2023-02-25, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Verkar troligt: grannar hörde skottet och det ledde till att skadad ML hittades relativt snabbt. Har anat att det är vad som hänt. Att hans telefon tutade upptaget i flera timmar den eftermiddagen (enligt intervju med anhörig) kan också har varit en signal till att något var fel. Om han inte var känd för att ha långa telefonsamtal. (Han kan ha lämnat lägenhetsdörren olåst, har varit med om det i liknande fall).

Det låter som ett troligt händelseförlopp.
Dags för berörda parter att gå ut med ett offentligt tillkännagivande med hur det faktiskt förhöll sig och därmed avsluta alla spekulationer.
Citera
2023-02-25, 13:50
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Varför tror du att de haft en relation?

LS säger de har.
ML säger de inte har.

Ingen, inte en enda person, i deras omgivning, har uppmärksammat en enda grej som skulle tyda på att de hade en relation.

Så jag undrar, varför tror du att de haft en relation?
Ingen av dem tjänade yrkesmässigt på att det kom fram att de hade en relation. Känns långsökt att Linda skulle ha påstått att en intim relation förelåg om så inte var fallet. Den enda ”vinsten” jag kan se med det är att skapa problem för Löfving, men det blir ju i så fall en extremt dyrköpt hämnd för henne själv. Hon kan knappast stanna kvar som chef inom polisledningen efter detta och JuDep lär knappast ta i henne med tång. Det är fullt möjligt att hon har narcissistiska drag, men en sak är i alla fall helt utesluten - att hon skulle vara korkad.
Citera
2023-02-25, 13:51
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Jag håller delvis med dig. Här känns det som om han själv varit ganska central i korruptionen. Borde som sagt aldrig ha tillsatts, oroväckande att han inte stoppades tidigare.
Rena inaveln,när Thornberg dessutom utser utredaren.
Citera
2023-02-25, 13:52
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Varför tror du att de haft en relation?

LS säger de har.
ML säger de inte har.

Ingen, inte en enda person, i deras omgivning, har uppmärksammat en enda grej som skulle tyda på att de hade en relation.

Så jag undrar, varför tror du att de haft en relation?

Oj, du ställer mig mot väggen.

Skulle hon verkligen sitta där och fabulera och snickra ihop en berättelse om att hon haft en långvarig relation och sexuellt förhållande som hon ville skulle bli mer seriös hos den där Ari Stenman?

För mig ter det sig osannolikt att hon bara skulle hitta på något sådant då hon märker att det skrivs en rapport, där Stenman formulerar en brottsrubricering.

Tja, om hon bara hittat på denna relation som hon utförligt beskriver, så blir man ju mörkrädd.
Citera
2023-02-25, 13:58
Medlem
Han blev stigmatiserad och fattade därför det ödesdigra beslutet att ta sig själv av daga.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/psykisk-halsa-och-suicidprevention/att-minska-stigma/
Citera
2023-02-25, 14:08
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Oj, du ställer mig mot väggen.

Skulle hon verkligen sitta där och fabulera och snickra ihop en berättelse om att hon haft en långvarig relation och sexuellt förhållande som hon ville skulle bli mer seriös hos den där Ari Stenman?

För mig ter det sig osannolikt att hon bara skulle hitta på något sådant då hon märker att det skrivs en rapport, där Stenman formulerar en brottsrubricering.

Tja, om hon bara hittat på denna relation som hon utförligt beskriver, så blir man ju mörkrädd.

Du är för godtrogen

Ja, för en person med en narcissistisk personlighetsstörning så är det ingenting konstigt alls. Notera också att detta är något som har eskalerat över tid.

Ett hypotetiskt händelseförlopp.
Antag att LS är en person som inte är främmande för att knulla sig fram i karriären och som har en grandios självbild. Så stöter hon på Mats Löfving, lägger ut sig, och blir avvisad. Och till råga på allt så blir hon heller inte inbjuden av rikspolischefen till en tillställning som en kollega till henne får gå på. Ännu ett avvisande, av en person som är så viktig som hon anser sig vara. Hon kommer ingen vart med dessa gubbar. Så istället sprider hon något litet rykte om att de har eller haft någon form av relation, hon och Löfving och så kryddar hon det med något luddigt om att Löfving varit "fysisk" mot henne. Det var så det började, den där ryktesspridningen. Sedan gick ryktet från en person till en annan, och så blev det anmälan mot Löfving. Men sen hände ingenting mer. Ryktet dog. Staaf står till, inget händer, inga knull, ingen vidare karriär. 2015, 2016, 2017, 2018, åren går. Inget händer. Ari Stenman. Ny anmälan. Nedlagd. Inget händer. Varje gång något "hänt" i denna soppa, så är det Staaf som har börjat dra i trådarna. Varje gång. Utan undantag.
Men det dog igen, Aris anmälan lades ner. Inget hände. Det dog.
Men så plötsligt. Pang, så vet pressen. Vem tipsade pressen tro. Tja, det är väl rätt uppenbart.
Och här är vi.

För min del är det som så att det faktum att LS ord står mot ML's ord gör det till 50/50, men det faktum att det inte finns ett enda tillstymmelse till belägg för att någon relation skulle ha funnits, att ML skulle ha stalkat LS, inte en enda grej, inte en kollega som noterat något, inte ett fotografi eller annan dokumentation av den påstådda stalkingen, gör att vågskålen för min del väger över, med kraft och eftertryck, till ML's fördel.

En sådan relation pågår inte under sex år utan att det blir ringar på vattnet.

Bara en sådan sak som alla SMS's som dessa två turturduvor torde ha skickat varandra inför sina hemliga sexmöten, var är de?
Citera
2023-02-25, 14:26
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag tror ju dock att de haft en relation, men som ML förnekat dock.

….

Och hur fan kan kollegor och vänner ta avstånd från ML för detta?
Det är för mig obegripligt.
Kärlek kan vi ju alla drabbas av.
Det kanske är symtomatiskt för hur hela utredningen skötts. Hur först Anders Thornberg beställt en utredning av bland annat honom själv där han fått välja utredare. En utredare som, som av en ren händelse inte kan hitta något fel begånget av Thornberg men däremot gott om fel begångna av Löfving. Rapporten, som i delar redogör för vad som bäst kan beskrivas som snaskigt fikarumsskvaller, presenteras sedan på polisens hemsida som om den vore nån form av vetenskaplig artikel med peer review och allt. Men innehållet imponerar inte och jag hade skämts ögonen ur mig om jag hetat både Viksten och Thornberg i efternamn. Tyvärr verkar inte skam vara en känsla som drabbar dessa två herrar särskilt ofta.

Jag ser det som ett dokument, eller snarare pekoral, som tillkom enbart för att rentvå Thornberg och det på Löfvings bekostnad. Jag är också mycket glad att inte ha Thornberg som min chef, han föregår med dåligt exempel genom att iskallt kasta sina anställda under bussen för att rädda sitt eget skinn. Därigenom underhåller han en sannolikt redan usel företagskultur inom polisen på chefsnivå.

Tommy Iseskog verkar för övrigt dela min uppfattning om hur saken skötts. Jag skrattade ganska hårt när Viksten surt avfärdade Iseskog som ”nån expert” när Tommy Iseskog råkar vara ganska erkänd expert på just exakt detta område - arbetsrätt.
Senast redigerad av Antoinette 2023-02-25 kl. 14:39.
Citera
2023-02-25, 14:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Ja. Sköt sig i huvudet med tjänstevapnet.

Vilken trovärdig källa har du på det?

Inte för att jag vill misstro dig, men det är ett väldigt tvärsäkert påstående som förtjänar uppbackning, för att inte bli en trådsanning.
Citera
2023-02-25, 14:47
Medlem
25 februari 2023

Orsaken är fortfarande oklar och polisen har startat en mordutredning.

– Dödsorsaken är inte fastställd i nuläget och därför måste polisen utreda om brott begåtts. Detta är ett standardförfarande gällande dödsfall med oklara omständigheter, säger Dennis Johansson Strömberg, presstalesperson i polisregion Öst.
Citera
2023-02-25, 14:56
Medlem
pawitels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Det kanske är symtomatiskt för hur hela utredningen skötts. Hur först Anders Thornberg beställt en utredning av bland annat honom själv där han fått välja utredare. En utredare som, som av en ren händelse inte kan hitta något fel begånget av Thornberg men däremot gott om fel begångna av Löfving. Rapporten, som i delar redogör för vad som bäst kan beskrivas som snaskigt fikarumsskvaller, presenteras sedan på polisens hemsida som om den vore nån form av vetenskaplig artikel med peer review och allt. Men innehållet imponerar inte och jag hade skämts ögonen ur mig om jag hetat både Viksten och Thornberg i efternamn. Tyvärr verkar inte skam vara en känsla som drabbar dessa två herrar särskilt ofta.

Jag ser det som ett dokument, eller snarare pekoral, som tillkom enbart för att rentvå Thornberg och det på Löfvings bekostnad. Jag är också mycket glad att inte ha Thornberg som min chef, han föregår med dåligt exempel genom att iskallt kasta sina anställda under bussen för att rädda sitt eget skinn. Därigenom underhåller han en sannolikt redan usel företagskultur inom polisen på chefsnivå.

Tommy Iseskog verkar för övrigt dela min uppfattning om hur saken skötts. Jag skrattade ganska hårt när Viksten surt avfärdade Iseskog som ”nån expert” när Tommy Iseskog råkar vara ganska erkänd expert på just exakt detta område - arbetsrätt.

Tack för en mycket bra analys. Jag delar din syn.
Citera
2023-02-25, 15:34
Medlem
Buskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette

Väldigt bra skrivet av dig håller med dig på alla punkter.
Citera
2023-02-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Iallfall vapnet känns ju som något som hon lär ha tjatat sig till, knappast att det var Löfving som kom på den idén. Måste ju vara minst lika illa att genom sex och manipulation utnyttja chefer för att få igenom dylika grejer. Hon är spindeln i nätet inte Löfving

Hon verkar ha lurat flera kåta äldre män. Jan Staaf som är en av bästa poliserna i Sverige var hennes första offer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in