2023-02-26, 18:23
Medlem
Hej

Jag har en gammal Skoda Octavia. Nr man kr ver gupp s r det ngot som lter dr bak. Jag kan se att avstnd mellan dck och kaross r mindre p ena sidan dr bak. Vad kan det vara fr fel. Kan det vara ngot med fjdringen dr bak? Hur mycket r rimligt att det ska kosta att fixa? Har tyvrr inte s bra ekonomi s om man inte behver laga ngot s avstr jag grna.
Citera
2023-02-26, 18:30
Medlem
VoktorDodkas avatar
Troligen en brusten fjder, gr inte genom besiktningen i s fall. Till de flesta standardbilar r fjdrar inte s dyra, iaf inte bakfjdrar svida det inte r ngon typ av fjderben i bak p en skoda men det tvivlar jag p. Brukar vara rtt enkelt att hta.
Citera
2023-02-26, 18:30
Medlem
ponykalles avatar
Lter som om fjdern gtt av p den "lga"sidan.
Citera
2023-02-26, 18:59
Medlem
Onanikrems avatar
Laga innan du besiktigar, kan bli spanska flaggan (krfrbud) om du har otur, d mste du ta brgare till verkstaden om du r lydig...
Citera
2023-02-26, 19:45
Medlem
Norrbagg79s avatar
En fjder mste inte fixas om den inte r bruten s att karossen ligger helt nere vid dcket. Kostar ca. 3000 att fixa. Har krt lnge med brusten fjder utan problem.
Citera
2023-02-26, 20:54
Medlem
Ring runt bland ngra verkstder och be om pris p byte av fjder och dmpare

Stick grna in armen och filma bakom hjulet och lgg upp hr
Citera
2023-02-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
En fjder mste inte fixas om den inte r bruten s att karossen ligger helt nere vid dcket. Kostar ca. 3000 att fixa. Har krt lnge med brusten fjder utan problem.

Den gr dock inte igenom besiktningen. Men ofta funkar det att kra med. Kan bli problem dock och i vrsta fall kan fjdernden hitta in i dcket och punktera det. Men det beror ju p.
Citera
2023-02-26, 22:50
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Den gr dock inte igenom besiktningen. Men ofta funkar det att kra med. Kan bli problem dock och i vrsta fall kan fjdernden hitta in i dcket och punktera det. Men det beror ju p.
Besiktade min bil och fick upplysning om fjderbrott p ena sidan fram, rent papper, ingen anmrkning eller ombesiktning.
Har sedan dess givetsvis bytt bda fjdrarna fram.
Citera
2023-02-27, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Besiktade min bil och fick upplysning om fjderbrott p ena sidan fram, rent papper, ingen anmrkning eller ombesiktning.

Hmm. Rtt sker p att jag har besiktigat med en brusten fjder och ftt 2a p det. Och d har det inte varit ngra problem att kra egentligen. Men det kan ju skilja hur de hr har man mrkt .
Citera
2023-02-27, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44

Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Hmm. Rtt sker p att jag har besiktigat med en brusten fjder och ftt 2a p det. Och d har det inte varit ngra problem att kra egentligen. Men det kan ju skilja hur de hr har man mrkt .

Det beror givetvis p hur fjderbrott och fjderste etc ser ut och om den brustna fjdern kan bedmas ligga stadigt p plats s att det inte finns ngon risk att fjdern kan brja rra p sig och stlla till skada eller fara.

S, ibland tv eller vrre, andra gnger bara upplysning.
Citera
2023-02-27, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det beror givetvis p hur fjderbrott och fjderste etc ser ut och om den brustna fjdern kan bedmas ligga stadigt p plats s att det inte finns ngon risk att fjdern kan brja rra p sig och stlla till skada eller fara.

S, ibland tv eller vrre, andra gnger bara upplysning.

Det r iofs rtt svrt att se och veta vad som hnder om 500 mil till men det kanske r s. Jag tnkte att det var s att bristen fjder automatiskt var 2a. Jag vet inte hur tydligt det r p besiktningen. Om de har tydliga instruktioner att detta och detta stts som 2a men inte detta osv. Blir ju snabbt rtt godtyckligt om det inte r s men jag vet inte exakt hur det funkar.
Citera
2023-02-27, 07:44
Medlem
Som antytts ovan kan ett fjderbrott vara ett enkelt brott dr fjdern fortfarande ligger bra i sitt ste till att stumpen sticker snder dcket.

I det senare fallet har jag sett ett antal gnger att folk ftt punka, monterat reservhjulet, krt 25 meter och ftt punka igen d de inte noterat att den brustna fjdern stuckit ut som en vass kniv.

Detta r strst risk om bilen har fjderben. Har den vanliga fjdrar in under bilen r det ingen strre fara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in