2023-02-25, 13:04
Medlem
Man får tänka sig att deras rekommendation ligger lite överkant (dock inte för att säga att det är en omöjlig lön) och dessutom gäller nog denna lön mer i Stockholm än i andra kommuner.
Citera
2023-02-25, 13:33
Medlem
Ta jobbet oavsett ingångslön. Jobba hårt och bygg upp din kunskap och ditt nätverk efter 4 år kan du byta jobb och då börja förhandla lön.

Tycker det är löjligt när nyexade ingenjörer ska kräva så mkt lön, dom kan inte ett skit. Kostar företaget mer än vad dom producerar första åren.
Citera
2023-02-25, 13:55
Medlem
Intotherainbows avatar
Arbetserfarenhet är allt inom ingenjörsyrken. Allt. Saknar du erfarenhet så är du i princip värdelös. Väljer du arbetslöshet ett tag för att hoppas på "ett bättre erbjudande längre fram" bör du tänka att risken är att du aldrig blir relevant för ett sådan roll igen. Knappt någon petar på en sådan person.

Undantaget är om du har starka kontakter.

Du tar ett jobb oavsett lön och arbetar dig uppåt. Det är så det fungerar.

Din lön ska du ändå se som symbolisk. Vill du bli rik så är det börsen du ska satsa på.
Citera
2023-02-25, 16:18
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Trodde ingenjörer tjänade multum. Där ser man.
Citera
2023-02-25, 18:05
Medlem
Jag är inte ingenjör men jag kan säga att den där ingångslönen stämmer inte överens med företaget där jag jobbar. Jag känner två stycken ingenjörer, varav en är högskole och den andra är civil. Båda kom in på 35,000.
Citera
2023-02-25, 19:14
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Kollade för skojs skull vad Sveriges ingenjörer rekommenderar att man begär i ingångslön för 2023. Enligt dem ska man begära 39500 som civilingenjör och 37100 som högskoleingenjör.

Jag fick 31500 i ingångslön som högskoleingenjör 2022 och i andra processer låg samtliga löner runt detta.

Jag vet att de medvetet överdriver lite men för högskoleingenjör är deras förslag inte så långt från medellönen för h.ing i Sverige t.ex.

Upplever att de ligger långt från vad företagen är beredda att erbjuda för en nyexad ingenjör och misstänker att folk som följer deras rekommendation sållas bort i rekryteringsprocessen.

Det vore såklart bra att få upp lönerna men upplever att detta skapar orealistiska förväntningar hos nyexade.

Bör Sveriges ingenjörer lugna sig lite och förankra sina förslag med företagen i större utsträckning eller har jag bara kommit i kontakt med de snålaste av de snåla företagen?

Beror väl på vilken utbildning man har och vad man kommer syssla med, finns ju alla möjliga typer av ingenjörer.
Senast redigerad av Benji86 2023-02-25 kl. 19:54.
Citera
2023-02-25, 20:32
Medlem
Tog examen 2018 som högskoleingenjör, ingångslön 27k/mån. Minns inte exakt vad Sveriges ingenjörer rekommenderade men gissar att det var lite över 30k då.
Välj din första arbetsplats efter vad du vill att ditt nästa steg i karriären ska vara. Se det bara som en språngbräda.
Jag ligger idag på ca 75k/mån.
Nedan är ingångslönerna på de olika arbetsplatser jag löneslavat på sedan examen.
Jobb 1: 27k
Jobb 2: 30k
Jobb 3: 35k
Jobb 4: 50k (nuvarande 75k)
Citera
2023-02-25, 21:03
Medlem
Är arbetsgivare. 33-38k rimligt för en civilingenjör. Som flera skriver så är erfarenhet viktigt, och löneutvecklingen är i regel bra. MEN och ett stort sådant, är du en slacker så blir du inte långvarig.
Citera
2023-02-25, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonusvittringen
Tog examen 2018 som högskoleingenjör, ingångslön 27k/mån. Minns inte exakt vad Sveriges ingenjörer rekommenderade men gissar att det var lite över 30k då.
Välj din första arbetsplats efter vad du vill att ditt nästa steg i karriären ska vara. Se det bara som en språngbräda.
Jag ligger idag på ca 75k/mån.
Nedan är ingångslönerna på de olika arbetsplatser jag löneslavat på sedan examen.
Jobb 1: 27k
Jobb 2: 30k
Jobb 3: 35k
Jobb 4: 50k (nuvarande 75k)

Imponerande! Grymt bra jobbat! Har ungefär samma lön, och har tredubblat den sen examen (2006). Dock är jag chef. Stort, multinationellt industribolag.
Citera
2023-02-25, 21:42
Medlem
Papper1512s avatar
Du tjänar betydligt mer på bandet på Volvo än den ingångslönen.

Har aldrig träffat en ingenjör som tjänar under 40k.
Citera
2023-02-25, 21:54
Medlem
kaerakels avatar
Jag har en vän som fick erbjudanden från tre olika företag på 36-40k, dock väldigt begåvad kille med social OCH teknisk kompetens (Sthlm). Utöver det får han väldigt många förmåner. Likartade diskussioner dyker upp i studentforumen. Jag tror nyexade ingenjörsstudenter både överskattar sin förmåga rejält och behöver bli bättre förhandlare.

Ja, Sveriges Ingenjörer borde ändra riktlinjen. Inte många som får 39.5k som erbjudande.

Beroende på vad du ska göra är 31k helt okej. Inom fem år har du dubblat det.
Senast redigerad av kaerakel 2023-02-25 kl. 21:56.
Citera
2023-02-25, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Kollade för skojs skull vad Sveriges ingenjörer rekommenderar att man begär i ingångslön för 2023. Enligt dem ska man begära 39500 som civilingenjör och 37100 som högskoleingenjör.

Jag fick 31500 i ingångslön som högskoleingenjör 2022 och i andra processer låg samtliga löner runt detta.

Jag vet att de medvetet överdriver lite men för högskoleingenjör är deras förslag inte så långt från medellönen för h.ing i Sverige t.ex.

Upplever att de ligger långt från vad företagen är beredda att erbjuda för en nyexad ingenjör och misstänker att folk som följer deras rekommendation sållas bort i rekryteringsprocessen.

Det vore såklart bra att få upp lönerna men upplever att detta skapar orealistiska förväntningar hos nyexade.

Bör Sveriges ingenjörer lugna sig lite och förankra sina förslag med företagen i större utsträckning eller har jag bara kommit i kontakt med de snålaste av de snåla företagen?
Sveriges ingenjörer lägger sig för högt, för att du ska känna att du behöver dem. Vad skulle de göra för nytta för dig, om de sa att du ska begära 32-34?

Tyvärr tror jag de skjuter sig själva i foten. Arbetsgivaren tycker att de är världsfrånvända, du är oseriös och du själv kommer känna dig misslyckad eller utnyttjad.

Istället för att fråga dem vad de har för rekommendationer, fråga vad deras nyexade medlemmar har i median och medel innan de haft första lönerevisionen. Där nånstans ligger antagligen en rimlig ingångslön. Begär en tusenlapp extra om du inte omfattas av årets lönerevision.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in