2023-02-26, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är märkligt för att stämpelsystemet fanns vid de inte dörrarna. Du menar att SE utan anledning skulle prata i receptionen och sen gå tillbaka in genom dörrarna och stämpla ut.

Ja jag tror att Engström hade en personlig kontakt med väktarna och troligen kunde småprata om allt..

Ser inget konstigt med det eftersom jag själv gör det med våra väktare på mitt jobb..
Citera
2023-02-26, 19:05
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja jag tror att Engström hade en personlig kontakt med väktarna och troligen kunde småprata om allt..

Ser inget konstigt med det eftersom jag själv gör det med våra väktare på mitt jobb..
Jag tror du missförstår vad vi menar är det märkliga i det här.
Det konstiga är inte att han har samtalet.
Det konstiga är att han i det scenario du beskriver måste passera stämpelklockan utan att stämpla ut, gå ut och prata med väktarna för att sedan gå in igen och stämpla ut.
Citera
2023-02-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag tror du missförstår vad vi menar är det märkliga i det här.
Det konstiga är inte att han har samtalet.
Det konstiga är att han i det scenario du beskriver måste passera stämpelklockan utan att stämpla ut, gå ut och prata med väktarna för att sedan gå in igen och stämpla ut.

Då antar jag att du vet att man måste stämpla ut för att "snacka" med väktarna !!

Är det rätt uppfattat?
Citera
2023-02-26, 19:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Inte otänkbart att de spretiga signalementsuppgifterna i media irriterar honom. "Kan nån ha börjat prata om mig när jag lämnat platsen? Och så rörde de ihop det? Lika bra att reda ut det missförståndet. "

SE har ju hört LP säga mörkblå täckjacka och har själv sett att det inte funnits någon annan med svart rock på platsen. Även LJ som han ser i gränden har bullig täckjacka.

Det är inte orimligt att SE helt enkelt tror att någon förväxlat honom på väg till Bohemia med mördaren. SE kanske ringde till polisen "för att ta bort ett felaktigt signalement" i hans ögon.

Eller låter det för orealistiskt?
Citera
2023-02-26, 19:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
En liten detalj dock..

Om samtalet är kort så är han väl troligen GM väl ?

För då kan vi inte placera Engström på ett bra ställe på Sveavägen eller hur ?

Vad menar du. En hel del tyder på att han stämplade ut 23:20 och det betyder då 23:20:00 till 23:20:59. Och då ska han även röra sig över receptionen och sen öppna slussen ut ur Skandia. Ett kort samtal ger att han definitivt kan komma ut efter skotten. Ett längre samtal som HO beskriver ger ännu större möjligheter att han inte var ute förrän efter skotten.
Citera
2023-02-26, 19:11
Medlem
Citat:
Vad menar du. En hel del tyder på att han stämplade ut 23:20 och det betyder då 23:20:00 till 23:20:59. Och då ska han även röra sig över receptionen och sen öppna slussen ut ur Skandia. Ett kort samtal ger att han definitivt kan komma ut efter skotten. Ett längre samtal som HO beskriver ger ännu större möjligheter att han inte var ute förrän efter skotten.

Han är ute på Sveavägen innan 23:21 om samtalet är kort..

Då har han 30sek på sig från Entrén till brottsplatsen och då är han långt framme
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Har SE suttit på Bohemia kan det också förklara varför ingen såg honom på mordplatsen just då.

Jag tror att SE "glömmer" att berätta för polisen om Bohemia eftersom det är ett något avvikande beteende. SE var ju som andra vittnen sett ganska chockad och kanske inte så rationell han vill få polisen att tro att han var.

För att spela ett viktigt vittne håller det inte att gå och gömma sig inne på Bohemia strax efter mordet för SE även om det var vad han verkligen gjorde.

Ja, det är så klart hela grejen. Han behöver sopa undan Bohemia. Statsministern är skjuten och han sätter sig i baren. Att han är alkoholist gör det än mer laddat.

Hans cover-up växer fram under natten och morgondagen. Observera att han inte säger nåt om nån jakt efter poliser till väktarna.

Tänk också på att det finns all anledning för honom att tycka det här mörkandet är oskyldigt.
Citera
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Då antar jag att du vet att man måste stämpla ut för att "snacka" med väktarna !!

Är det rätt uppfattat?

Nu är jag inte med längre😁 Det var ju du som kom med teorin att han snackade med väktarna utan att stämpla ut.
Citera
2023-02-26, 19:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Ja det är väl exakt det vi andra säger också. Men varför skulle han ta sig ut genom dörrarna en gång. Prata med väktarna. Sen in genom dörrarna och stämpla ut, och så ut tillbaka i receptionen?

Det finns ingen anledning till att bete sig på detta helt påhittade sätt.
Citera
2023-02-26, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nu är jag inte med längre😁 Det var ju du som kom med teorin att han snackade med väktarna utan att stämpla ut.

Ja det gör jag ofta fast jag passerar utstämpling på mitt jobb inget konstigt alls..

Senast i fredags..vår utstämplingstid ligger liksom lite som på Skandia och jag pratade en stund om en fotbollsmatch och efter samtalet så gick jag tillbaka och stämplade ut..ca 10m bakåt..

Jag gjorde det för att tjäna lite komp...

Eg inget konstigt alls..

Men jag hävdar att detta samtal mellan Engström och väktarna kan dessutom gjorts en hel timme innan 23:20 ...

Är det så märkligt om man har en personlig relation ?
Citera
2023-02-26, 19:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Han är ute på Sveavägen innan 23:21 om samtalet är kort..

Då har han 30sek på sig från Entrén till brottsplatsen och då är han långt framme

Va?

23:20:59 utstämpling. Kommit ut i receptionen 23:21:04 prata 16 sekunder med väktarna - skotten faller.
Citera
2023-02-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ja det är väl exakt det vi andra säger också. Men varför skulle han ta sig ut genom dörrarna en gång. Prata med väktarna. Sen in genom dörrarna och stämpla ut, och så ut tillbaka i receptionen?

Det finns ingen anledning till att bete sig på detta helt påhittade sätt.

Han kanske inte hade detta samtal exakt då han skulle hem utan 45min innan ...Han kanske var lite prataugen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in