2023-02-26, 15:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Trams.

Han lämnade tiden. I sitt andra förför. Vid sitt första förhör så hade han inte fått tiden.

Ärligt talat så håller ni "anhängare" märkligt låg nivå. Men har ni TP:s roman som "facit" så kan man iofs förstå att ni hela tiden hamnar i bakvatten.
Lämnade han verkligen den tid han fått av RB?
Citera
2023-02-26, 15:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Han kanske förväntar sig att få frågan när han stämplade ut? Och vill då kunna svara rätt. Vad är det som är konstigt med det? Han kanske till och med är orolig över att bli misstänkt som GM
Ja, det där tycker jag är väldigt rimligt.

Han vet ju att han kommer att vara med i ett förhör senare.
Att förbereda sig inför det och kolla upp tider när det är så enkelt som att ringa och kolla upp det ser jag som högst rimlig grej att göra.

Går man på linjen att han var uppmärksamhetssökande är det ju också lite häftigt att vara med och fastställa tider på ett mord på statsministern.
Citera
2023-02-26, 15:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Man kan visst dra slutsatser av ett skott. Inte lika säkra som vid en större datamängd visserligen, men om ett skott tyder på en van skytt är sannolikheten större för att det var en van skytt än om det hade varit ett helt felplacerat sådant.

För en ovan skytt kanske sätter ett sådant skott på 10(obs, siffra tagen ur luften).
Det kan ju självklart vara den 10e gången just denna gång. Men ändå är det ganska troligt att det var just en van skytt.

Jag tycker att det finns fler saker som tyder på en van skytt.
Dels att det verkar vara noll tveksamhet. Det var bara ett gå rakt fram och pang, bom, död, hejdå.
Dels kläderna. Det var mörka diskreta kläder med någon slags huvudbonad som verkar vara neddragen och som skymde stora delar av ansiktet.
Och platsen. Precis bredvid en mörklagd gränd där det var lätt att försvinna i mörkret.

Det andra skottet verkar ju mest ha missat för att LP råkade dras med ner med OP. Det skottet var ju extremt nära att klippa ryggraden även på henne.
Det tyder på att han medvetet har siktat just där på båda.

Mängder med personer har återskapat detta skott. Helt utan skyttevana.
Exempel på det är Otto Ekevi och grabbarna i Palmemordet podden.

Vem som helst som har en fungerande arm och hand klarar av att träffa sin måltavla med exakt samma vapen och ammunition från det avståndet. Tobias från Palmemordet podden klarade det på första försöket.

Och jag måste ännu en gång gå tillbaka till liknelsen med den 12-sidiga tärningen.
Vad exakt anser du att man kan dra för slutsatser om jag får en 12a på första försöket?

Du tycker att det finns fler saker som pekar på en "van" skytt?
Då tycker vi olika.

Bara en sådan sak som att mordplatsen är på en ytterst trafikerad gata med väldigt mycket människor i rörelse anser jag tyder på motsatsen. Hade man velat mörda Palme hade Gamla stan i anlsutning till hans bostad varit ett bra mycket bättre alternativ.

Som avslutning blir jag inte speciellt imponerad när någon skriver "Det tyder på att han medvetet har siktat just där på båda.". Hur fasen kommer man till den slutsatsen?

Jag är väldigt glad att många i denna tråd inte är mordutredare.
Citera
2023-02-26, 16:27
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Mängder med personer har återskapat detta skott. Helt utan skyttevana.
Exempel på det är Otto Ekevi och grabbarna i Palmemordet podden.

Vem som helst som har en fungerande arm och hand klarar av att träffa sin måltavla med exakt samma vapen och ammunition från det avståndet. Tobias från Palmemordet podden klarade det på första försöket.

Och jag måste ännu en gång gå tillbaka till liknelsen med den 12-sidiga tärningen.
Vad exakt anser du att man kan dra för slutsatser om jag får en 12a på första försöket?

Du tycker att det finns fler saker som pekar på en "van" skytt?
Då tycker vi olika.

Bara en sådan sak som att mordplatsen är på en ytterst trafikerad gata med väldigt mycket människor i rörelse anser jag tyder på motsatsen. Hade man velat mörda Palme hade Gamla stan i anlsutning till hans bostad varit ett bra mycket bättre alternativ.

Som avslutning blir jag inte speciellt imponerad när någon skriver "Det tyder på att han medvetet har siktat just där på båda.". Hur fasen kommer man till den slutsatsen?

Jag är väldigt glad att många i denna tråd inte är mordutredare.

Skillnaden är att gm gjorde det i skarpt läge, med rörliga mål. Att folk klarar av det på en skyttebana är inte samma sak.

Du kan dra slutsatsen att det går att slå en tolva med den tärningen.
Men det är en väldigt dålig liknelse. Nu har vi inte tolv möjligheter med lika stora sannolikheter, som på en tärning.
Ska du jämföra det på det sättet får du tänka dig två tärningar, en för en ovan skytt och en för en van. På tärningen för den vana skytten är sannolikheten för att slå en tolva tre gånger så stor som någon annan siffra. På den för ovan skytt är sannolikheten lika stor för alla siffror.
Om du då slår båda tärningarna och en av dom visar en tolva och den andra inte, så kan du utgå från att den som slog en tolva är tärningen för van skytt och den andra är den ovana.
Det är inte på något vis säkert. Men sannolikheten pekar åt det hållet.

Gamla stan är i mitt tycke ett sämre ställe att göra det på. Där har du mycket sämre möjligheter att försvinna iväg då det bara finns ett fåtal vägar ut, och du kan lätt bli omringad.
Du har heller ingen större möjlighet att försvinna iväg i en bil eller liknande.

Och om man vill använda cluedo-logik så kan man ju säga att det gick väldigt bra att mörda just här. Därför var det ett bra ställe.

Att man kan dra slutsatsen att han troligtvis siktade dit han träffade bleknar väl i slutsatser som har dragits i SE-spåret.
Senast redigerad av Faderlig 2023-02-26 kl. 16:30.
Citera
2023-02-26, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Varför ville han ha utstämplingstiden som mördare?

Min teori är att han vet att den går fel...

Sen är det aldrig negativt för en GM att ha info att förhålla sig till och lägga strategi efter info..
Citera
2023-02-26, 16:33
Medlem
Citat:
Han kanske inte minns vad klockan var (på minuten).

Han kanska inte heller litade till sin egen klocka exakt på minuten.

Ni fattar inte att klockor i allmänhet 1986 inte har samma noggrannhet som idag. Men han kanske hade hört av någon att stämpelklockan ställdes enligt fröken ur med jämna mellanrum.

Men hur skulle utstämplingstiden vara en tid som gäller för mordet om han är vittne...

Det blir ju bara flummig och säger inget om tiden för skotten..

Sen lämnar han ändå inte vidare tiden till någon så det var inte så viktig trots allt ?
Citera
2023-02-26, 16:34
Medlem
Citat:
Jo, men man minns inte alltid vad klockan var då man tittade sist.

Vänta lite...

Den tiden som blir på ett ungefär blir exakt lika noggrann som hans utstämplingstid....!!
Citera
2023-02-26, 16:35
Medlem
Citat:
Han kanske förväntar sig att få frågan när han stämplade ut? Och vill då kunna svara rätt. Vad är det som är konstigt med det? Han kanske till och med är orolig över att bli misstänkt som GM

Okej ,

Du vet att RB erbjöd sig lämna tiden till Polisen va ?
Citera
2023-02-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Eller så är det som SE säger till RB att de ligger på från pressen och Oslo och vill veta tiden.

Vad är det för märkligt med det?

Märkligt är att det är en lögn...

Engström var inte ens nära att lämna ut tiden...

Inte ens när han sitter i HD så vill han lämna ut den rätta utstämplingstiden...!
Citera
2023-02-26, 16:40
Medlem
Citat:
Man kan visst dra slutsatser av ett skott. Inte lika säkra som vid en större datamängd visserligen, men om ett skott tyder på en van skytt är sannolikheten större för att det var en van skytt än om det hade varit ett helt felplacerat sådant.

För en ovan skytt kanske sätter ett sådant skott på 10(obs, siffra tagen ur luften).
Det kan ju självklart vara den 10e gången just denna gång. Men ändå är det ganska troligt att det var just en van skytt.

Jag tycker att det finns fler saker som tyder på en van skytt.
Dels att det verkar vara noll tveksamhet. Det var bara ett gå rakt fram och pang, bom, död, hejdå.
Dels kläderna. Det var mörka diskreta kläder med någon slags huvudbonad som verkar vara neddragen och som skymde stora delar av ansiktet.
Och platsen. Precis bredvid en mörklagd gränd där det var lätt att försvinna i mörkret.

Det andra skottet verkar ju mest ha missat för att LP råkade dras med ner med OP. Det skottet var ju extremt nära att klippa ryggraden även på henne.
Det tyder på att han medvetet har siktat just där på båda.

GM är omaskerad och låter sen LP leva och bli ett vittne trots att GM ville döda henne menar du ?

Engström hade ju en förklaring på det i skydd och säkerhet..

Delar du den förklaringen ?
Citera
2023-02-26, 16:42
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Exakt det jag ville säga...

Dessutom två andra saker som då blir märkliga..

Ingen har frågat om hans utstämplingstid...

Samt han lämnar aldrig utstämplingstiden heller som var så jävla viktig att få...

Kvar blir att utstämplingstiden enbart var för Engström själv....

Varför ville han själv ha den som vittne ??
Om man vet om att du ska vara i ett förhör med polisen angående mordet på statsministern så kan man väl ändå utgå från att de kommer fråga om utstämplingstiden.
Att ringa och kolla det i förberedande syfte är verkligen inget konstigt.

SE är ju inte heller den enda som försäkrar sig om tider.
I förhöret med KN uppger han att han sparade bankomatkvittot just för att han tänkte att det kunde vara något polisen var intresserad av.
Det är nämligen en rimlig tanke.
Citera
2023-02-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ja, det där tycker jag är väldigt rimligt.

Han vet ju att han kommer att vara med i ett förhör senare.
Att förbereda sig inför det och kolla upp tider när det är så enkelt som att ringa och kolla upp det ser jag som högst rimlig grej att göra.

Går man på linjen att han var uppmärksamhetssökande är det ju också lite häftigt att vara med och fastställa tider på ett mord på statsministern.

Fast då ljuger han för RB..

RB erbjöd sig att lämna tiden till Polisen ...

Engström tackade nej och sen lämnade fel tid ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in