som bidragit till den sk destruktiva relationen.

jag har rapporten
Citera
2023-02-26, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Hur ser du på att Linda Staaf enligt egen uppgift själv stalkade Mats Löfving? Hur ser du på Linda Staafs egen uppgift om att Mats Löfving hade avvisat henne? Enligt Mats Löfving själv så hade han en relation med en annan kvinna.

Mina spekulationer:

Staaf använde sex för makt, Löfving använde makt för sex. Sen är det kanske inte var så statiskt men jag tänker mig hur det kan ha varit vedertaget under relationen. Det var inget som kommunicerades rakt ut men föreställer mig ett scenario där Löfving får upp ögonen för Linda, Linda ser en möjlighet att klättra i karriären, Löfving förstår vad Staaf vill ha och de träffas regelbundet. Därefter får Staaf nya befogenheter och Löfving får henne. Förmodligen slutade de sakta men säker komma överens, t.ex att Staaf inte får ut mer av Löfving, eller att Löfving känner hur han riskerat tillräckligt mycket i jäv för att inte få ännu mer av henne. De slutar komma överens oftare.

Enligt rapporten hade Staaf vid något tillfälle suttit och berättat om hennes och Löfvings relation för en kollega vid en lunch, kollegan hade då uppfattat det som att Löfving varit fysiskt våldsam mot Staaf och då velat upprätta en anmälan. Anmälan för misshandel lades dock ner och Staaf avfärdade det som ett "missförstånd", för Löfving hade bara "varit elak". Det var alldeles för trivialt för en åklagare att ta vidare. Däremot hade ryktet spridits som en löpeld inom kontoret. Enligt rapporten var Löfving ovetandes om orsaken till anmälan. Det låter som ryktesspridning. Möjligt att Löfving brast i "dealen"?

I rapporten står det att Staaf åkt hem till Löfving för att berätta om nya förhållandet med ÖB. Jag tolkar det som att det enligt henne gjordes för att vara något i stil med uppriktig med Löfving i och med hans svartsjuka och aggression. Jag ser det som mer sannolikt att hon åker och säger det för att faktiskt göra honom svartsjuk/arg. Löfvings förföljningar av Staaf kanske var för att skapa lite påtryckningar efter att hon slutat höra av sig.

Vi ser en förvrängd topp av isberget, är förmodligen mycket mer komplicerat.
Senast redigerad av morganisk 2023-02-26 kl. 22:54.
Citera
2023-02-26, 22:50
Medlem
Bedrövligt att hör L.G.W. Person ljuga hejvilt i Agenda, gå och ta en grogg till. Mats Löfving hade vist vapen hemma, tyst om det.
Senast redigerad av Rolle3 2023-02-26 kl. 22:54.
Citera
2023-02-26, 22:53
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Undra vad som stod i utredningen som vi aldrig kommer att få veta på grund av Mats Löfvings död!
Lär inte funnits något speciellt på det viset i utredningen som skulle bidragit till det här.
Inte direkt så att han mördat någon.
Citera
2023-02-26, 23:02
Medlem
Man får krupp, att denne GW Persson skall vara IGEN, som en gam när det luktas as.
Han har inte gjort ett skit som "kriminolog" eller sakkunnig i många sossarnas departement i tidig karriär, för att minska kriminaliteten i Sverige under sin 50-åriga karriär.
När han läckte i Geijerhärvan och stoppades i karriären, skulle han skjuta sig i jaktstugan i Sörmland

Som lärare i Polisutbildningen, var han en katastrof, vilket många poliser kan vittna om.
Han satt och skrev mediokra deckare på alla sina av skattebetalarna betalda timmar i offentlig tjänst.
Men så hittade han ett ytterst lukrativt syre-rum i sin brunn: att bli en tv- och tabloid-kändis . Och på det blev han miljonär. En i sanning flåsande flöjtblåsare i rutan och i krönikor att locka ut och förvilla dumsvensken - som en historisk tidigare visselblåsare gjorde en gång för att få råttorna med sig.

Han är, på goda grunder, så föraktad i Polisen att hela skiten förstärker sig själv.
Hu mer fettot inser detta, desto mer ansätter han Polisen - bra betald av tabloiderna och skräp-tv.

Varför är jag så primitivt ilsken? För att GW Persson har kostat skattebetalarne en hel del utan att göra rätt för sig. Och bäddat för det kriminella samhälle som växte fram under hans tid utan att han gjort ett smack för att ens peka på det.
Inte ett skit har han gjort rätt för sig. Kriminaliteten har bara ökat under Guruns tid men istället för att rikta sig mot dem bär ansvaret - Politikerna och då Sossarna - vänder gw sin alkoholiserade ilska mot Polisen, Sossarna har han inte kunna angripa då de utgjort hans matjord att gro i.

Han har bara varit ute för att berika sig själv och glänsa i dumsvensken media. Och det har han lyckats med. Lika oduglig som Sarnecki i sitt av skattebetalarna betalda ytterst viktiga arbete för samhällets bästa.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2023-02-26 kl. 23:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in