Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-02-25, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Jag tycker det är skrämmande att den totalt hittar på saker och gör egna fejkade länkar till sidor som aldrig funnits.

Det som är skrämmande är att folk tror att den "hittar på" eller "fejkar" eller ens har ett uns av mänsklig agens....

chatGPT är i stort bara en avancerad textgenerator som pruttar ur sig bokstäver/tecken, ett i taget, utifrån en statistisk model.

Frågan är om det inte borde krävas AI-körkort och åldersgräns för att använda den...
Senast redigerad av B.R.Donut 2023-02-25 kl. 16:49.
Citera
2023-02-25, 16:57
Medlem
Är ni säkra på att det är en ai då? Så att det inte är folk som är anställda som svarar på frågor?
Proffs på att klistra ock klippa in
Eller alltså dom får vanliga frågor som dom bestämmer svar på. Ev flera alternativa svar. Liknade osv.
Senast redigerad av troligengud 2023-02-25 kl. 17:08.
Citera
2023-02-25, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Är ni säkra på att det är en ai då? Så att det inte är folk som är anställda som svarar på frågor?
Dröjer det aldrig längre om du ställer En knasig fråga typ ?
Citera
2023-02-25, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Enligt en artikel i Kvartal hade man räknat ut något snitt (vägt olika forskare mot varandra typ). Tidigast 2040 skulle en ai kunna tänkas vada självmedvetande enligt den (framtidsägningar är ingen vetenskap men ändå någon slags intressant måttstock). Andra sa typ 2060.

Eftersom dagens AI-teknik totalt saknar självmedvetande och aldrig kommer att få, känns prognoser högst tvivelaktiga.

Det skulle antagligen krävas helt andra typer av teknik för att något sådant ens skulle vara i närheten av möjligt.
Det är inte så att chatGPT dagdrömmer om vad den skall göra på semestern eller får ångest av att den svarar fel på en massa frågor...

Att AI successivt kommer att bli bättre och kanske kan passera mänskligt IQ på flera områden inom ett antal år är dock inte helt osannolikt.
Citera
2023-02-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Eller alltså dimfår vanliga frågor som dom bestämmer svar på. Ev flera alternativa svar. Liknade osv.

Ja man undrar ju nästan...
dock använder man "human feedback" för att träna den så man kan väl påstå att det finns en del "mänskliga" attribut inprogrammerade i chatGPT.
Citera
2023-02-25, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det som är skrämmande är att folk tror att den "hittar på" eller "fejkar" eller ens har ett uns av mänsklig agens....

chatGPT är i stort bara en avancerad textgenerator som pruttar ur sig bokstäver/tecken, ett i taget, utifrån en statistisk model.

Frågan är om det inte borde krävas AI-körkort och åldersgräns för att använda den...

Ja jag menar att den är sämst helt enkelt och inte hjälper till något i nuläget vad det verkar, man kommer bara få fel info och bli helt vilseledd.
Citera
2023-02-25, 21:36
Medlem
NickeNicknames avatar
Varför måste man lämna ifrån sig sitt mobilnummer , vad jag förstått, suspekt, dessa kommer naturligtvis säljas vidare till div scambolag,Eller ?
Citera
2023-02-26, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Har börjat använda nya Bing som blandar chatGPT med sökningar. Här är några första intryck
  • fick lov att installera EdgeDev webläsare för att använda den.
  • tidigare ämnen syns inte
  • svaren syns inte utan att man skrollar nedåt
  • ofta väldigt långsam
  • mycket bra med klickbara referenser i sökresultaten
  • lättstött (jag frågade om skillnaden mellan den och chatGPT men den vägrade svara)
  • den säger att den kan räkna
  • den kan inte säga att 5 myror är fler än 4 elefanter utan att det beror på hur man definerar "fler"!
  • den svarar alltid på svenska även om man frågar på engelska. Kan inte få den att ändra sig. Den påstår själv att den alltid svara på samma språk som man frågar!!

Några fler som provat? Vad är era intryck?

Jag testar nya Bing nu och bad den summera kommentarerna om klimataktionen under mello. Nästan enbart negativa kommentarer på twitter-inlägget som jag läste om det men Bing säger att reaktionerna är blandade och vill absolut inte säga att det är mest negativa reaktioner.

Extremt PK alltså.
Citera
2023-02-26, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Jag testar nya Bing nu och bad den summera kommentarerna om klimataktionen under mello. Nästan enbart negativa kommentarer på twitter-inlägget som jag läste om det men Bing säger att reaktionerna är blandade och vill absolut inte säga att det är mest negativa reaktioner.

Extremt PK alltså.
Här finns en ganska bra video kring ChatGPTs politiska partiskhet (bias då). Den är ganska vänster:
https://www.youtube.com/watch?v=ce616lsed9Y
Citera
2023-02-26, 14:35
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Eftersom dagens AI-teknik totalt saknar självmedvetande och aldrig kommer att få, känns prognoser högst tvivelaktiga.

Det skulle antagligen krävas helt andra typer av teknik för att något sådant ens skulle vara i närheten av möjligt.
Det är inte så att chatGPT dagdrömmer om vad den skall göra på semestern eller får ångest av att den svarar fel på en massa frågor...

Att AI successivt kommer att bli bättre och kanske kan passera mänskligt IQ på flera områden inom ett antal år är dock inte helt osannolikt.
Det positiva är dock att vi inte prompt behöver AGI för att kunna vara extremt produktiva.
Det räcker med riktigt bra smal AI för väldigt många uppgifter.

Har suttit 4 timmar med ett PHP-projekt och är nästan färdig, det skulle förmodligen ta 20+ om jag fick bläddra manuellt i dokumentationen och kolla stack overflow.
För mig är det sak samma om det tar lite eller mycket tid då jag har timlön, men blir jag oumbärlig för chefen på mitt första IT-kneg så är det ju kul.

Citat:

Vad finns det som antyder att vi som människor inte fungerar på ungefär samma sätt?
Det här med medvetande och fri vilja är väl en sak, rätt så diskutabelt om det egentligen finns eller om vi bara tror det.
Men för egen del försöker jag efter bästa huvud att gissa vad jag ska säga härnäst.

Grejen är att vi i det fallet förmodligen kan omvandla både bilder och koncept till tokens som i sin tur blir ord på ett lite annat sätt än nuvarande LLM kan.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-02-26 kl. 14:44.
Citera
2023-02-26, 16:10
Medlem
Mitt möte med Bing kändes inte så bra tyvärr, men här är en extension för Chrome som ger ChatGpt web-access:

https://youtu.be/m6d_GZAVdXw
Citera
2023-02-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Mitt möte med Bing kändes inte så bra tyvärr, men här är en extension för Chrome som ger ChatGpt web-access:

https://youtu.be/m6d_GZAVdXw

Lite poänglös om det är chat med GPT man eftersträvar tyvärr.

"one huge drawback with that webchatgpt, though. It causes chatgpt to forget what was just conversed, and I mean within the same chat conversation. horrible when trying to have a continuous dialogue. by uninstalling it, chatgpt's memory remains intact."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in