2023-02-20, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddan3400
Intressant tråd.
Jag anser att många häri inte vet riktigt vad överklass är.
Genom släkten är jag överklass sedan slutet av 1700-talet. Höga titlar, adelspersoner , officerare, borgmästare, godsägare, jurister, läkare, diplomater, rätt intressen, osv. Vi använder oss av ett annat språk, andra ord och håller stilen i ur och skur. Vi i vår släkt är flera hundra personer och vi ses en gång var 5:e år.
För de mindre bemedlade i släkten har vi fonder som man kan få bidrag från t.ex. studier utomlands. Det är alltid några som har haft otur eller pappan i familjen har avlidit och barnen behöver stöd. En del av pengarna till fonderna kommer från arv från de som inte fick barn.

Men redan sedan jag var liten lärde jag mig själv att ha två olika sidor. En med släkt och familj och en annan utåt som man har även med många kompisar.
Om jag förde mig som överklass ville få ens vara med mig för de förstod mig inte. Inte för att de var avundsjuka. Det var så få som verkligen var överklass och man spelade att man var som alla andra. Ungefär drygt hälften fungerade det med.

Jag lever ännu idag i liksom två olika världar. På jobbet, många grannar och andra måste man vara försiktig och jag talar aldrig om det samt ingen vet något heller. Det är industriell mijö på jobbet och det skulle krocka bara.

Så vad är överklass?

Överklassen = Ärvda förmögenheter. Det hör till att de skall förvaltas vidare också, inte förbrukas. Men det går bra att investera pengarna i boendet och företag, om värdet behålls.
Man kan aldrig bli överklass, men ens barn kan bli det. Överklass föds man till.
För att man skall förbli överklass och vara accepterad framåt bör man ha en akademisk utbildning. Helst skall man också kunna några olika språk och vara väl allmänbildad. Helst skall man också ha studerat eller arbetat några år utomlands.
Det är viktigt att man är intresserad av och bildad inom kultur. Man spelar sällan fotboll och lagsporter. Hellre atletiska sporter så som friidrott. Golf var sporten förr, nu är den helt ute. Den har blivit för folklig.
Den optimala sporten idag eller fritidsintresset är segling.

Viktigt att skilja på överklass och nyrika. Det är inte samma sak. Tabloiderna brukar kalla nyrika för överklass.

Nyrika eller bara gillar ofta att visa upp sig och gillar ofta att slå på stort med något lyxigt boende, med pool, Porsche, semestrar på dyra dyra standhotell, utan ett uns sv kultur. Har svårt att hitta sin stil eller ändrar sig ofta. Spenderbyxorna på så fort det bara går är en klassiker.
Det är en typisk nyrik vana att vräka på och visa upp. Detta är förvisso bra för samhället, bättre än att spara pengarna. Jag ser inget fel i detta, utan konstaterar det bara.
Ofta har nyrika och generöst spenderande personer socialdemokratisk eller vänsterbakgrund en till tre generationer tillbaka. Det sitter i länge och jag hör det på språket och ser det på några av de 50 tal smådetaljer på några sekunder. Tex att de går omkring med händerna i byxfickorna eller att de äter med armbågarna på bordet, klingar med glasen osv. osv.
Rika bloggare och internetfenomen är ofta de ultimata clichéerna på nyrika, om man vill ha några exempel.
Blondinbella måste väl vara kändisen nummer ett i Sverige, urtypen av nyrik. Kommer från vänsterbakgrund utan förmögenhet, obildad, okulturell, lägger ut alla detaljer om sig själv till allmän beskådan på en blogg. Men hon är duktig på att vara framgångsrik. Det går henne dock över huvudet, köper Stockholms dyraste villa, flyger privatjet och tror hon skall bli största affärskvinnan i världen. Sedan rasar det kvickt.
Fast inget illa om Blondinbella. Det är inte fel på henne på något sätt. Hon saknade rätt bakgrund bara. Som man säger på engelska: A small sized dog in a too large suit.

Överklassen är mer diskret och skulle aldrig göra på detta vis (med vissa få undatag).
Fast en del nyrika är diskreta förstås. Men till slut brukar de inte kunna hålla sig.

Jag avslöjar om folk är nyrika, överklass på några sekunders eller minuts samtal.

Bilarna är ett bra kännetecken. Överklassbilen nummer ett är Volvo, nummer två Saab (tidigare när den tillverkades) , sedan Mercedes. Sportbilar osv. är kanske ok att ha man om på riktigt är em genuin entusiast.

Du har ett undermåligt språkbruk för någon som har fått utbildning och allmänbildning av högsta kvalitet. Är du släktens idiot?
Citera
2023-02-20, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Du har ett undermåligt språkbruk för någon som har fått utbildning och allmänbildning av högsta kvalitet. Är du släktens idiot?
.
Senast redigerad av Freddan3400 2023-02-20 kl. 15:42.
Citera
2023-02-20, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Haha, du menar att överklassen skulle ha något hemligt språk som inte övriga förstår? Tycker bara det låter som man vill vara speciell.

Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw

Han trollar bara fattar ni väl. Ingen som skriver i denna tråd är vad man brukar kalla för "överklass".
Citera
2023-02-23, 14:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Han trollar bara fattar ni väl. Ingen som skriver i denna tråd är vad man brukar kalla för "överklass".
Vi har inget hemligt språk, det är bara en väldigt fin och artikulerad samt ordrik svenska som helt ärligt är svårt att ta in om man inte är van att höra det. Det är inte alls avsikten att utomstående inte skall förstå vad vi säger och skriver.
Jämför med danska. Jag är van att höra det och förstår i princip allt. Jag tycker det är lättare att förstå än norska. Men är man inte van förstår man knappt något.
Skillanden här är att alla hör väl orden och meningarna, men det är svårt att förstå vad som menas. Jämför med "kanslisvenska" eller juridiskt språk, vilket ofta kan vara svårt att förstå.
Vi talar när vi är tillsammans en högakademisk ordrik svenska. Istället för att använda många ord för att förklara något används färre antal ord eftersom vi använder de korrekta orden istället.
Vi kan säga att någon är verserad. På vanlig svenska säger man istället att någon är artig och kan föra sig bra i alla typer av samanhang. James Bond är verserad (förutom emot bovar) Olof Palme var verserad. Carl-Jan Grankvist är verserad i kubik. Ett annat exempel är att man har kompilerat en skrivelse. På vanlig svenska skulle man säga att man har tagit bitar och delar av sådant som andra har skrivit och sammanställt det till sin egen skrivelse.

Min mission är att skriva om överklass på olika forum och insändare till tidningar för att förklara vad överklass egentligen är. Tidningarna blandar ofta ihop begeppen överklass och nyrik, vilket är irriterande. Nyrika har ofta t.ex. en svaghet för att innehava onormalt många tokigt dyra tingestar och det är ett lätt sätt att identifiera dem på.

Något troll är jag inte. Det närmaste troll jag är, är att jag har feriejobbat på fideikommisset Trolle-Ljungby. Jag har även jobbat på andra fideikommisser.

Det går att fråga mig vad ni vill om överklass. Fråga på bara!

Någon frågade om jag är släktens "idiot" och det har ingen hittills kallat mig. Det ordet använder vi aldrig, möjligen ordet idiotisk. Vi säger sinnesslö eller möjligen det starkare ordet kretin. Ej ens de orden har jag blivit kallad.
Senast redigerad av Freddan3400 2023-02-23 kl. 14:57.
Citera
2023-02-24, 22:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Att bo i en pampig villa i någon rik förort (Saltsjöbaden, Långedrag osv) alternativt i en stor lägenhet från 1800-talet mitt i centrum som fortfarande är i mycket fint skick.

Överklassbarn är i princip födda med minst en halv mille på sitt framtida konto.

Att äga flera bilar av lite finare märken.

Musik? Mozart, Beethoven. Eller Avicii bland den yngre generationen.

Skjortan är alltid på, oavsett sammanhang.

Äter lunch ute för minst 700 kr flera gånger i månaden.
Detta är mer åt det nyrika hållet, beroende på bakgrund förstås. Jag känner flera som har väldigt enkel bakgrund men lyckats tjäna mycket pengar genom affärer, och då åker spenderarbyxorna på och allt ska visas upp så mycket som möjligt. Detta är mer nyrikt beteende.
Citera
2023-02-25, 05:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Detta är mer åt det nyrika hållet, beroende på bakgrund förstås. Jag känner flera som har väldigt enkel bakgrund men lyckats tjäna mycket pengar genom affärer, och då åker spenderarbyxorna på och allt ska visas upp så mycket som möjligt. Detta är mer nyrikt beteende.

Håller med om en del. Så här anser jag:

Att bo i en pampig villa i någon rik förort (Saltsjöbaden, Långedrag osv) alternativt i en stor lägenhet från 1800-talet mitt i centrum som fortfarande är i mycket fint skick.

-Vanligt i överklassen! Saltsjöbaden och Långedrag är bra exempel, även Vaxholm. Djurgården, Djursholm i all ära, men där börjar det bli lite för glassigt nyrikt faktiskt. Hovås likadant, för många nyrika.

Överklassbarn är i princip födda med minst en halv mille på sitt framtida konto.

-Stämmer rätt väl. Det är olika.

Att äga flera bilar av lite finare märken.

-Oftast inte flera bilar. Är man två vuxna har man två bilar. Några få har äldre veteranbil ibland. Volvo och Mercedes var/är vanligt.
El-bilarna blir vanligare nu.

Musik? Mozart, Beethoven. Eller Avicii bland den yngre generationen.

-Kanske?

Skjortan är alltid på, oavsett sammanhang.

-Stämmer helt och hållet! Helst enfärgad skjorta, mönstrad på helgen. Helst alltid kavaj också. Skorna måste vara i gott skick. Kläderna behöver matcha också, stilfullt men diskret. Sparsamt med starka färger.
Kritstrecksrandig kostym är bra i många sammanhang.

Äter lunch ute för minst 700 kr flera gånger i månaden.

-Nej! Verkligen inte om du menar 700 kr/lunch?
Jag vet ingen som gör det, i alla fall inte flera gånger i månaden. Kanske några pensionärer gör så när de träffas i olika sammanhang. Men det blir istället för att gå ut på kvällen. De flesta brukar köpa dagens till lunch. Men visst ibland kostar man på. Äter man ute på kvällen så är det inte riktigt kutymt att sätta sig på lokala syltan precis. Ulla Winbladh, Gyldene Freden, Fiskekrogen, Kometen är populära. Men det är inte så att det gås dit i tid och otid. Oftast äts det hemmavid.
Senast redigerad av Freddan3400 2023-02-25 kl. 05:40.
Citera
2023-02-25, 07:14
Avslutad
Här finns en länk som beskriver bra vad hur man definierar överklassen.
https://placerapengar.nu/hur-gor-man-en-klassresa/

Men vissa saker tycker jag inte riktigt stämmer.
Överklassen är ofta rika. Men de behöver inte vara det. Men man bör ha vissa egenskaper. Mer om det längre ned.
Man kan också halka in i överklassen och näst intill bli en del av den om man har rätt bakgrund, innehar en hög position så som t.ex. kommunchef eller departementschef. Men i så fall måste vara både inflytelserik och verserad.
Edward Blom skulle jag vilja påstå själv har lyckats ta sig upp till överklassen (nästan). Detta är mycket ovanligt.

Jag skulle vilja säga att de flesta i överklassen arbetar mycket och hårt. De som lever på kapital jobbar minst lika mycket som någon annan med att förvalta tillgångarna. De som har gårdar och slott sitter absolut inte och latar sig. Fastighetsägande innebär mycket jobb. Det skall gå runt och löner skall betalas.

A och O är att ha ett socialt nätverk och att vara kulturellt bevandrad. Det kulturella bör vara centralt i ens profil. Även måste man hålla stilen i vått och torrt. Att det finns en film om dig på Facebook där du t.ex. spelar pajas i bara kalsongerna eller beter dig plumpt blir riktigt sänkande.

Just det kuturella faller de flesta på som försöker smälta in, även ingifta.
Det gäller att kunna sin filosofi, litteratur, konst, historia också. Om man knappt har läst en bok och mest höll på med lagsporter och dataspel på fritiden under hela uppväxten så är det nog omöjligt att komma ikapp.
Men tillhör man en familj som gick på museum, teater, opera, diskuterade litteratur och kultur så kan man vara på god väg.

Sök på Youtube om Magnus Stenbock och Herrborum, även på SVT Play. Han var den siste av fullkomlig överklass från en förgången tid och så mycket överklass som han hade i sig har jag hittills inte upplevt. Beakta noga själva personligheten Stenbock om ni kikar på det. Men spåket som han lägger sig till med under interjuverna har han medvetet simplifierat. Han pratade mycket svårare och mer akademiskt som privat.
Senast redigerad av Freddan3400 2023-02-25 kl. 07:27.
Citera
2023-02-25, 10:35
Medlem
Citat:
Här finns en länk som beskriver bra vad hur man definierar överklassen.
https://placerapengar.nu/hur-gor-man-en-klassresa/

Men vissa saker tycker jag inte riktigt stämmer.
Överklassen är ofta rika. Men de behöver inte vara det. Men man bör ha vissa egenskaper. Mer om det längre ned.
Man kan också halka in i överklassen och näst intill bli en del av den om man har rätt bakgrund, innehar en hög position så som t.ex. kommunchef eller departementschef. Men i så fall måste vara både inflytelserik och verserad.
Edward Blom skulle jag vilja påstå själv har lyckats ta sig upp till överklassen (nästan). Detta är mycket ovanligt.

Jag skulle vilja säga att de flesta i överklassen arbetar mycket och hårt. De som lever på kapital jobbar minst lika mycket som någon annan med att förvalta tillgångarna. De som har gårdar och slott sitter absolut inte och latar sig. Fastighetsägande innebär mycket jobb. Det skall gå runt och löner skall betalas.

A och O är att ha ett socialt nätverk och att vara kulturellt bevandrad. Det kulturella bör vara centralt i ens profil. Även måste man hålla stilen i vått och torrt. Att det finns en film om dig på Facebook där du t.ex. spelar pajas i bara kalsongerna eller beter dig plumpt blir riktigt sänkande.

Just det kuturella faller de flesta på som försöker smälta in, även ingifta.
Det gäller att kunna sin filosofi, litteratur, konst, historia också. Om man knappt har läst en bok och mest höll på med lagsporter och dataspel på fritiden under hela uppväxten så är det nog omöjligt att komma ikapp.
Men tillhör man en familj som gick på museum, teater, opera, diskuterade litteratur och kultur så kan man vara på god väg.

Sök på Youtube om Magnus Stenbock och Herrborum, även på SVT Play. Han var den siste av fullkomlig överklass från en förgången tid och så mycket överklass som han hade i sig har jag hittills inte upplevt. Beakta noga själva personligheten Stenbock om ni kikar på det. Men spåket som han lägger sig till med under interjuverna har han medvetet simplifierat. Han pratade mycket svårare och mer akademiskt som privat.

Men varför ger du inte bara upp nån gång. Ingen med ett IQ över 10 går på ditt pinsamma dravel. Man kan "halka in" i överklassen om man är typ kommunchef... Alltså shiiiiit, bara shiiiiiiiit din pinsamma loser.

"Interjuverna".
Citera
2023-02-25, 12:21
Avslutad
Citat:
Men varför ger du inte bara upp nån gång. Ingen med ett IQ över 10 går på ditt pinsamma dravel. Man kan "halka in" i överklassen om man är typ kommunchef... Alltså shiiiiit, bara shiiiiiiiit din pinsamma loser.

"Interjuverna".

Givetvis är det teoretiskt möjligt för en kommunchef att råka halka in på ett bananskal in i överklassen genom att para sig med ngn besutten figur med gamla pengar, politiskt inflytande och ärvd makt, t.ex Marcus Wallenberg. Sedan att det är extremt orealistiskt att så faktiskt sker är väl en annan sak.
Citera
2023-02-25, 13:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Givetvis är det teoretiskt möjligt för en kommunchef att råka halka in på ett bananskal in i överklassen genom att para sig med ngn besutten figur med gamla pengar, politiskt inflytande och ärvd makt, t.ex Marcus Wallenberg. Sedan att det är extremt orealistiskt att så faktiskt sker är väl en annan sak.
Marcus Wallenberg är en bra ingång, helt rätt.
Senast redigerad av Freddan3400 2023-02-25 kl. 13:13.
Citera
2023-02-25, 13:12
Avslutad
Citat:

"Interjuverna".
Räknar inte heller med att alla köper det.
Detta är ur min synvinkel. Hör gärna efter med någon annan ur överklassen så kan du själv bedöma hur trovärdig du tycker jag är och graden av hur vi korresponderar.

Varför inte ställa några frågor till mig om vad du vill rörande ämnet? Det kan vara en lättare väg kanske.
Senast redigerad av Freddan3400 2023-02-25 kl. 13:15.
Citera
2023-02-25, 14:30
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Räknar inte heller med att alla köper det.
Detta är ur min synvinkel. Hör gärna efter med någon annan ur överklassen så kan du själv bedöma hur trovärdig du tycker jag är och graden av hur vi korresponderar.

Varför inte ställa några frågor till mig om vad du vill rörande ämnet? Det kan vara en lättare väg kanske.

Vilken litteratur förordar du att allmoge torde läsa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in