Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Mängder med personer har återskapat detta skott. Helt utan skyttevana.
Exempel på det är Otto Ekevi och grabbarna i Palmemordet podden.
Vem som helst som har en fungerande arm och hand klarar av att träffa sin måltavla med exakt samma vapen och ammunition från det avståndet. Tobias från Palmemordet podden klarade det på första försöket.
Och jag måste ännu en gång gå tillbaka till liknelsen med den 12-sidiga tärningen.
Vad exakt anser du att man kan dra för slutsatser om jag får en 12a på första försöket?
Du tycker att det finns fler saker som pekar på en "van" skytt?
Då tycker vi olika.
Bara en sådan sak som att mordplatsen är på en ytterst trafikerad gata med väldigt mycket människor i rörelse anser jag tyder på motsatsen. Hade man velat mörda Palme hade Gamla stan i anlsutning till hans bostad varit ett bra mycket bättre alternativ.
Som avslutning blir jag inte speciellt imponerad när någon skriver
"Det tyder på att han medvetet har siktat just där på båda.". Hur fasen kommer man till den slutsatsen?
Jag är väldigt glad att många i denna tråd inte är mordutredare.
Skillnaden är att gm gjorde det i skarpt läge, med rörliga mål. Att folk klarar av det på en skyttebana är inte samma sak.
Du kan dra slutsatsen att det går att slå en tolva med den tärningen.
Men det är en väldigt dålig liknelse. Nu har vi inte tolv möjligheter med lika stora sannolikheter, som på en tärning.
Ska du jämföra det på det sättet får du tänka dig två tärningar, en för en ovan skytt och en för en van. På tärningen för den vana skytten är sannolikheten för att slå en tolva tre gånger så stor som någon annan siffra. På den för ovan skytt är sannolikheten lika stor för alla siffror.
Om du då slår båda tärningarna och en av dom visar en tolva och den andra inte, så kan du utgå från att den som slog en tolva är tärningen för van skytt och den andra är den ovana.
Det är inte på något vis säkert. Men sannolikheten pekar åt det hållet.
Gamla stan är i mitt tycke ett sämre ställe att göra det på. Där har du mycket sämre möjligheter att försvinna iväg då det bara finns ett fåtal vägar ut, och du kan lätt bli omringad.
Du har heller ingen större möjlighet att försvinna iväg i en bil eller liknande.
Och om man vill använda cluedo-logik så kan man ju säga att det gick väldigt bra att mörda just här. Därför var det ett bra ställe.
Att man kan dra slutsatsen att han troligtvis siktade dit han träffade bleknar väl i slutsatser som har dragits i SE-spåret.