2023-02-25, 05:46
Medlem
dumbaZs avatar
Någon mer som varken fått brev ifrån Kivra eller sitt elbolag?
Borde man kanske vända sig någonstans?
Senast redigerad av dumbaZ 2023-02-25 kl. 05:48.
Citera
2023-02-25, 06:12
Bannlyst
Jag skulle fått många tusen om jag inte flyttade runt årsskiftet. Dom bodde jag i en el-uppvärmd stuga och betalade typ runt 1200 i månaden för elen. Nån månad var det nästan uppe på tre tusen. Men nu har jag flyttat och har vattenelement. Vem får pengarna från min förra bostad? Jag bodde i ett kommunalt i Stockholm. Får dom pengarna eller nya hyresgästen? Nu fick jag bara från nya bostaden, ett par hundra.
Citera
2023-02-25, 06:30
Medlem
BombaMoskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag har samma fråga, ungefär. Jag bor i en lägenhet, och där har jag fått brev från Fortum om utbetalning och sedan fått pengarna på kontot från Försäkringskassan. Men sen har jag ett fritidshus där jag förbrukar mycket mera el, och där har jag inte hört någonting. Det är Vattenfall som levererar elen där. Vad där skillnaden?
Fritidshus omfattas ej av elstödet. Såklart ska du inte få mer bidrag för sån lyx din parasit.

Det blir inga mer stålar din pissluffare.
Citera
2023-02-25, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaMoskva
Fritidshus omfattas ej av elstödet. Såklart ska du inte få mer bidrag för sån lyx din parasit.

Det blir inga mer stålar din pissluffare.

Var i förordningen står det att fritidshusägare inte kan få elstöd för elförbrukningen i fritidshuset?
https://www.svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2022-12/SFS2022-1872.pdf
Citera
2023-02-25, 09:41
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Var i förordningen står det att fritidshusägare inte kan få elstöd för elförbrukningen i fritidshuset?
https://www.svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2022-12/SFS2022-1872.pdf
Det står inget om att fritidshus är undantagna. Och varför skulle de vara det egentligen? Den här stugan ligger definitivt i elområde 3, så det är väl bara att vänta och se. Sen är ju hela elstödet lite märkligt, de som har fastpris har väl inte drabbats av de höga elpriserna?
Citera
2023-02-25, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Hmmm elstöd ska komma från den 20 Feb, sett inte en krona
bryr mig knappast men , när man pratar om batchar om vem som ska få eller inte få, är väl patetiskt
sätt in ta ut ska gå på direkten i dagens ekonomy world
Detta går tydligen genom swedbank ,Varför first world worst bank
Såhär går det när man har noll koll. Elstödet börjar betalas ut den 20 Februari vilket innebär att du tidigast har pengarna på kontot den 23 Februari.

Anledningen att man inte skickar ut till alla på samma gång är att systemet skulle kollapsa men jag förstår din tanke att det hade kunnat räcka med en swish utbetalning men så fungerar inte verkligheten när hela Sverige ska få en utbetalning på samma gång.
Citera
2023-02-25, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumbaZ

Varför skulle du göra det när de sagt att pengarna betalas ut mellan 23 februari - 7 mars? Dessutom har FK skrivit ut på sin webbplats att det kan vara så att du inte får något brev innan utbetalningen utan att det kan komma efteråt.
Citera
2023-02-25, 10:21
Medlem
Citat:

Har du inget hört 10 mars kan du ju börja fundera.
Citera
2023-02-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Hmmm elstöd ska komma från den 20 Feb, sett inte en krona
bryr mig knappast men , när man pratar om batchar om vem som ska få eller inte få, är väl patetiskt
sätt in ta ut ska gå på direkten i dagens ekonomy world
Detta går tydligen genom swedbank ,Varför first world worst bank

Swedbank var den enda bank som gav anbud när de handlade upp detta, de andra bankerna var inte ens intresserade att försöka.

Det tar tid att betala ut pengar, tex din arbetsgivare skickar filerna för löneutbetalningar många dagar före utbetalning.
Att Swish går fort beror på att pengarna inte överförs i egentlig mening utan de tar pengar från ditt konto och sätter i andra pengar på mottagarens konto och sen gör bankerna upp i efterhand.
Citera
2023-02-25, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det står inget om att fritidshus är undantagna. Och varför skulle de vara det egentligen? Den här stugan ligger definitivt i elområde 3, så det är väl bara att vänta och se. Sen är ju hela elstödet lite märkligt, de som har fastpris har väl inte drabbats av de höga elpriserna?

Det vet jag. Det finns vissa sorter här som snackar bajs och de replikerar jag på.
Citera
2023-02-25, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordsj
Jag skulle fått många tusen om jag inte flyttade runt årsskiftet. Dom bodde jag i en el-uppvärmd stuga och betalade typ runt 1200 i månaden för elen. Nån månad var det nästan uppe på tre tusen. Men nu har jag flyttat och har vattenelement. Vem får pengarna från min förra bostad? Jag bodde i ett kommunalt i Stockholm. Får dom pengarna eller nya hyresgästen? Nu fick jag bara från nya bostaden, ett par hundra.

Stödet betalas ut till den som står på elnätsavtalet för adressen den 17 november 2022.
Så flyttar man strax innan detta går man miste om sitt stöd.
Däremot kan du ju få stöd för den adressen du flyttat till och bor på nu, som någon annan betalat elen för.
En bekant till mig flyttade till hus i november. Stod på elavtalet från 15 november. Får elstödet utbetalt till sig på över 11000kr. Istället för några hundra från sin lägenhet som hen flyttade från.
Senast redigerad av ModigKamel 2023-02-25 kl. 16:09.
Citera
2023-02-25, 18:17
Medlem
Korkiss avatar
Citat:
Väntar också på både pengar och brev. Skönt att man inte är ensam, alla kollegor och vänner verkar ha fått annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in