Citat:
Ursprungligen postat av
skoputs
Holgersson kritiserade väl att hon gick före mer meriterade personer, samt att hon inte uppfyllde några av bör/ska-kraven för tjänsten på NOA? Viksten menade ju att så inte var fallet, men jag tycker Viksten var otydlig i sin förklaring.
Problemet vid tillsättningen var att när tjänsten först utlystes dök det upp 26 sökandes (tror jag det var). Vid den tidpunkten uppfyllde inte Staaf alla bör-krav (bör-krav ska i myndighets-Sverige läsas som ska-krav vilket inte alla känner till). Utlysningen drogs tillbaka. Här gick inte utredaren igenom varför.
Som jag förstod det saknade Staaf erfarenhet av deltagande i strategisk ledningsgrupp. Och av en händelse såg Löfving till att hon fick det i Östergötland innan tjänsten utlystes på nytt.
Därefter var det bara hon kvar enligt de tidigare uppgifterna. Men enligt utredningen nu kvarstod tre sökande. Och den uppgiften skulle jag vilja granska närmare.
Här blir det då problematiskt. Hon jämfördes inte med de 26 andra sökandes, det var bara tre kvar.
Men oavsett, nu hade hon fått den erfarenheten, dock väldigt begränsad. Det visade sig i efterhand att hon knappt deltagit på något möte i den ledningsgruppen.
Jag skulle vilja att man granskar denna utredning. Men nu har det blivit nästan locket på eftersom Löfvin är död. Med all respekt för det så hoppas jag inte att frågan dör med honom. För jag tror det finns frågor som måste besvaras för att vi ska få en fungerande polisledning igen.