Undrar hur många Mats Löfving haft förhållande med/haft sex med inom Polisen? Och hur de förhållanden/relationerna varit? Man tar inte livet av sig fyra år kvar som högavlönad om det inte finns sanning i påståendena. Han hade ju lätt kunnat gå i förtidspension och bosatt sig utomlands. Undrar hur mycket som finns begravet som han visste skulle komma fram till ytan?
Hittade den här artikeln:
https://www.expressen.se/nyheter/ex-polisen-gela-chefen-forsokte-sexutnyttja-mig/
Arbetsmiljön inom Noa verkar ha varit jättetrevlig om man var/är kvinna där.
Utdrag ur artikeln:
Hon vittnar också om försök till ofredanden.
– En hög chef inom dåvarande Rikskriminalpolisen försökte sexuellt utnyttja mig vid flera tillfällen.
– Jag vill helst lämna det därhän, det var rätt obehagliga saker. Jag kan säga så här: han gick helt över gränsen. Han utnyttjade sin maktposition då jag var helt ny på en arbetsplats där jag saknade förankring. Jag var i en synnerligen beroendeställning.
Härskartekniker, kränkningar och maktspel
När Gela Öman skrev en rapport om polisens arbete ombads hon att stryka olika delar. När hon sa emot började en chef att hota henne, berättar hon:
– ”Om du inte tar bort vissa delar från rapporten så kommer det att bli väldigt jobbigt för dig”, sa han.
Hon slutade på Noa sommaren 2015.
Undrar vilken hög chef inom Rikskriminalpolisen som försökte utnyttja henne sexuellt. Någon som vet? Vilka var höga chefer inom Noa (det var där hon började) år 2014 respektive 2015?
Undrar också vilken chef som hotat henne? Någon som vet?
Mats Löfving Wikipedia:
Han utsågs i november 2014 till den första chefen för den nybildade Polismyndighetens Nationella operativa avdelning och samtidigt ställföreträdande rikspolischef, för en period om fyra år.
Rikspolischef till sista dec 2014 var Bengt Svensson som 1 Jan 2015 efterträddes av Dan Eliasson.
Både Mats Löfving och Dan Eliasson var således chefer när hon slutade.
Emma Cronberg, nationellt huvudskyddsombud inom Polisen uttalar sig i samma artikel:
Man vågar inte alltid ifrågasätta för det kan skada ens karriär. Vill man göra karriär då håller man tyst. Alla inom myndigheten har ett arbete framför sig med tanke på hur det ser ut, inte minst cheferna. Vi har ett tufft arbetsklimat och det sliter hårt.
Smart av Löfving att efter relationen med Staaf inleda en relation med Emma Cronberg. Måste kännas tryggt för de som hade Löfving som chef och som blivit utsatta för hans hämndlystnad att anmäla detta till hans dåvarande relationspartner. Återigen var det inte Mats Löfving som gjorde sin arbetsgivare uppmärksam på relationen. Han tyckte väl likt relationen med Staaf, att den relationen inte fanns.