Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Hur kan man inte känna till vad palindrom är Sedan Jonas von Essen vann millen har nästan uteslutande olika stolpskott suttit i stolen. Det är som om de gjorde av med stora delar av årets tänkta vinstbudget när Jonas vann och nu måste se till att välja halvkassa tävlanden som inte går så långt.
Hon visste att "pali" är grekiska för "igen". Det borde point:at henne till palindrom.
Citera
2023-02-25, 20:19
Medlem
Palindrom frågan var väldigt lätt för att vara på 75 000 kr nivån. Så lätt att jag nästan började tvivla själv.
Citera
2023-02-25, 21:08
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Sänds inte direkt, garanterat ingen som behöver åka dit två gånger, även om det för de flesta framställs så med tutan, ibland t.om med sommaruppehållet emellan.

Programmet spelas in två gånger i veckan vad jag har för mig. Så de bor troligen på hotell i Göteborg mellan programmen. Det rör sig om olika inspelningstillfällen iaf. Det kan man se då de har olika kläder på sig mellan varje gång.
Citera
2023-02-25, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Programmet spelas in två gånger i veckan vad jag har för mig. Så de bor troligen på hotell i Göteborg mellan programmen. Det rör sig om olika inspelningstillfällen iaf. Det kan man se då de har olika kläder på sig mellan varje gång.

Det kan vara samma inspelningstillfälle. Fast dom byter kläder bara för att det ska se ut som det är två olika dagar.
Citera
2023-02-25, 22:07
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
https://youtu.be/4Bgu0zwim7g
Citera
2023-02-25, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Hon visste att "pali" är grekiska för "igen". Det borde point:at henne till palindrom.

Men förledet ana- kan också betyda "igen" och i anagram betyder det "bakåt", så hade hon vetat det så hade det inte varit så självklart. Sedan kan man väl kanske förvänta sig att man ska ha koll på palindrom om man ställer upp i dylika tävlingar, men man överskattar nog gärna andelen som kan frågorna (om man själv kan dem).
Citera
2023-02-25, 22:35
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilimandjaro
Det kan vara samma inspelningstillfälle. Fast dom byter kläder bara för att det ska se ut som det är två olika dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
https://youtu.be/4Bgu0zwim7g

Spännande. Nästan så att man skulle ansöka bara för att se om det är så i Sverige med. Skulle inte förvåna mig alls iofs om produktionen är för snåla för att bekosta mer än en natt på hotell.
Citera
2023-02-26, 00:00
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Skillnaden är att med Google krävs lite koll på hur man skall mata in frågan och att man kanske måste klicka på någon länk för att få svaret. Bevisligen är det en stor andel av livlinorna som misslyckas med det vilket ofta har uppmärksammats i denna tråd.

Fördelen med ChatGPT och ännu hellre nya Bing som bygger på samma teknologi men är något år nyare är att frågan kan matas in exakt som den ställdes och man får sedan ett kort svar direkt. Detta bör alltså även en idiot till livlina klara av.

Man skall väl dock kanske inte anta för mycket om dessa klåpare till livlinor. Steg 1 är att känna till att den här typen av verktyg finns och det gör ju sällan lite klantigare livlinor.

ChatGPT suger ju. Testade den och den ger flera felaktiga svar.
Citera
2023-02-26, 17:31
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Spännande. Nästan så att man skulle ansöka bara för att se om det är så i Sverige med. Skulle inte förvåna mig alls iofs om produktionen är för snåla för att bekosta mer än en natt på hotell.
Klart det är. Jag har varit på inspelning av ett annat svenskt program och då fick deltagaren låna en tröja för han inte hade ombyte med sig.
Citera
2023-02-26, 17:49
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Palindrom frågan var väldigt lätt för att vara på 75 000 kr nivån. Så lätt att jag nästan började tvivla själv.

Den är det va? Jag reagerade också på det, men tänkte att det kanske tillhörde min egen s.k specialkunskap? Möjligen kan det väl blandas ihop med anagram om man inte vet att det senare är när man kan få andra ord/fraser genom att kasta om bokstäverna.
Citera
2023-02-26, 18:04
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Klart det är. Jag har varit på inspelning av ett annat svenskt program och då fick deltagaren låna en tröja för han inte hade ombyte med sig.

Men isåfall byter de ut publiken också med tanke på att det aldrig är samma publik två avsnitt i rad.
Citera
2023-02-26, 18:15
Medlem
Ferry31s avatar
Jag måste förövrigt säga att jag tycker deltagarna är så jävla strategiskt osmarta som så ofta bara tar tre livlinor och två säkerhetsnivåer istället för möjligheten att kunna byta fråga. Detta måste tagits upp oändligt många gånger i tråden, för det är en så uppenbar blunder. Vafan, har kollat på det här programmet nu igen sedan JvE vann miljonen och varenda deltagare efter honom har ju varit så jävla mediokra att de ändå inte når upp till 100k-nivån. Jag hade också kört fast på många av frågorna mellan de två säkerhetsnivåerna, men jag hade definitivt aldrig kastat bort den bästa livlinan som finns, vilket kan säkra rätt mycket pengar när man ska upp ett snäpp på stegen.

Kan det vara så enkelt att folk överskattar sin förmåga och underskattar sina kunskapsluckor? Räknar de med att kunna ta sig upp till 100k/150k med tre livlinor och sedan ha möjligheten att chansa utan att förlora för mycket? Den enda som tog fyra livlinor av de senaste deltagarna var ju han som stannade på 50k. Tycker han var den som presterade sämst, men han kanske hade bäst självinsikt i alla fall i och med hans kommentar innan spelet när han sa något i stil med "jag kommer nog behöva den fjärde livlinan mer än den andra säkerhetsnivån".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in