2023-02-25, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Helt otroligt att en man ska behöva dö av ett ingripande i en jävla tunnelbana.

Det måste rensas upp bland ordningsvakterna, det kan inte vara så mycket drägg och låg iq människor som det är nu. Förläng utbildningen, lär ut sunda värderingar och kräv MINST:

• 90 i IQ, troligen ligger en hel del av dem under det idag.

• Ett stabilt psyke, dvs genomgå ett prov med psykolog för att rensa bort psykopater och andra olämpliga störningar

Med andra ord, rensa och höj nivån så att ordningsvakter hamnar närmare nivån som polisen har, för idag är skillnaden enorm.

Helt riktigt. Har svårt att se att OV ökar tryggheten i tunnelbanan i en särskilt hög grad. Det är nog snarare så att ordningen hålls genom att en massa vanligt folk vistas i tunnelbanan. Kriminella och våldsamma personer gör helst inte saker därnere för att det finns en massa vittnen. Inte för att det potentiellt kan komma en ordningsvakt och brotta ner en.

Sedan argumentet om att Juha ju faktiskt var våldsam innan vakterna ingrep. Det är klart, och självklart ska Juha lagföras för detta beteende. Men det ska ske genom att man upprättar en polisanmälan, som blir till en utredning, och sedan skulle Juha ställas inför rätta i en domstol. Vi har rättigheter i Sverige, vilket skiljer oss från polisstater. Juha hade alltså rätt att ställas till svars för detta beteende, och det hade varit domstolen som delat ut straffet. Som inte hade handlat om dödsstraff, vilket inte är tillåtet. Det hade nog snarare räckt med en villkorlig dom, där Juha fick hjälp att kontrollera sitt drickande. En OV har inte rätt att dela ut dödsstraff direkt på brottsplatsen.
Citera
2023-02-25, 12:50
Medlem
Starbacks avatar
Äntligen släpas de båda våldsbenägna drängarna inför domstol iaf. Märkligt vad lång tid det fick passera mellan mordet och rättslig påföljd. Nu vill vi inte se böter eller fotboja som påföljd. Det vore ett onödigt daltande med ett sånt här uppenbart mördarpack. Dom jävlarna ska få sitta. Länge.

Det här angreppet var ovanligt grisigt och upplöstes i värsta tänkbara scenario. Det är för låga krav på folk som säger sig ersätta polisern. De har ju inga som helst färdigheter med sig ut på fältet. Det enda dom duger till är att äventyra resenärernas säkerhet.

Ingen verbal färdighet alls. Ingen människokunskap, ingen diplomati. Bara våld och batonger. Med endast det bagaget ger dom sej ut bland nyktra, fullt betalande och ärliga resenärer vilka löper en större risk för kroppsskador än vakterna förutan. Jag törs sätta min sista peng att dom kommer undan rättsligt.

Offret kommer att få skulden. Den mördade kommer att naglas fast vid skampålen. Det är så dom gör. Det ser vi varje gång.
Senast redigerad av Starback 2023-02-25 kl. 12:53.
Citera
2023-02-25, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Helt riktigt. Har svårt att se att OV ökar tryggheten i tunnelbanan i en särskilt hög grad. Det är nog snarare så att ordningen hålls genom att en massa vanligt folk vistas i tunnelbanan. Kriminella och våldsamma personer gör helst inte saker därnere för att det finns en massa vittnen. Inte för att det potentiellt kan komma en ordningsvakt och brotta ner en.

Sedan argumentet om att Juha ju faktiskt var våldsam innan vakterna ingrep. Det är klart, och självklart ska Juha lagföras för detta beteende. Men det ska ske genom att man upprättar en polisanmälan, som blir till en utredning, och sedan skulle Juha ställas inför rätta i en domstol. Vi har rättigheter i Sverige, vilket skiljer oss från polisstater. Juha hade alltså rätt att ställas till svars för detta beteende, och det hade varit domstolen som delat ut straffet. Som inte hade handlat om dödsstraff, vilket inte är tillåtet. Det hade nog snarare räckt med en villkorlig dom, där Juha fick hjälp att kontrollera sitt drickande. En OV har inte rätt att dela ut dödsstraff direkt på brottsplatsen.
Nu har jag själv jobbat i 10 år i tunnelbanan som ordningsvakt, och vet mycket väl att det inte handlar om att "öka tryggheten". Det är bara ett politiskt snack som efterblivna idioter går på.

Utan ordningsvakter i tunnelbanan, kommer SL inte få bedriva kollektivtrafik. SL försökte ta bort ordningsvakter för 20 år sedan. SL ville ersätta ordningsvakter med olika trygghetsvärdar. Polisen gick in och sa nej. Detta pga att polisen inte har resurser för att bemanna tunnelbanan.

Och varför skulle inte kriminella och "våldsamma personer" begå ett brott där vittnen finns? Tror du folk är rädda för att bli dömda för ett brott eller? Eller att våldsbrott skulle vara planerat?

Sen är det inte bara kriminella element i tunnelbanan. Det är fullt med missbrukare och hemlösa. Något ordningsvakter är oerhört duktiga på att fånga upp och se till så dom hamnar hos rätt vård instans. Och, för att Svenssons som du slipper se dom.
Citera
2023-02-25, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Nu har jag själv jobbat i 10 år i tunnelbanan som ordningsvakt, och vet mycket väl att det inte handlar om att "öka tryggheten". Det är bara ett politiskt snack som efterblivna idioter går på.

Utan ordningsvakter i tunnelbanan, kommer SL inte få bedriva kollektivtrafik. SL försökte ta bort ordningsvakter för 20 år sedan. SL ville ersätta ordningsvakter med olika trygghetsvärdar. Polisen gick in och sa nej. Detta pga att polisen inte har resurser för att bemanna tunnelbanan.

Och varför skulle inte kriminella och "våldsamma personer" begå ett brott där vittnen finns? Tror du folk är rädda för att bli dömda för ett brott eller? Eller att våldsbrott skulle vara planerat?

Sen är det inte bara kriminella element i tunnelbanan. Det är fullt med missbrukare och hemlösa. Något ordningsvakter är oerhört duktiga på att fånga upp och se till så dom hamnar hos rätt vård instans. Och, för att Svenssons som du slipper se dom.

Därför att det mestadels är vanligt folk som rapporterar brott. Finns ju inte nog med poliser och OV att uppmärksamma allt som sker. Det här vet förstås kriminella om, och gör inte saker öppet inför allmänheten om de har någonting innanför pannbenet. Sedan har man ju sett ett och annat bråk som bryts upp av helt vanliga medborgare, innan någon OV hinner dit.

Helt klart tänker sig folk för en och två gånger innan de gör något de kan torska för, om de inte är helt nerpundade och totalt tappat omdömet.

Klart att det finns vakter som gör nytta, men jag tror också att det driver omkring inte en obetydlig del slödder som snarare gör mer skada än nytta nere i kollektivtrafiken.
Citera
2023-02-25, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Därför att det mestadels är vanligt folk som rapporterar brott. Finns ju inte nog med poliser och OV att uppmärksamma allt som sker. Det här vet förstås kriminella om, och gör inte saker öppet inför allmänheten om de har någonting innanför pannbenet. Sedan har man ju sett ett och annat bråk som bryts upp av helt vanliga medborgare, innan någon OV hinner dit.

Helt klart tänker sig folk för en och två gånger innan de gör något de kan torska för, om de inte är helt nerpundade och totalt tappat omdömet.

Klart att det finns vakter som gör nytta, men jag tror också att det driver omkring inte en obetydlig del slödder som snarare gör mer skada än nytta nere i kollektivtrafiken.
Där har du fel. Som resenär är du oerhört bevakad. Det finns kameror på varenda station, och operatörer både från SL men också polisen som kollar i dessa dygnet runt. Det är oerhört få jobb som inkommer från 112-numret.
Citera
2023-02-25, 16:22
Medlem
Citat:
Där har du fel. Som resenär är du oerhört bevakad. Det finns kameror på varenda station, och operatörer både från SL men också polisen som kollar i dessa dygnet runt. Det är oerhört få jobb som inkommer från 112-numret.

Jaja, du får gärna fortsätta gå runt och tro att ordningsvakterna gör så väldans mycket nytta. Det är oerhört sällan man ser öppen brottslighet nere i tunnelbanan som resenär, och vakterna ser man inte heller särskilt ofta.

Det säger sig självt att det är en annan typ av brottslighet efter mörkrets inbrott än mitt på ljusa dagen när det är mycket folk i rörelse. Om du inte tror att allmänhetens närvaro har en effekt på brottsligheten så är du väldigt mycket ute och cyklar enligt mig.
Citera
2023-02-25, 16:34
Medlem
Jag skulle säga att dom drabbades av ”panik” inte ville backa och var osäkra, kanske första gången dom råka ut för det.
Det tyder iaf på han som stryper, att han stryper han hårt och länge ( hans egna ord )
Tror inte det var medvetet, men ändå ska dom dömas i mina ögon.
Jag eller kollegor har inte rätt att ta nåns liv oavsett va dom gör, dom hade kunnat konfrontera Juha, avvaktat tills förstärkning kommit, iaktagit han.
Hela deras kroppsspråk andas panik.
Bara hur dom säkrar personen och sätter på handfängsel innan dom ger första hjälpen.
Hade dom istället inlett HLR, direkt hade dom nog klarat sig.

Och ja jag är kollega

Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Det ena utesluter inte det andra. Ordningsvakterna är definitivt en fara för allmänheten. Hur man kan utöva hävstångseffekt mot någons nacke och halsområde på det sättet de gjorde och inte förstå att det är direkt dödligt är helt oförenligt med ett sådant yrke. Antingen är de sadister eller så saknar de grundläggande kunskap om hur kroppen fungerar, dvs t om en normal 7 åring förstår att det är livsfarligt.

Man kan ju vända på din fråga och säga, tänk om dessa två ordningsvakter tycker att det här är helt ok förfarande och således hade utövat liknande grepp på en person som t ex bara gör lite motstånd för att han/hon inte har något biljett och således blir haffad.

Två riktiga jubelidioter det här. Må de dömas till långa straff(kommer dock ej ske då det är sketna Sverige vi snackar om).
Citera
2023-02-25, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vet du om mannen som avled var påverkad av droger/alkohol?

Han har helt uppenbart varit våldsam själv innan vakterna ingrep.

Ja han VAR våldsam tidigare, inte när dom kom fram.
Dom kunde valt en helt annan taktik en mer taktik inriktad på dialog.
Citera
2023-02-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Jag förutsätter att det dröjt med åtal för att man ska titta på obduktionen noga.
Jag har sätt filmerna och det är ett strypmord, inget snack om saken.
Att åtal väckts mot båda visar att GM antagligen dog av deras våld och inget annat. Dessutom med rubriceringen Grovs vållande.
Han ska ha varit en full finne ja men inte ska man dö för det. Han har inte slagit någon av vakterna.

Håller helt med dig här.
Dom vill visa sig duktiga och får panik när han gör motstånd
Citera
2023-02-25, 16:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Våld mot tjänsteman uppkom innan han ens hamnade på backen.
Som tidigare nämnt i media är Juha's del i detta något som också utreds. Juha gjorde sig skyldig både till misshandel (Den kvinnliga vän han gick till attack mot), våld mot tjänsteman och våldsamt motstånd. Juha's handlingar spelar minst lika mycket roll i detta som ordningsvakterna, och det är självfallet något man tar med i bedömningen om åtal ska väckas eller inte.
Hur tänker du dig att Juhas motstånd spelar minst lika mycket roll och hur resonerar du kring att det tas med i bedömningen relaterat till det åtal som nu är väckt?
Citera
2023-02-25, 16:43
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Äntligen släpas de båda våldsbenägna drängarna inför domstol iaf. Märkligt vad lång tid det fick passera mellan mordet och rättslig påföljd. Nu vill vi inte se böter eller fotboja som påföljd. Det vore ett onödigt daltande med ett sånt här uppenbart mördarpack. Dom jävlarna ska få sitta. Länge.

Det här angreppet var ovanligt grisigt och upplöstes i värsta tänkbara scenario. Det är för låga krav på folk som säger sig ersätta polisern. De har ju inga som helst färdigheter med sig ut på fältet. Det enda dom duger till är att äventyra resenärernas säkerhet.

Ingen verbal färdighet alls. Ingen människokunskap, ingen diplomati. Bara våld och batonger. Med endast det bagaget ger dom sej ut bland nyktra, fullt betalande och ärliga resenärer vilka löper en större risk för kroppsskador än vakterna förutan. Jag törs sätta min sista peng att dom kommer undan rättsligt.

Offret kommer att få skulden. Den mördade kommer att naglas fast vid skampålen. Det är så dom gör. Det ser vi varje gång.

Vilka är de två mördarna?
Vilket fruktansvärt sätt att dö. Att inte kunna få luft, inte kunna ropa på hjälp. Ingen på platsen ingrep heller. Tänker på människor som får panik när de blirr fasthållna. Ska de också mördas, efrersom de gjorde motstånd mot myndighetspersoner?
Citera
2023-02-25, 16:49
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speed80
Jag skulle säga att dom drabbades av ”panik” inte ville backa och var osäkra, kanske första gången dom råka ut för det.
Det tyder iaf på han som stryper, att han stryper han hårt och länge ( hans egna ord )
Tror inte det var medvetet, men ändå ska dom dömas i mina ögon.
Jag eller kollegor har inte rätt att ta nåns liv oavsett va dom gör, dom hade kunnat konfrontera Juha, avvaktat tills förstärkning kommit, iaktagit han.
Hela deras kroppsspråk andas panik.
Bara hur dom säkrar personen och sätter på handfängsel innan dom ger första hjälpen.
Hade dom istället inlett HLR, direkt hade dom nog klarat sig.

Och ja jag är kollega

Bra inlägg.
Nej jag tror inte heller detta var avsiktligt. Dråp inte mord. Men det gör mig upprörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in