2023-02-26, 09:00
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Är Engström bara oskyldigt vittne så varför funderar han på sin utstämplingstid eg ?

Om polisen undrar om mordet skedde 23:21 eller 23:23 så skulle han utstämplingstid ändå inte vara så viktig

Där har du fel. Det är så klart väldigt viktigt att veta när mordet skedde, så det kan mycket väl vara så att han kollar detta för att kunna bidra med bra information.
Citera
2023-02-26, 09:06
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Där har du fel. Det är så klart väldigt viktigt att veta när mordet skedde, så det kan mycket väl vara så att han kollar detta för att kunna bidra med bra information.

Vad exakt skulle denna "bra information" vara?

Kan du peka på något alls i alla hans utsagor som kan klassas som "bra" eller som har hjälpt utredningen på något sätt framåt?
Citera
2023-02-26, 09:39
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Man skulle enkelt kunna säga att det finns 3 alternativ..

1 GM ....1st i Sverige

2 Vittne på Sveavägen..... ca 15st i Sverige

3 Inget av det.....ca 8milj ( Du o Jag )

Eftersom Engström återvänder till Skandia så kan han inte använda sig av alternativ 3

Engström måste alltså bli ett vittne och kan inte som GM bara försvinna eftersom han av någon anledning återvänder..!

Man kan väl påstå att han lyckades bli ett vittne med hela Sverige även om han är GM..

"måste bli ett vittne", är det ditt eller TP:s narrativ och det stämmer ju inte.

Du glömmer det självklara att Engström jobbar där. Han är en av få svenskar som har bevisad eller giltig anledning att befinna sig där.
Senast redigerad av niokilometer 2023-02-26 kl. 10:16.
Citera
2023-02-26, 09:55
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Kan du peka på något alls i alla hans utsagor som kan klassas som "bra" eller som har hjälpt utredningen på något sätt framåt?

Det har inte saken att göra. Han gör saker han *tror* är bra, men de trasslar bara till hela utredningen och gör den svårare då han på detta sätt gör sig själv till misstänkt GM.

Eller så är han GM men jag tror inte SE skulle satt skottet så "bra" (i betydelsen genomtänkt/strategiskt) vilket hade dödat OP även om han hade burit skottsäker väst.

Jag kan förstås ha fel.
Citera
2023-02-26, 10:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det har inte saken att göra. Han gör saker han *tror* är bra, men de trasslar bara till hela utredningen och gör den svårare då han på detta sätt gör sig själv till misstänkt GM.

Fast vad är det som är "bra"? Du pratade om "bra information".

Vilken typ av information är det Engström överhuvudtaget kan ge för att bidra till utredningen?
Under alla förhör, hans utsagor i media samt tr + hr har han inte kommit med något som på något sätt assisterar utredningen.

Citat:
Eller så är han GM men jag tror inte SE skulle satt skottet så "bra" (i betydelsen genomtänkt/strategiskt) vilket hade dödat OP även om han hade burit skottsäker väst.

Jag kan förstås ha fel.

Ja, du är nog tyvärr ute på lite hal is gällande skottet och din slutsats....

Du borde studera grunderna i sannolikhetslära.

Om jag slår en 12-sidig tärning 1 gång och får en 12a.
Betyder det att jag är proffs på att slå 12or då?
Vad kan vi dra för slutsatser av den 12an?
Vad är sannolikheten för att jag ska slå en 12a om jag kastar igen?
Citera
2023-02-26, 11:59
Medlem
quggels avatar
Citat:
Fast vad är det som är "bra"? Du pratade om "bra information".

Vilken typ av information är det Engström överhuvudtaget kan ge för att bidra till utredningen?
Under alla förhör, hans utsagor i media samt tr + hr har han inte kommit med något som på något sätt assisterar utredningen.

Ja, du är nog tyvärr ute på lite hal is gällande skottet och din slutsats....

Du borde studera grunderna i sannolikhetslära.

Om jag slår en 12-sidig tärning 1 gång och får en 12a.
Betyder det att jag är proffs på att slå 12or då?
Vad kan vi dra för slutsatser av den 12an?
Vad är sannolikheten för att jag ska slå en 12a om jag kastar igen?

Jag kan mer om statistik än du insinuerar. Med en lång och framgångsrik karriär och utbildning inom just det området. Besserwissrar göre sig icke besvär.

Något statistiskt underlag har vi inte i detta fall.

Vad vi dock vet är att skottet sattes på det sätt som en yrkesmördare skulle satt det (och där kanske det finns statistik att hämta, vad vet jag) om man vill ta sig förbi en skottsäker väst.

Skulle SE ha agerat i affekt på det sättet? Förmodligen inte.
Citera
2023-02-26, 12:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Tja, tänker att det var ganska få ändå som ringde och faktiskt var där. Tvivlar på att någon alls av de övriga vittnena/varande ringde in? Sedan var väl SE ganska tidigt ute, om han ringde på morgonkvisten? Personligen skulle jag säga att det hade varit en smula perverst, om exempelvis Stefan Glantz hade ringt någon tidning i gryningen och berättat att han gett mun-mot-mun? Oavsett om SE hittade på (som GM) eller någon slags varande, är han ju unik i det avseendet att han faktiskt tog initiativet att kontakta media, det gjorde ju ingen annan.

Göran B ringde TV och ställde upp på intervju i Rapport redan på mordnatten. Göran B var faktiskt där också. Göran B tog själv initiativet till kontakten med media.

Enligt dig:
Göran B är då unik och en smula pervers?

Cluedoteori:
Göran B måste misstänkas för mordet då han bevisligen varit i mordområdet och ingen sett honom där. Göran B smet ut från Bohemia och sköt OP. Sedan återvände han till sitt sällskap inne på Bohemia och förklarade krutrökslukten i sina kläder med att han rökt en cigarett.

Att media intresserade sig för SE som säger att han hjälpt till med livräddningen är väl inget att problematisera?
Senast redigerad av ursprungligen 2023-02-26 kl. 12:43.
Citera
2023-02-26, 12:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Man skulle enkelt kunna säga att det finns 3 alternativ..

1 GM ....1st i Sverige

2 Vittne på Sveavägen..... ca 15st i Sverige

3 Inget av det.....ca 8milj ( Du o Jag )

Eftersom Engström återvänder till Skandia så kan han inte använda sig av alternativ 3

Engström måste alltså bli ett vittne och kan inte som GM bara försvinna eftersom han av någon anledning återvänder..!

Man kan väl påstå att han lyckades bli ett vittne med hela Sverige även om han är GM..

Ur vilken av dessa 3 grupper bör en GM som inte lämnade sina kontaktuppgifter till polisen på mordplatsen sökas?

GM måste då bli en av de 8 miljoner i grupp 3 i din uppställning som inte var ett vittne till mordet och anmälde sig till polisen. Att GM naturligt också är hela grupp 1 i din uppställning är också rimligt. GM återvände i denna "lösning" aldrig till mordplatsen.

Att även du inser att "SE måste bli ett vittne i grupp 2 i din uppställning" och inte någon påhittad GM utan mordvapen är glädjande. Att vittnet SE återvände efter ett kortare besök på Bohemia är också dokumenterat.
Citera
2023-02-26, 12:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Post-Idre-förhöret med Engström 10 mars:

"Den person, som för polismannen beskrev Engströms klädsel, hade inte varit på platsen i inledningsskedet."

Baseras så klart på uppgift från Engström. Förhöraren kan knappast gjort antagandet själv.

Se där! Jag får pudla och medge att jag tittade i förhöret 25 april. Då har vi ytterligare ett exempel på att SE har koll på vad som hände på mordplatsen efter Bohemiabesöket.
Citera
2023-02-26, 12:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Okej..

Vi leker med tanken att han och hans fru ska till Idre och han vill verka vara intressant i Media odyl..

Men det kan han ju vara utan sin utstämplingstid så det märkliga är att han är väldigt angelägen just om tiden...Men inte för att lämna den vidare utan att bara få den !

Som vittne blir det så ologiskt..

Hur blir det logiskt för SE som GM att fråga om utstämplingstiden? Ville han kolla med fröken ur om han Kom fram i tid för att skjuta OP som GM?

Eller var SE som GM lite bekymrad över att inte hinna ut till mordplatsen innan OP blev skjuten?
Citera
2023-02-26, 12:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Är alla vittnen som inte bidrar med "bra information" eller som hjälper utredningen framåt automatiskt misstänkta som GM?

Då finns det många misstänkta vittnen att välja och vraka bland.
Citera
2023-02-26, 12:42
Moderator
OYs avatar
Citat:

Hur kunde SE på morgonen den 1:a mars veta att hans utstämplingstid var viktig för Polisen, han fick inte ens lämna ett vittnesmål direkt efter mordet?

SE utstämplingstid är endast intressant i kombination med SE berättelse om hans förehavanden i nära anslutning till mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in