2023-02-26, 12:46
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Vad exakt skulle denna "bra information" vara?

Kan du peka på något alls i alla hans utsagor som kan klassas som "bra" eller som har hjälpt utredningen på något sätt framåt?

Antagandet som en del gör är att SE själv tror han gör något bra.

Jag säger inte att det är så, men om SE är oskyldig så skulle det ju kunna vara på det sättet.

Personligen ser jag indicier både för och emot SE som GM. För tillfället lutar det nog åt att jag ser honom som oskyldig och bara klantig.
Citera
2023-02-26, 12:50
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Antagandet som en del gör är att SE själv tror han gör något bra.

Jag säger inte att det är så, men om SE är oskyldig så skulle det ju kunna vara på det sättet.

Personligen ser jag indicier både för och emot SE som GM. För tillfället lutar det nog åt att jag ser honom som oskyldig och bara klantig.

Du är tyvärr ganska virrig i ditt skrivande.

Jag har enbart kommenterat ditt spekulerande om "bra information". Inget annat.

Jag har inte ens nämnt om han är GM eller inte.

Fortfarande, vilken typ av information är det Engström tror att han kan lämna?

Han fick ju 4 chanser med polisen. Massor av tid i media + 2 vändor i rätten. Trots det har han inget av värde att bidra med. Inget i hans uppgifter assisterar utredningen på något sätt. Tvärtom faktiskt.
Citera
2023-02-26, 12:52
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur kunde SE på morgonen den 1:a mars veta att hans utstämplingstid var viktig för Polisen, han fick inte ens lämna ett vittnesmål direkt efter mordet?

SE utstämplingstid är endast intressant i kombination med SE berättelse om hans förehavanden i nära anslutning till mordet.

Tidningar/polisen efterfrågande väl alla tips oavsett vad det gällde redan på natten, morgonen och förmiddagen. Med tanke på att uppgifter i press/media pratade om lite olika tider bl.a. 23.30 för mordet så känner förstås Engström att han kan bidra med mer exakt tid.

Svårare behöver man inte göra det.

Tips, Tro inte på allt TP/FilterGöransson hittat på, utan tänk själv.
Citera
2023-02-26, 12:53
Medlem
quggels avatar
Citat:
Hur kunde SE på morgonen den 1:a mars veta att hans utstämplingstid var viktig för Polisen, han fick inte ens lämna ett vittnesmål direkt efter mordet?

SE utstämplingstid är endast intressant i kombination med SE berättelse om hans förehavanden i nära anslutning till mordet.

Nej. Utstämplingstid kan vara extremt viktig för att polisen skall kunna kartlägga detaljer kring händelserna.

Många här var inte torra bakom öronen 1986. Man fick ringa fröken ur för att veta exakt tid. Men SE visste sannolikt att stämpeluret var väldigt exakt på någon minut när (1 minuts noggrannhet var hitech då). Och för att hjälpa polisen att kartlägga vad som hände kollar han stämpelurets tid. Han hade ju en analog klocka som kan ha visat mer fel.

Visst kan det tyckas suspekt men behöver inte betyda något. Han ville, som vittne, verifiera tiden. Och? Det var väl proaktivt av honom.
Senast redigerad av quggel 2023-02-26 kl. 12:56.
Citera
2023-02-26, 12:55
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Du är tyvärr ganska virrig i ditt skrivande.

Ta en grundkurs i psykologi. Projektion kallas det där.

Till skillnad från andra ser jag inga skäl att hålla en benhård åsikt åt endera hållet.
Citera
2023-02-26, 12:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

- Jag tror att SE har pratat med pressen först. De har frågat honom om tiden, då han själv berättat att han stämplat ut från Skandia.

- SE ringer då upp RB på Skandia och berättar att han varit i kontakt med pressen och "Oslo" och vill veta sin utstämplingstid. RB är på väg till sin lördagstennis.

- SE ringer därefter polisen som inte svarar på sitt tipsnummer, som är överhopat av inringare, utan ringer till en polisstation där "Ali" tar emot hans tips.

- När RB kommer tillbaka från Tennisen så får SE sin utstämplingstid. SE njuter som vittne att han nu har "en ny pusselbit" och tänker minsann suga på denna karamell tills nästa gång han blir kontaktad av pressen eller polisen.

- SE packar och åker till fjällen, utan varken isborr eller mordvapen.

- Under vistelsen i Idre ser SE, luktandes av billig after shave, i media att polisen vet på sekunden när, när mordet skedde. SE konstaterar att hans "tidspusselbitskaramell" helt har tappat sitt värde.

- När polisen ringer 10 mars uppger han tiden på direkt fråga.

Det är ett obegripligt mysterium hur detta agerande kan göra SE misstänkt för mordet.
Citera
2023-02-26, 13:11
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ta en grundkurs i psykologi. Projektion kallas det där.

Till skillnad från andra ser jag inga skäl att hålla en benhård åsikt åt endera hållet.

Du missuppfattar mig.

Jag har absolut ingen benhård åsikt. Jag har uttryckt 100 gånger här att jag inte är övertygad om Engströms skuld.

Men det vore mer än trevligt att för en gångs skull diskutera en sak i taget.
Du börjar prata om "bra information" som Engström tror att han kan lämna.

Plötsligt är skottets placering och skottsäkravästar med också.

Det blir snurrigt!
Citera
2023-02-26, 13:15
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag kan mer om statistik än du insinuerar. Med en lång och framgångsrik karriär och utbildning inom just det området. Besserwissrar göre sig icke besvär.

Något statistiskt underlag har vi inte i detta fall.

Vad vi dock vet är att skottet sattes på det sätt som en yrkesmördare skulle satt det (och där kanske det finns statistik att hämta, vad vet jag) om man vill ta sig förbi en skottsäker väst.

Skulle SE ha agerat i affekt på det sättet? Förmodligen inte.

Om du nu har en lång framgångsrik karriär och utbildning inom statistik borde väl du om någon greppa att det går inte att göra några sådana slutsatser du gör av en händelse.

Hur ska du avgöra om skottet är medvetet placerat eller slumpmässigt placerat?
Du har ju bara 1 värde att räkna på.

Skulle vi ha x-antal skott av samma skytt under liknande förhållanden kan vi ju iaf börja räkna på det.
Men med 1 skott är det ju omöjligt.

Förresten har vi 2 skott. Det andra missade.
Citera
2023-02-26, 14:25
Medlem
Citat:
Där har du fel. Det är så klart väldigt viktigt att veta när mordet skedde, så det kan mycket väl vara så att han kollar detta för att kunna bidra med bra information.

Fast han vet ju att han ska med tåget ..

Han kollar sin klocka på Sveavägen så att han vet att han inte är sen...

Då vet han ju på ett ungefär vad tiden är när det smäller...

Du får istället förklara för hela tråden varför hans utstämplingstid är bättre?

Har han glömt att han skulle ta tåget 23:30 ?
Citera
2023-02-26, 14:30
Medlem
Citat:
Nej. Utstämplingstid kan vara extremt viktig för att polisen skall kunna kartlägga detaljer kring händelserna.

Många här var inte torra bakom öronen 1986. Man fick ringa fröken ur för att veta exakt tid. Men SE visste sannolikt att stämpeluret var väldigt exakt på någon minut när (1 minuts noggrannhet var hitech då). Och för att hjälpa polisen att kartlägga vad som hände kollar han stämpelurets tid. Han hade ju en analog klocka som kan ha visat mer fel.

Visst kan det tyckas suspekt men behöver inte betyda något. Han ville, som vittne, verifiera tiden. Och? Det var väl proaktivt av honom.

Fast hans analoga klockan hade ju också kunnat jämföras med fröken ur...

Du vet att jag menar att han kollar sin utstämplingstid som vittne va ?

Så vi inte blandar ihop det !!!

Som vittne ska man lägga till ett obestämt långt samtal efter hans utstämplingstid också...
Citera
2023-02-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
"måste bli ett vittne", är det ditt eller TP:s narrativ och det stämmer ju inte.

Du glömmer det självklara att Engström jobbar där. Han är en av få svenskar som har bevisad eller giltig anledning att befinna sig där.

Du missförstår som vanligt...

Finns jättemånga runt Sveavägen som inte behöver bli vittne...

Hade inte GM Engström återvänt till Skandia så hade han inte heller behövt bli ett vittne !!

Det är ju därför GM Engström måste bli ett vittne med hela svenska folket dagen efter...
Citera
2023-02-26, 15:04
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jo., SE utstämplingstid säger ingenting om klockslaget när O.P. mördades utan vidhängande kronologisk berättelse om vad SE gjorde efter utstämplingen.

Du spekulerar och har inga belägg för att det du påstår och det SE påstod är sanning.

Jag var torr bakom öronen på den tiden, jag vet vad fröken ur och analoga klockor är, förminskningsargumentation kan du köra med på någon annan, håll dig till sakfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in