Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Eftersom dagens AI-teknik totalt saknar självmedvetande och aldrig kommer att få, känns prognoser högst tvivelaktiga.
Det skulle antagligen krävas helt andra typer av teknik för att något sådant ens skulle vara i närheten av möjligt.
Det är inte så att chatGPT dagdrömmer om vad den skall göra på semestern eller får ångest av att den svarar fel på en massa frågor...
Att AI successivt kommer att bli bättre och kanske kan passera mänskligt IQ på flera områden inom ett antal år är dock inte helt osannolikt.
Det positiva är dock att vi inte prompt behöver AGI för att kunna vara extremt produktiva.
Det räcker med riktigt bra smal AI för väldigt många uppgifter.
Har suttit 4 timmar med ett PHP-projekt och är nästan färdig, det skulle förmodligen ta 20+ om jag fick bläddra manuellt i dokumentationen och kolla stack overflow.
För mig är det sak samma om det tar lite eller mycket tid då jag har timlön, men blir jag oumbärlig för chefen på mitt första IT-kneg så är det ju kul.
Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Det som är skrämmande är att folk tror att den "hittar på" eller "fejkar" eller ens har ett uns av mänsklig agens....
chatGPT är i stort bara en avancerad textgenerator som pruttar ur sig bokstäver/tecken, ett i taget, utifrån en statistisk model.
Frågan är om det inte borde krävas AI-körkort och åldersgräns för att använda den...
Vad finns det som antyder att vi som människor inte fungerar på ungefär samma sätt?
Det här med medvetande och fri vilja är väl en sak, rätt så diskutabelt om det egentligen finns eller om vi bara tror det.
Men för egen del försöker jag efter bästa huvud att gissa vad jag ska säga härnäst.
Grejen är att vi i det fallet förmodligen kan omvandla både bilder och koncept till tokens som i sin tur blir ord på ett lite annat sätt än nuvarande LLM kan.