Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-25, 00:10
Cannabis medicinering och bytt kost kommer att förbättra dina problem.
Citera
2023-02-25, 00:13
Bannlyst
Skit i vada alla andra säger här inne. Börja med att skippa frukost och inte äta före typ 4h efter du har klivit upp. Då kommer din mage må bra och vara redo för en måltid. Skippa också typ chili och starka grejer då det kan riva upp en rejält.
Citera
2023-02-25, 00:15
Avstängd
Hej!

När jag var 13 år gammal fick jag diagnosen kronisk tarmsjukdom. Har behövt sondmatas i 16 veckors perioder 5 gånger i mitt liv. Innan diagnosen var mina föräldrar helt säkra på att det var cancer. Vägde 26 kilo och gick på toaletten så många gånger dagligen att far ställde in en bärbar dator åt mig där. Gick nämligen på toaletten 15-16 gånger om dagen. Fick sondmatas med ett preparat som heter Modulene. Extremt dyrt så det är tur att vi bor i ett så bra välfärdsland som Sverige. Modulene är varje bodybuilders dröm. Det gav mig muskelmassa så att jag kunde växa och bygga muskler. Potent likt anaboda steroider i princip. Innehåller ALLT, precis ALLT som är bra för kroppen. Hade slutat växa på längden och ej utvecklat några som helst muskler annars ju. Hade jag styrketränat under denna perioden hade jag blivit en jävla oxe. Hade alternativet med sondmatning ej funnits hade det aldrig gått. Du skulle nämligen dricka 6 liter av detta som smakade SKIT. Kan inte ens dricka 6 liter av något som är gott, alldeles för mycket.

Mor och far satte igång den första sondmatningen 03:30 på natten/morgonen för då det behövde gå på långsam hastighet annars spydde jag. 4 timmar tog det för hela innehållet att ta slut den första dosen. Far fick sedan hämta mig från skolan 11:00 för att få dos nummer 2, (som då tog 1,5 - 2 timma.) Sedan sluta skolan och få dos nummer 3, och så fortsatte det fram till läggdags med sista dosen.

Hade ett helvete fram till 21 års ålder. Plötsligt, så försvann sjukdomen? Läkarna har ingen som helst förklaring. Ej haft problem på 8 år. Äter vad jag vill, starkt, hårt stekt, osv. Lever helt tvärtemot hur man ska leva med crohns. Det märkliga är att i takt med att jag började missbruka droger, (mycket pga psykisk ohälsa,) så blev jag bara bättre och bättre ifrån sjukdomen. Slutade tvärt med den intravenösa medicinen remicade jag fick var fjärde vecka, (extremt aggressiv medicin på många sätt.)

Extremt jävla märkligt alltihopa hur det kunnat bli så.

Önskar från djupet av mitt hjärta att det ska bli likadant för dig för jag FÖRSTÅR VERKLIGEN det du påtalar för oss! Från en ibs:are till en annan!

Edit: Det måste ju vara så att du befinner dig i ett skov. Tarmen måste då vila totalt ifrån fast föda, precis som jag behövde göra. Vilka mediciner äter du? Ber om ursäkt om du redan besvarat detta för jag snabbläste inlägget, (är jättetrött men ville verklige använda sista energin till att skriva detta inlägget.)

Har du inte sondmatats, alt druckit modulene?
Senast redigerad av Raketforandringen 2023-02-25 kl. 00:24.
Citera
2023-02-25, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susozs
Skit i vada alla andra säger här inne. Börja med att skippa frukost och inte äta före typ 4h efter du har klivit upp. Då kommer din mage må bra och vara redo för en måltid. Skippa också typ chili och starka grejer då det kan riva upp en rejält.
Då det inte finns något "nollvärde" på mänskligheten så går det inte att forska och med "sanning" säga att det är rätt och det är fel då alla är olika individer, men man kan ge tips hur man själv löst det så får personen testa sig fram.
Citera
2023-02-25, 00:21
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susozs

Jag har världens sämsta kista, jag behöver dock aldrig panikskita i bilar, busshållplatser, bussar, kontor, på cykel, på bio i stolen, häktet, förhörsrum, flyplansstol till Asien, på golvet på ICA, kyrkan, på läktaren på Ullevi, Friends, TELE 2 ETC.

Däremot så skiter jag inte "Afrikahårt" som vi borde, utan löst och väldigt mörkgrönt när man varit på vinförrådet för mkt.

Tankar/ideer om detta?
Citera
2023-02-25, 00:26
Periodisk fasta är en bra lösning
Citera
2023-02-25, 00:28
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Har som sagt IBS.
Orkar inte beskriva vad det är för nåt just nu, ni får googla.

Detta har hur som helst påverkat mitt liv till det absolut negativa. Jag har testat mediciner men inget hjälper.

Jag kan inte gå ut och äta kinabuffé med kompisar längre, för vägen hem är inte rolig. Och att tex äta en finmiddag med efterrätt och rödvin för att därefter gå på bio, det finns inte på kartan!

Flera gånger har jag precis hunnit till toan. Sekunder från mardrömmen att få byxorna dränkta i diarré.

Jag vågar inte göra aktiviteter alltför långt hemifrån för jag behöver ha närhet till toa.
Jag vågar t.ex inte gå och handla i affärer längre. Vågar inte heller gå till stranden på sommaren längre eller att hikea.
Jag får ångest av att åka buss. Åker jag tåg tar jag alltid reda på vart närmsta toalett finns innan jag sätter mig nånstans.

Detta har pågått i år nu och det känns inte som om livet är värt att leva längre för jag läste att IBS inte går att bota, man får lära sig leva med det. Det har dock gått år för mig, och jag känner mig fortfarande inte bekväm med att planera utflykter och aktiviteter med kompisar för jag måste alltid kolla i förväg om det finns toaletter i området.

Hur fan ska jag kunna leva ett normalt liv med detta helvetet? Har testat i princip alla tips folk har gett mig men inget hjälper. Det enda som hjälper är att inte äta alls, men då är man ju hungrig istället och mat måste man ju ha.

Tänker att det är värt att skriva här pga jag tillhör ett av de värsta fallen. Har varit sjuk i IBS och kronisk smärta (numera "långvarig smärta") i mer än 20 år (har troligen en släng av ME/CFS oxå). Har sedan ca 7 år morfin på recept på en relativt låg dos men som gör underverk för magen. Dock. Jag är trots det inte smärtfri (och morfin tar väldigt klent på resterande smärta i kroppen) och måste fortfarande tänka lite på vad jag äter MEN det går att leva något som liknar ett sk normalt liv. Jag har fått tillbaka en grundtrygghet i livet som man tar för givet när man inte är svårt sjuk. Jag gick på bla loperamid i mer än 10 år men det stoppar ju endast upp tarmrörelserna - bidrar inte med någon smärtlindrande effekt och ibland för mig så blev det oxå kontraproduktivt. Hade jag inte börjat med morfin så hade jag precis som vissa andra troligen sökt mig till någon kirurg som kunnat fixa stomi (men eftersom jag har en svår smärtproblematik över hela kroppen så undrar jag eg hur mkt positivt det hade kunnat göra i mitt fall förutom då att få bra kontroll över toa-situationen - dvs jag hade kanske mått ungefär lika dåligt ändå).

Jag har kortat ner min historia avsevärt.

Kan bara säga att du inte är ensam i detta helvete. Vi tvingas till utmaningar i livet som folk och även viss vårdpersonal har JÄVLIGT svårt att förstå. Det finns ett otroligt stigma kring svåra sjukdomar utan känd orsak - det är på något vis liksom "opassande" att bli såhär sjuk i det annars "så friska landet" (inslag av ironi här). Låtsas man bara vara sjuk? Kanske överdriver man? Kanske tänker man för mkt på sina besvär? Kanske är det inte så farligt trots allt? Om man nu är så sjuk varför syns det då inte på något prov? Man har ju trots allt inte cancer!? Jag kommer då alltid att tänka på scenen från filmen "Du levande" när dom ska avrätta den stackars mannen i elektriska stolen och en av dom säger - "du kan väl tänka på något annat?".

Man har rätt till ett värdigt liv. Det är min poäng. Funkar cannabis för någon? BRA. Funkar någon annan kontroversiell substans, medicin ELLER metod? BRA. Vägen till en lösning som då främst av en själv kan accepteras kan sen vara svår och lång men absolut att det var värt det för min del. Jag har dock en hel del smärta och kroppsliga problem kvar att ta itu med men jävlar vilken förbättring som skett de sista åren i och med rätt medicin för just mig.

EDIT: Jag ska lägga till en viktig sak. Nu tillhör jag ju dom med extrem IBS och smärta men även "lätt IBS" kan förvandla livet till ett helvete i längden. Genom åren träffat många med allt från orolig mage till IBS i olika grader (även crohns sjukdom)... folk kan ju även ha "lite ont" nånstans i kroppen (tex ryggen) som ligger på kontant och därmed fullständigt förstör ett normalt liv.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2023-02-25 kl. 00:39.
Citera
2023-02-25, 00:34
Medlem
Megaforces avatar
Man kan pröva med Salovum som är antiinflammatorisk men man behöver upp till två månaders behandling och det är inte så billigt så man bör försöka få det på recept.
Citera
2023-02-25, 00:37
Avstängd
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Inolaxol kanske hjälper? Brukar skrivas ut av läkare vid IBS.
Ännu bättre är Vi-Siblin. Har tagit det varje dag sen ett par år och har inga problem längre. Min diagnos är Microskopisk kolik och det är väl nåt liknande IBS tror jag? Kanske inte hjälper på alla förstås men värt att prova i alla fall. Börjar dagen med en dos och sen efter att jag ätit 2 ggr till. Är så nöjd med att slippa mediciner som undvikes helt om det går.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-02-25 kl. 00:40.
Citera
2023-02-25, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Ännu bättre är Vi-Siblin. Har tagit det varje dag sen ett par år och har inga problem längre. Min diagnos är Microskopisk kolik och det är väl nåt liknande IBS tror jag? Kanske inte hjälper på alla förstås men värt att prova i alla fall. Börjar dagen med en dos och sen efter att jag ätit 2 ggr till. Är så nöjd med att slippa mediciner som undvikes helt om det går.

Intressant.
Har du lust att förklara lite mer om microskopisk kolik och vad det är, vilka symptom du hade?

Ligger det nära så kanske många gjort felaktiga analyser om ibs?
Citera
2023-02-25, 00:58
Medlem
latahundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Hade små symptomer (men hemskt när det dök upp) i yngre år är nu karnivor (fokus kött) och är mycket bättre, "aldrig" problem.

Tjanska är inne på rätt spår.

Ts kontakta https://www.sv3rige.com/ han hjälper dig. Eller bara ät så som han gör.

Följ rekommendationerna från aajonus vonderplanitz. Hans rekommendationer har botat folk med ibs.

Skriv om du vill veta mer.

Och lyssna inte på läkarna angånde ibs det går och bota utan medicin och piller.
Citera
2023-02-25, 01:01
Medlem
Sladdersnoks avatar
Periodisk fasta har räddat mig! Kolla dr bergs videor.
Jag äter 17-21 inget däremella
Låter jättesvårt jag vet! Mendet är det inte, lovar.
Piggare, bättre värden, mindre svullen, inte lika matfixerad mm mm mm
Bästa jaggjort! 3 månader nu. Kommer fortsätta detta ärenlivsstil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in