2023-02-26, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nu är det inte ett vanligt artighetsprat utan ett artighetsprat TVÅ väktare vittnar de har med en "kollega" som sedan kliver ut och blir vittne till mordet på landets statsminister. Detta blir de varse 20 minuter senare. Så det handlar inte om 3 månader, det handlar om 20 minuter.

Fast dom kan ju aldrig veta att frågan om deras samtal med Engström ska bli en grej..

Att dom ska minnas att samtalet var efter att Engström stämplade ut är svårt 3mån senare..

Det är min åsikt iallafall
Citera
2023-02-26, 19:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast dom kan ju aldrig veta att frågan om deras samtal med Engström ska bli en grej..

Att dom ska minnas att samtalet var efter att Engström stämplade ut är svårt 3mån senare..

Nej de behöver inte veta det ska bli en grej. Men 23:40 så inser HO att det där samtalet var en grej. Dagarna efter (får vi anta) inser AK att det är en grej.
Citera
2023-02-26, 19:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Inte går tillbaka till brottsplatsen??

60m ifrån lämnar han ju återigen bygget

Odenplan ligger inte åt samma håll som mordplatsen i förhållande till entrén på Skandia. Nattbussen gick från Odenplan. Kolla på en karta över Stockholm så fattar du också varför SE inte gick tillbaka till mordplatsen vid midnatt.
Citera
2023-02-26, 19:45
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Men har du förstått var stämpelklockan är?

Han måste återvända in efter samtalet med väktarna för att stämpla ut.
Det hade ju troligtvis noterats
Citera
2023-02-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej de behöver inte veta det ska bli en grej. Men 23:40 så inser HO att det där samtalet var en grej. Dagarna efter (får vi anta) inser AK att det är en grej.

Det kan ha varit såhär enkelt..

23:15 Packar Engström ihop och börjar röra sig neråt inser att han är lite tidig och pratar en stund med väktarna för att prata bort några minuter..

Sen säger: Nej grabbar nu måste jag kila och går tillbaka och tar på dig ytterrocken och kepsen och stämplar ut.

Så jävla komplicerat behöver det inte vara..

Men visst det är kanske mer logiskt att han tar på sig och sen stämplar ut och sen pratar med väktarna..

Men på mitt eget jobb så kan jag göra som jag beskrev ovan
Citera
2023-02-26, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Ja men han kanske inte ens var fullt påklädd innan han pratade bort lite minuter med väktarna så han skulle ändå hämta ytterrocken och kepsen och sen stämplar ut...
Citera
2023-02-26, 19:52
Medlem
Citat:

Jag tror att du sätter mkt stor logik i att han måste tillbaka och stämpla ut..

Jag tror inte det är så stor grej att gå tillbaks för att stämpla ut..

Som jag skrev att hans ytterkläder var kanske inte ens på när han småpratade bort 2min...
Citera
2023-02-26, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE har ju hört LP säga mörkblå täckjacka och har själv sett att det inte funnits någon annan med svart rock på platsen. Även LJ som han ser i gränden har bullig täckjacka.

Det är inte orimligt att SE helt enkelt tror att någon förväxlat honom på väg till Bohemia med mördaren. SE kanske ringde till polisen "för att ta bort ett felaktigt signalement" i hans ögon.

Eller låter det för orealistiskt?

Tycker det är långsökt att han verkligen tror sig bli förväxlad med mördaren. Hur skulle det gå till? Han rör sig in i gränden mer än tre minuter efter mordet. Tror snarare att hans frånvaro på platsen när det börjar lämnas uppgifter stör honom. Att det kan ha pratats om honom och att de uppgifterna letat sig in i signalementet. Att han sprungit därifrån av en god anledning blir ett klumpigt sätt att räta ut det.
Citera
2023-02-26, 19:53
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ja men han kanske inte ens var fullt påklädd innan han pratade bort lite minuter med väktarna så han skulle ändå hämta ytterrocken och kepsen och sen stämplar ut...

Men nu hittar du ju bara på saker utan något som helst stöd. Var skulle ytterocken och kepsen vara under det här samtalet? kvar på kontoret? i någon slags garderob de hade?

Det ska till ett jävligt selektivt minne från väktarna för att det de skulle minnas av det här var "ett samtal på ett par minuter"
Citera
2023-02-26, 19:59
Medlem
Citat:
Men nu hittar du ju bara på saker utan något som helst stöd. Var skulle ytterocken och kepsen vara under det här samtalet? kvar på kontoret? i någon slags garderob de hade?

Det ska till ett jävligt selektivt minne från väktarna för att det de skulle minnas av det här var "ett samtal på ett par minuter"

Vänta nu lite..

Vi spekulera lite angående något som har hänt för 36år sen i ett hus som vi aldrig satt vår fot i..

Sen tycker du att jag hittar på saker som jag inte har stöd för ??

Jisses ska vi enbart prata om saker vi har källor på då ...

Trist med den attityden i ett forum där vi enbart kan spekulera om..

Men men..skitsamma då
Citera
2023-02-26, 20:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det kan ha varit såhär enkelt..

23:15 Packar Engström ihop och börjar röra sig neråt inser att han är lite tidig och pratar en stund med väktarna för att prata bort några minuter..

Sen säger: Nej grabbar nu måste jag kila och går tillbaka och tar på dig ytterrocken och kepsen och stämplar ut.

Så jävla komplicerat behöver det inte vara..

Men visst det är kanske mer logiskt att han tar på sig och sen stämplar ut och sen pratar med väktarna..

Men på mitt eget jobb så kan jag göra som jag beskrev ovan

Ja du sa att du gör det för att fuska till dig tid. Men kollegorna på Skandia sa att han inte fick övertid. Så han har ingen anledning göra det du påstår. Och det är alltså i ett annat rum han måste stämpla ut.
Citera
2023-02-26, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
För att spela hjältevittne håller det inte att gå in och lugna nerverna inne på Bohemia några minuter. SE missar ju dessutom när LP ropar ut, så flera vittnen hör, att det var OP som var skjuten när han satt inne på Bohemia. SE får hålla till godo med att höra detta från ett annat vittne och inte kan han titta på den skjutne mannen då han redan ligger inne i ambulansen när SE kommer tillbaka. De andra vittnena tittade en extra gång på OP och konstaterade att det var han redan på gatan.

SE fick hålla till godo med att tycka att gumman var lik Lisbet och att det låg en slemsug kvar på platsen. Det var några viktiga detaljer som SE missade då han besökte Bohemia.

Engströms insats på plats säkert rätt beskedlig så länge det är en nobody som ligger där. Attityden en annan när han förstår vem offret är men det är ju så dags. Han får snygga till det i efterhand. Men det blir så klart stökigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in