2023-02-26, 13:02
Medlem
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Fel vi vill ha transparans o genomlysning av hur myndighetspersoner hanterar skattbetalarna pengar
PLUS INFO OM HUR MYCKET PENGAR RUNAR ZUUUGIIIT ÅÅT SIG
Jag gissar att Runars arvode ligger på några tusenlappar i timmen. Han hade ju till 21 april på sig så nån bonus bör ju funnits annars skulle han väl dra ut på det.
Citera
2023-02-26, 13:03
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
”Hon berättar att hon under flera år, från 2015 till sommaren 2021, haft en relation med Mats Löfving. Enligt Linda har det varit en relation och en sexuell relation som dock aldrig blivit ett öppet förhållande”. I promemorian beskrivs vidare hur förhållandet utvecklats ”till en destruktiv relation.”

https://www.expressen.se/nyheter/hemligt-dokument-visar-staaf-och-lofving-var-i-en-sex-ar-lang-relation/

Hur yttrade sig beteendet? Vad gjorde Mats Löfving?

– Det vill jag inte gå närmare in på, inte heller hur länge det pågick, säger Linda Staaf.

I december 2021 bad Linda Staaf om ett samtal mellan fyra ögon med polisens säkerhetschef Ari Stenman. Under 1,5 timmar berättade Staaf att hon var orolig.

– Det fanns flera skäl till samtalet. Bland annat att det under ett halvårs tid hade ställts frågor om mitt jobb och begärts ut handlingar om och om igen. Det jag var rädd för var precis det som händer nu, att det kommer ryktesspridning och smutskastning från framför allt män som vill underminera min ställning som chef inom polisen.

– Jag misstänkte inte att Mats Löfving låg bakom men jag kunde inte utesluta att det var han.

Har det med polisanmälan att göra? Var Mats Löfving svartsjuk på Micael Bydén?

– Det här med svartsjuka och vad åklagaren uttalat sig om behöver han utveckla närmare. Jag kände inte till polisanmälan och jag har inte ens upplevt att jag blivit utsatt för brott, säger Linda Staaf.

Linda Staaf har sökt men inte fått tre olika chefstjänster sedan sommaren 2021, men hon vill inte spekulera i varför.

https://www.dn.se/sverige/linda-staaf-jag-ar-utsatt-for-en-smutskastningskampanj/

Och Expressen tar naturligtvis inte med att Ari Stenman påpekade till Linda att hon själv hade ett stalking-beteende då hon satte sig utanför Mats Löfvings bostad för att bevaka om han var hemma eller inte.

Nej då. Det ska bli den kvinnliga synvinkeln att HON var utsatt för Mats Löfving.
Hon beklagar sig ju för Ari Stenman att Mats Löfving både ignorerade henne, samt att han inte ville ha ett ordentligt förhållande.
Senast redigerad av dialektiker 2023-02-26 kl. 13:13.
Citera
2023-02-26, 13:08
Medlem
Citat:
Jag gissar att Runars arvode ligger på några tusenlappar i timmen. Han hade ju till 21 april på sig så nån bonus bör ju funnits annars skulle han väl dra ut på det.

Äcklig svågerpolitik bestående av köpta ord av en kompis - det skulle ha skett upphandling
om polisen skulle betala

Upphandling o Transparans - de nya modeorden som det ständigt bryts mot
Citera
2023-02-26, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Och Expressen tar naturligtvis inte med att Ari Stenman påpekade till Linda att hon själv hade ett stalking-beteende då hon satte sig utanför Mats Löfvings bostad för att bevaka om han var hemma eller inte.

Nej då. Det ska bli den kvinnliga synvinkeln att HON var utsatt för Mats Löfving.
Hon beklagar sig ju både för Ari Stenman att Mats Löfving ignorerade henne, samt att han inte ville ha ett ordentligt förhållande.

Ja. Det där är så tröttsamt.

Inte minst därför borde ML ha löpt linan ut och välkomnat en rättegång.

Det är irriterande att se hur han inte försvarade sig själv o sitt beteende.

Det är inte heroiskt att förbli stum.

Han skulle ha kunnat säga att han visserligen hade pippat kärringen i fråga några gånger men fick kalla fötter o ville inte föra relationen vidare. Och att han inte ha stalkat utan att det var tvärtom.. Och att han inte var svartsjuk, hade en ny dam som han uppskattade och önskade ÖB och LS all lycka.
Senast redigerad av sno 2023-02-26 kl. 13:21.
Citera
2023-02-26, 13:11
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Varför sändes presskonferensen med Vikstens anklagelser direkt i Sveriges Television? För några år sedan fick en annan pensionerad domare orera fritt i direktsändning och likt Viksten själv agera både åklagare och domare. Inte heller den gången gavs den anklagade möjlighet att försvara sig. Deen gången förstördes också ett liv.
Varför väljer SVT att gång på gång gå över alla etiska gränser och krossa människoliv?

Nu har även den som satte bollen i rullning, polisforskaren Stefan Holgersson, sågat utredningen, utredaren och rikspolischefen på punkt efter punkt. Han menar att utredningen aldrig borde ha publicerats.
https://www.expressen.se/nyheter/polisforskaren-stefan-holgersson-slog-larm-sagar-utredningen/

För att media hakar på mobbingen grovt, då offentliga personer hängs ut. De ingår i drevet.
Och om en chef gjort sig impopulär på en arbetsplats så kan de mobbande kollegorna grovt ta hjälp av media som hakar på att misskreditera den som är föremålet för mobbingen och såga dennes hela gärning utmed fotknölarna.

Jag kan faktiskt förstå att en person som blir uthängd får paranoja inför det som komma ska.
De har sett hur andra offentliga personer förintats genom drev.
Citera
2023-02-26, 13:20
Medlem
Jagduvidoms avatar
Är man en sträng chef så får man många fiender. Sverige är fyllt av cucks. Sen kommer kriget och starka bra män behövs igen.
Citera
2023-02-26, 13:54
Medlem
Regeringen och då ytterst justitieminister Gunnar Strömmer (M) tryckte på rikspolischefen Anders Thornberg för att det skulle bli en snabbare hantering av utredningen hur polisen skött ärendet med Mats Löfving och Linda Staaf.
https://www.expressen.se/nyheter/regeringens-press-pa-polisen-drev-pa-utredningen-om-lofving/#:~:text=Regeringen%20och%20d%C3%A5%20ytterst%20ju stitieminister%20Gunnar%20Str%C3%B6mmer%20(M)%20tr yckte%20p%C3%A5%20rikspolischefen%20Anders%20Thorn berg%20f%C3%B6r%20att%20det%20skulle%20bli%20en%20 snabbare%20hantering%20av%20utredningen%20hur%20po lisen%20sk%C3%B6tt%20%C3%A4rendet%20med%20Mats%20L %C3%B6fving%20och%20Linda%20Staaf.

Justitiemord...
Senast redigerad av 2006 2023-02-26 kl. 13:56.
Citera
2023-02-26, 13:58
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Är man en sträng chef så får man många fiender. Sverige är fyllt av cucks. Sen kommer kriget och starka bra män behövs igen.

Ja, han verkar ha haft en del fiender, som bråkat på honom för hans ledarskap (såg en video med Peter Springare som gav oförsonlig kritik mot Mats Löfving att han var inkompetent och krossat folks karriärer).
Då sådana här drev drar igång, så passar folk på från alla läger (pk:ister och icke pk:ister) att mobba, misskreditera, snacka skit, och ger sig inte förrän de krossat den utpekade, offentliga personen.

Det kanske var det Mats Löfving såg framför sig?
Som seriöst jobbande, på den befattning han hade, så kanske han som sagt var inte var insatt i hur sociala medier (ja, även flashback brukar ju haka på med att spä på de illasinnade ryktena).
Om vi tar Virtanen som exempel, som jag inte på något sätt vill jämföra vad själva anklagelsen bestod i, eller hur han är som person, men hur det än var så är Virtanen mycket mer van vid hur sociala medier fungerar, eftersom han själv deltagit i dem.

Men för någon som Mats Löfving så kan sociala medier-drev te sig som ett odefinierat monster som hägrar?

Då det gäller Benny Fredriksson, det som gjorde att han fick paranoja var att han inte kunde hantera alla anonyma vittnen som kom ut i media om honom. Han visste inte vilka de var på arbetsplatsen som ondgjorde sig över honom (Benny Fredriksson hade en otroligt tuff ledarstil, där han gjorde sig impopulär hos många.) Han kunde inte bemöta anklagelserna eftersom han inte visste vilka det var som spydde ut dem. Då fick han paranoja, och trodde att det gömde sig illasinnade bakom varje gathörn.

Det är mycket möjligt att Mats Löfving kände att något liknande skulle komma i antåg för honom, där anklagande från alla håll skulle frottera i media och sociala medier, om han då gjort sig impopulär hos underställda vid sitt chefsskap?

Så det kan ju förklara att han kände undergången då han hängdes ut sådär av Viksten, i tv?
Senast redigerad av dialektiker 2023-02-26 kl. 14:09.
Citera
2023-02-26, 14:16
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Tack för ett vettigt och nyanserat inlägg! Har själv ingen inside om Löfvings personlighet och ledarskap, men fokus i tråden känns snett. Felet är ju att detta fått pågå, med olämpliga chefer och jäv. Det verkar finnas en osund ledarskapskultur och högre ledning om sådant här kan fortgå i åratal.
Som du säger - hade problemet hanterats i tid hade det inte behövt bli en personlig tragedi.

Trådens fokus på "la femme fatale" är lite snett. Visst bör hon förstå att relationer med sin chef inte är lämpligt men den som tar beslut om befordran och anställningar har ansvaret - ingen tillsätter sig själv. De flesta upplever sig nog som värda en befordran eller löneförhöjning om de får den. Det är ledningen som måste avgöra om andra var bättre kvalificerade.
(Jag går inte i god för LS personlighet för den vet jag inget om, men ansvar ska väl utkrävas av dem som har ansvar för olika beslut, inte dem som påverkas av dem. Hon kan ställas till svars om hon gjort fel i sin tjänstutövning eller ledarskap. Sen känns det ju inte direkt förtroendeskapande med den här relationscirkusen på höga poster...)

Tack!

Jag fick tips om att springare pratar om ML också och beskriver honom på ungefär samma sätt (12:00): https://youtu.be/xQqoPpth5UM

Angående relationen: Man kan tycka att de gemensamt borde insett att det var läge att någon av dem bytte tjänst, men rent formellt är det bara han som felat.
Citera
2023-02-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ja, han verkar ha haft en del fiender, som bråkat på honom för hans ledarskap (såg en video med Peter Springare som gav oförsonlig kritik mot Mats Löfving att han var inkompetent och krossat folks karriärer).
Då sådana här drev drar igång, så passar folk på från alla läger (pk:ister och icke pk:ister) att mobba, misskreditera, snacka skit, och ger sig inte förrän de krossat den utpekade, offentliga personen.

Det kanske var det Mats Löfving såg framför sig?
Som seriöst jobbande, på den befattning han hade, så kanske han som sagt var inte var insatt i hur sociala medier (ja, även flashback brukar ju haka på med att spä på de illasinnade ryktena).
Om vi tar Virtanen som exempel, som jag inte på något sätt vill jämföra vad själva anklagelsen bestod i, eller hur han är som person, men hur det än var så är Virtanen mycket mer van vid hur sociala medier fungerar, eftersom han själv deltagit i dem.

Men för någon som Mats Löfving så kan sociala medier-drev te sig som ett odefinierat monster som hägrar?

Då det gäller Benny Fredriksson, det som gjorde att han fick paranoja var att han inte kunde hantera alla anonyma vittnen som kom ut i media om honom. Han visste inte vilka de var på arbetsplatsen som ondgjorde sig över honom (Benny Fredriksson hade en otroligt tuff ledarstil, där han gjorde sig impopulär hos många.) Han kunde inte bemöta anklagelserna eftersom han inte visste vilka det var som spydde ut dem. Då fick han paranoja, och trodde att det gömde sig illasinnade bakom varje gathörn.

Det är mycket möjligt att Mats Löfving kände att något liknande skulle komma i antåg för honom, där anklagande från alla håll skulle frottera i media och sociala medier, om han då gjort sig impopulär hos underställda vid sitt chefsskap?

Så det kan ju förklara att han kände undergången då han hängdes ut sådär av Viksten, i tv?
När du nu blandar in Virtanen och Fredriksson. Så blir jag förvånad att du icke blir förvånad att de blev förvånade att det kom kritik mot deras "jargong"...
Citera
2023-02-26, 15:04
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
När du nu blandar in Virtanen och Fredriksson. Så blir jag förvånad att du icke blir förvånad att de blev förvånade att det kom kritik mot deras "jargong"...

Det jag tar upp (utan att gå in på deras gärningar) är hur arbetsplatser kan ta hjälp av sociala drev för att mobba ut personer.

Och sociala drev kan kännas rätt ohanterbara, för folk i en offentlig ställning?
Folk tycker ju här i tråden "att han borde kunnat skaka av sig" Mats Löfving, utan att bli så deprimerad av pressen.

Mats Löfvings bror säger ju att det både är arbetsgivarna ihop med media, som gjorde Mats Löfving pressad och deppig.
Citera
2023-02-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Tack!

Jag fick tips om att springare pratar om ML också och beskriver honom på ungefär samma sätt (12:00): https://youtu.be/xQqoPpth5UM

Angående relationen: Man kan tycka att de gemensamt borde insett att det var läge att någon av dem bytte tjänst, men rent formellt är det bara han som felat.

Självklart borde de båda ha insett! Likaså deras chefer, HR etc. LS är ju utbildad jurist - klart hon måste fatta vad jäv innebär, som de flesta av oss gör utan att vara jurister.

Om man ska spekulera så har det kanske blivit något slags "kultur" och grupptäknande där man i ledarskapet får lite korrupt tänkande? Om man börjar se sin position som ett fögderi där man har rätt att dela ut fördelar till bekanta. Med en sexuell relation blir det mer uppenbart men håller det för sannolikt att den chef som kan tänka sig att anställa/befordra älskarinnan inte hellrt tvekar att gynna kompisar.

Tror också att när det väl börjar fortsätter det gärna. Dvs om jag är befordrad lite över min kompetensnivå finns risken att jag prioriterar folk som (jag tror) kommer vara lojala snarare än kompetenta personer som kanske utmanar mig. Plocka in kompisar utifrån eller att befordra en gröngöling som har mig att tacka för sin position. Och det blir förstås demoraliserande för underlydande som får chefer som kan mindre än de själva. Men som sagt, har inte insyn i Polisen utan resonerar allmänt.

Det blir ju fel att göra syndabock av en enskild person, som man verkar ha gjort med Mats, med tragisk utgång. Och i tråden vill man nu i stället sätta dit LS. Är ingen fans av henne men hon som enskild person kan inte vara orsaken till allt. En myndighet måste ju kunna fungera ...

Kan inte heller se att ML ensam kan vara ansvarig. Det är väl fler inblandade när en chefsposition tillsätts? Inte som att plocka in en sommarjobbare.
Senast redigerad av TigerKid2 2023-02-26 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in