Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Ja, det där förlåtkalaset vet jag inte om man ska skratta eller gråta åt. Om det verkligen stämmer är det helt stört. Det är ett statement att man vill visa vem som är herre på täppan som väldigt få människor ens skulle komma på ideen att anordna. Sånt tar man normalt på tu man hand.
Att J påkallade vakter och även polisens uppmärksamhet efter bråket tror jag stämmer. En rimlig anledning till det, vore att T faktiskt slog J. Och visst kan J här använt sig av sina manipulativa kunskaper som du skriver för att få med sig T hem. Det jag är övertygad om är att J s intentioner inte var att försonas, utan det var hämnd!
T verkar ha levt i ca 30 min i lägenheten och vad som hände under dessa 30 minuter kanske vi aldrig får reda på. Det rimligaste är väl ändå att dom suttit och pratat, och när T ville hem så blev det bråk och avled av övervåldet.
Men det här fallet är så avvikande på många sätt, så jag tror faktiskt att dom drogat henne och sedan kvävt henne.
Ja, tankemönstret känns så udda att man inte ens skulle tänka ut en sådan tanke, även om det faktisk förhöll sig på det viset.
Om man skulle hitta på något som ex: att någon faktiskt har gjort något som att stjäla något från en kompis. Och kompisen konfronterar tjuven med detta. Så bestämmer sig ” tjuven” att erkänna och lämna tillbaka grejen och den som blivit bestulen känner att; ok. Jag förlåter det här om det inte upprepas. Vi är vänner igen. Kalaset man håller kanske man skulle tänka som en försoningsfest, men då kanske man skulle mer tänka sig en middag på tu man hand. Inte en fest. Det verkar ju lite som ett ”statement”; det är jag som avgör om du är förlåten och då ska alla se att jag tagit in dig åter i mitt gäng. Lite som maffiabossen gör, haha.
Jag håller med att JJ inte var ute efter att försonas. Kontroll i första hand genom att visa vem som bestämmer och krav på att Tove skulle vara ångerfull, underdånig och be om ursäkt.
För vissa personer med narcissistiska drag räcker inte det. Många har mycket aggressioner och är inte förlåtande. Ibland har den andra inte ens gjort något direkt fel, utan vreden kan komma lite som blixten från en klar himmel. Långvariga känslor av att blivit kränkt på något sätt är inte ovanligt.