2023-02-25, 04:05
  #5533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Nu skäms jag för min korkstyvhet; fattar om du tröttnar på att skriva samma sak om och om igen.

Tydlig och bra förklaring om frågor kring ansökningarna; Viksten trollade ju bort alla utom Staaf, med hänvisning till att de hade fått andra anställningar.

Men, i Expressen citerades en behörig sökande som inte ens kom på intervju, och h*n ställde sig frågande till det.

Går det inte att få ut förfarandet med maskade namn?

Exakt. Det var precis det han gjorde.
Citera
2023-02-25, 04:07
  #5534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Nu skäms jag för min korkstyvhet; fattar om du tröttnar på att skriva samma sak om och om igen.

Tydlig och bra förklaring om frågor kring ansökningarna; Viksten trollade ju bort alla utom Staaf, med hänvisning till att de hade fått andra anställningar.

Men, i Expressen citerades en behörig sökande som inte ens kom på intervju, och h*n ställde sig frågande till det.

Går det inte att få ut förfarandet med maskade namn?

Jag har inga problem att ta om saker så länge det är till någon som faktiskt är intresserad av att diskutera frågan. Det jag är så trött på är de som kommer in och trollar sönder trådarna för att de hatar kvinnor och bara infrågasätter Staafs meriter om och om igen. Varje dag dyker de upp.
Citera
2023-02-25, 04:08
  #5535
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Nu skäms jag för min korkstyvhet; fattar om du tröttnar på att skriva samma sak om och om igen.

Tydlig och bra förklaring om frågor kring ansökningarna; Viksten trollade ju bort alla utom Staaf, med hänvisning till att de hade fått andra anställningar.

Men, i Expressen citerades en behörig sökande som inte ens kom på intervju, och h*n ställde sig frågande till det.

Går det inte att få ut förfarandet med maskade namn?

Är det några andra saker kring Holgerssons slutsatser som du vill ha en kommentar på?
Citera
2023-02-25, 04:10
  #5536
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
En annan sak som i utredningen är märklig är att utredaren kom fram till att Löfvings och Staafs relation inleddes under sommaren år 2015. Samtidigt så är den första anmälan från Staaf mot Löfving från januari 2015.

I säkerhetschefen Stenmans polisanmälan påstås det att brotten misstänkts ha pågått mellan 1/1 2015 till 27/11 2021. Det var alltså en månad innan hon tillträdde som chef på NOA.

Fundera på den tidslinjen. Skulle deras förhållande då ha påbörjats ett halvår efter detta, vilket utredaren nu menar?

Vi får heller inte glömma att Löfving var Staafs chef i Östergötland innan detta.

Jag tror det ligger en hund begraven i när de två inledde en intim relation. Alla tecken tyder på att utredaren har landat fel här.

Visserligen säger utredaren att han bara kan föra i bevis att den pågick under sommaren 2015, men han kan inte bevisa att den pågick före det. Det bevisar dock inte att den faktiskt gjorde det.

Om det skulle vara så, gynnande/jäv vid tillsättningen, bör inte även Staaf klandras då? Hon kan ju inte ha varit omedveten om att det inte gick rätt till?

Är du säker på att de verkligen hade en sexuell relation? I utredningen nekar Löfving bestämt, t.o.m lyfter att Staaf försökt men att han avböjt. Sedan detta att hon stalkar honom. Kan det inte finnas en helt annan hållhake?
Citera
2023-02-25, 04:20
  #5537
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Är det några andra saker kring Holgerssons slutsatser som du vill ha en kommentar på?

Ska läsa på och återkomma
Citera
2023-02-25, 04:22
  #5538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Om det skulle vara så, gynnande/jäv vid tillsättningen, bör inte även Staaf klandras då? Hon kan ju inte ha varit omedveten om att det inte gick rätt till?

Nja. Arbetsrättsligt så är det bara överordnad chef som kan ställas till svars för gynnande av underställd. Däremot finns ju den underställdes moraliska perspektiv kvar. Borde hon tackat ja till tjänsten då det enligt en anmälan till polismyndighetens säkerhetschef fanns ett ärende som handlade om att hon redan en månad innan hon fick tjänsten kände sig förföljd och stalkad av Löfving? Hur tänkte hon där?

Jag skulle som psykologiskt bevandrad gärna vilja samtala med Staaf och höra hennes öppna och ärliga version av allt som hänt. Men hon gjorde ett framträdande i TV sedan har hon vägrat uttala sig. Det säger också en del. Nu när Löfving är död är det bara hon som sitter inne på hela sanningen.

Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Är du säker på att de verkligen hade en sexuell relation? I utredningen nekar Löfving bestämt, t.o.m lyfter att Staaf försökt men att han avböjt. Sedan detta att hon stalkar honom. Kan det inte finnas en helt annan hållhake?

Det där har ju diskuterats till och från. Staaf var ju i hennes första och sista intervju väldigt juridisk i sina svar. Nu kommer jag inte ihåg exakt vilket begrepp hon använde. Men det handlade om att det var en relation men den var inte intim vid tillfället då hon fick jobbet.

Men att de efter det haft en intim relation under flera år har ju bekräftats. Sedan är frågan vad intim innebär?

Bill Clinton försökte ju också komma undan att han hade sex genom, jurist som han var, vrida och vända på begreppen vad sex innebar.
Citera
2023-02-25, 09:52
  #5539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
^Där läser jag det, att hon potentiellt har skyldigheter, och att han skulle känt sig lurad, vilket man ju kan såklart, men man har förfan ingen rätt till att känna sig lurad och att hon skulle va skyldig något i situationen. Vilket du insinuerar.

Vad är det du tycker hon gjort sig skyldig till? Att ligga med en snubbe och sen inte vilja längre? Är det ett brott, tycker du?
Det finns två aspekter i detta ärende. Juridiska övertramp och moraliska övertramp. Linda var mycket väl medveten om att hon begick moraliska övertramp. Alla som arbetar inom staten är väl medvetna om vilka moraliska spelregler som finns. Att inte knulla sin chef är en av dessa moraliska detaljer som man bör beakta, hon är även väl medveten om att hon fått sina tjänster på felaktigt grunder hon vet om vilka regler som finns gällande anställning inom staten, hon visste även vilka regler som gäller för att få hantera vapen. Utan tvekan saknar hon den moraliska kompassen. En tröst i bedrövelsen är att hon nu är rökt för att få jobb inom polisen. Efter detta är det nog ingen som vill arbeta med henne oavsett hur bra hon är i sängen
Citera
2023-02-25, 10:15
  #5540
Medlem
psykadelikatessens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Det finns två aspekter i detta ärende. Juridiska övertramp och moraliska övertramp. Linda var mycket väl medveten om att hon begick moraliska övertramp. Alla som arbetar inom staten är väl medvetna om vilka moraliska spelregler som finns. Att inte knulla sin chef är en av dessa moraliska detaljer som man bör beakta, hon är även väl medveten om att hon fått sina tjänster på felaktigt grunder hon vet om vilka regler som finns gällande anställning inom staten, hon visste även vilka regler som gäller för att få hantera vapen. Utan tvekan saknar hon den moraliska kompassen. En tröst i bedrövelsen är att hon nu är rökt för att få jobb inom polisen. Efter detta är det nog ingen som vill arbeta med henne oavsett hur bra hon är i sängen
Regeln är väl att som chef inte knulla anställda, inte tvärtom? Alla lagar runt sånt är ju skrivna att den i högre position i hierarkin (skola/jobb/ålder) är den som begår brottet, och den andra offret, om något.. personen i maktposition har ansvaret att veta bättre och inte utnyttja sina underlingar.
Citera
2023-02-25, 11:00
  #5541
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Nja. Arbetsrättsligt så är det bara överordnad chef som kan ställas till svars för gynnande av underställd. Däremot finns ju den underställdes moraliska perspektiv kvar. Borde hon tackat ja till tjänsten då det enligt en anmälan till polismyndighetens säkerhetschef fanns ett ärende som handlade om att hon redan en månad innan hon fick tjänsten kände sig förföljd och stalkad av Löfving? Hur tänkte hon där?

Jag skulle som psykologiskt bevandrad gärna vilja samtala med Staaf och höra hennes öppna och ärliga version av allt som hänt. Men hon gjorde ett framträdande i TV sedan har hon vägrat uttala sig. Det säger också en del. Nu när Löfving är död är det bara hon som sitter inne på hela sanningen.



Det där har ju diskuterats till och från. Staaf var ju i hennes första och sista intervju väldigt juridisk i sina svar. Nu kommer jag inte ihåg exakt vilket begrepp hon använde. Men det handlade om att det var en relation men den var inte intim vid tillfället då hon fick jobbet.

Men att de efter det haft en intim relation under flera år har ju bekräftats. Sedan är frågan vad intim innebär?

Bill Clinton försökte ju också komma undan att han hade sex genom, jurist som han var, vrida och vända på begreppen vad sex innebar.


Hon var väldigt tydlig och skulle markera att dom aldrig varit närstående. För det e det som ger konsekvenser för just Mats,, och henne men hon kom ju undan. Så om man knullat mellan 2015-2021 som hon uppgett och som alla känt till så är man alså inte närstående eller relation. Hon har uppfgett att han stalkat henne men hon har gjort det samma enligt hennes egna förhör med Ari Stenman. Då är man altså inte närstående? Ja dom har säkert gjort bra jobb men dom har höga poster och jobbar inom säkerthet med högsta hönset inom sverige och beslutar sig då att ligga runt på jobbet ? Nej tack. Det var synd att Mats tog sitt liv och tragiskt men han fick skulden för något som också Linda tog del av. Egentligen skulle Thornberg fått avgå först då han spelat fulspel och känt till detta från start. Sedan skulle Linda och Mats få omplaceras till andra lägre tjänster där dom kan få knulla runt hur myckrt dom vill.
Citera
2023-02-25, 11:33
  #5542
Medlem
Utdrag av vikstens sketna utredning som gynnat thornberg och staaf





. Första gången han(THORNBERG) fick veta något om det var den 6 december 2022 efter att Ari Stenman haft det första samtalet med Linda Staaf. Han blev mycket förvånad över uppgifterna om Löfvings och Staafs relation och be- stämde sig för att snarast ta upp saken med Löfving. Det skedde den 8 de- cember. Han talade om för Löfving att uppgifterna i vad Ari Stenman anteck- nat från Linda Staafs besök var detaljerade och innebar att hon och Löfving haft en sexuell relation. Löfving förnekade kategoriskt allt som kunde inne- bära en intim relation, även att det skulle ha kunnat vara fråga om ett kortva- rigt sexuellt förhållande. Han uppmanade Löfving att tänka över saken och återkomma om han kom på andra tankar. Mats Löfving återkom aldrig om detta.
När Anders Thornberg den 9 december fick veta att Ari Stenman var på väg att göra en polisanmälan till SU ställde han sig bakom detta eftersom det fö- reföll vara det bästa sättet att få klarhet i vad som förevarit mellan Linda
UTREDNING OM VISSA FÖRHÅLLANDEN I SAMBAND MED POLISANMÄLNINGAR MOT POLISCHEF 16

BESLUT SOM FATTATS I TJÄNSTEN AV MATS LÖFVING RÖRANDE LINDA STAAF Informationsklass Öppen
Staaf och Mats Löfving. När det gäller att utreda förhållanden som kan inne- bära brottsmisstankar har åklagaren och SU helt andra möjligheter än de som Polismyndigheten förfogar över i arbetsrättsliga sammanhang. Anders Thorn- berg berättade inte för Mats Löfving om Ari Stenmans polisanmälan. Med tanke på att en brottsutredning kunde bli aktuell fann han det heller inte lämpligt att prata med Linda Staaf om vad som må ha ägt rum mellan henne och Mats Löfving.
Polismästaren Ann-Marie Orler har berättat att hon sommaren 2015 från Linda Staaf fått höra att Linda ”börjat träffa” Mats Löfving. Hon skulle då ha varnat Linda och sagt att den kontakten inte skulle vara bra för henne.
Dåvarande kanslichefen på NOA har bl.a. uppgett följande: Våren 2017 fick han av sektionschefer höra rykten om att Mats Löfving skulle ha ett förhål- lande med Linda Staaf och att det reste farhågor om att det skulle kunna in- verka på Löfvings tjänsteutövning. Han berättade om vad han fått höra för Löfving och frågade rakt på sak om ryktena var sanna. Löfving förnekade att han hade någon intim relation med Linda Staaf men samtyckte till att han skulle ta upp ryktena även med Linda. När han gjorde det kom det fram att Linda hade en romans med Mats Löfving. Hon bad även honom återkoppla samtalet till Mats Löfving. Vid ett nytt samtal med Löfving uppmanade han denne att ta tag i saken. Löfving fortsatte dock att förneka. Han tog ännu en gång upp saken via en fråga genom SMS, troligen hösten 2017. Då fattade Löfving humör och ansåg att han sällat sig till ryktesspridarna. Löfving upp- manade vidare honom att klargöra för ryktesspridarna att det inte förelåg nå- got intimt förhållande mellan honom och Linda Staaf.
Citera
2023-02-25, 11:44
  #5543
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Ingen orsak! Men nej, det tror jag inte alls på var anledningen, i så fall ska man ha duktigt med folie på huvudet om man vill dra det dithän.

Löfving har misskött sitt uppdrag (som chef) så tillvida att han på flera punkter fattat beslut kring sin flickvän/älskarinna som han inte borde ha fattat. För detta förtjänar han kritik, duktigt med kritik. För det är ovärdigt landets näst högsta polischef. Sådan vänskapskorruption (som det faktiskt är) hör inte hemma i Sverige.

För detta förtjänar nu även rikspolischefen kritik eftersom han itne agerat på de uppgifter han fått. Han har inte gått till botten med uppgifterna. Varför? Det kan bara Anders Thornberg svara på.

Om de högsta poliserna i Sverige agerar på det här sättet, vilka signaler tror vi då att det sänder till alla andra poliser inom myndigheten? Hur fostras de nya poliserna in? Jo det är helt okej att anställa en flickvän och ge henne förmåner.

Sedan har Löfving gjort en massa bra saker, det ska vi inte ta ifrån honom. Men här gjorde han bort sig totalt. Han tappade omdömet.

Tidigare i den här tråden vill jag minnas så var det ett inlägg som sant eller falskt pekade ut att AT delat eller delade hotellrum med LS. Om det inte stämmer så är det naturligtvis elakt mot AT och hans famlj att skriva så, men finns det en sanning i det så kan det mycket väl förklara varför han inte agerade när klättermusen som han själv (eventuellt) haft en affär med och varför han blev så lättad när det hans egen tillsatte utredare kom fram till att han inte hade någon skuld. "ML har gjort fel, bara ML och ingen annan. ML ska snart ha samtal med sin chef, mig, om sin framtid [AT]".

Polismyndigheten och försvarsmakten är de två mest grundläggande myndigheterna i ett samhällsbygge. Den ena för att landet ska kunna hävda sin suveränitet och den andra för att landet inte ska vara ett laglöst u-land. Båda myndigheterna är gravt misskötta och båda myndigheternas högre chefer förefaller vara mer upptagna med kulturmarxitisk aktivism än att ägna sig åt sin kärnverksamhet. Landets mest grundläggande pelare vittrar och med det en potentiell reell samhällskollaps. Det var ju en polis som gjorde FN-tjänst i Libanon som runt 2005 skrev att grundläggande för ett potentiellt inbördeskrig är en svag polis och en obefintlig militär. Problemen med PM begriper de flesta, FM verkar många ännu vara ovetande om.

Byden dansar tryckare med transor och hyllar mångkultur samt hetsar mot ryssen. Har får vara ifred. LS i det debattprogram jag såg henne i, i maj hade lösningen på den grova organiserade kriminaliteten att ge mer resurser och att det kommer ta decennier att lösa. Hon får vara i fred. Rikspolischefen Anders Thornberg säger ryggradslöst och helt cuckat att "Ingen förklaring" på varför just Sverige har så många kriminella gäng. Helt obegripligt, enligt Anders Thornberg. Polischefen medger dock att "vissa hävdar" att invandringen "kan ha" något med saken att göra. Han får vara i fred. Hur jävla inkompetent eller korrupt får man vara som högre chef på en myndighet? Alla de poliser jag känner och talar med säger återkommande att 99% av deras vardag är invandrarrelaterat. 99%!!

Hade landets högsta chefer skött sina uppdrag så hade det här på sin höjd varit ett internt personalfall, för ingen hade brytt sig. Det skjuts, sprängs och brinner dagligen i Sverige och då väcks ilskan hos folket. Något köttben måste man kasta och köttbenet blev ML. Jag tror inte det räcker. Man kommer vilja ha fler köttben. Vi får väl se vem de offrar härnäst. Jag tror vidare att makten känner en rädsla för att folket ska dra undan skynket och se vad de håller på med. Med jämna mellanrum så "sprängs celler", nu senast en officerare och en vapenhandlare anklagade för kårverksamhet. Makten fattar själva att när folket börjar organisera sig så kan det hela ta slut på några dagar. Tillståndet i Sverige är bland det värsta i Europa sedan andra världskriget, Balkan på 90-talet undantaget. Som sagt, jag tror de är livrädda och ML slängdes i panik ensam under bussen.

Mitt inlägg tar upp både PM, FM och invandringen eftersom LS på flera sätt är insnärjt och upptagen av dessa.


PS. Beklagar ostrukturerat och svamligt inlägg. Har lite tidsbrist och hinner inte fila till det ordentligt.
Citera
2023-02-25, 11:52
  #5544
Medlem
Staaf utstrålar något som får en att fundera lite; "sex, dominas, makt, saklig och mediavan"

Linda Staaf säger .. ”Har varit förfärligt” , klipp fr, onsdag
https://www.tv4.se/artikel/5UKH1i7lV8mY8fi2dhmfm9/staaf-det-har-varit-foerfaerligt
Den här utredningen har visat att jag var väl kvalificerad för tjänsten. Jag förtjänade mitt jobb. De beslut som sedan har fattats vad gällde vapen, löneförhöjning och så vidare, de har varit rätt i sak. För mig är det en form av upprättelse.
(Linda Staaf har också fått nytt uppdrag inom polisen)
__________________
Senast redigerad av sveavegen 2023-02-25 kl. 12:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in