2023-02-24, 21:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Man får säga att man verkligen helgarderar SE:s klädsel på mordkvällen.

Är.det inte vittnesmål från Grand som pratar om något som känns som en mössa med skärm?

Oavsett gärningsman så blir det så. Se bara på mordplatsen.
Tänk sedan Grand, Sveavägen fram och (för de med ett möts-scenario) sedan LJ på Tunnelgatan, David Bagares gata o.s.v.
Vittnen är vittnen..
Det blir inte bättre, där inte fler iakttar samma person.
Citera
2023-02-24, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
SE hade ju bevisligen också missbruksproblem, hamnade på torken tre vändor på 1990-talet, mycket tyder på att han även hade det 1986. Och sköt han OP, lär man ju säga att han sannolikt led av psykisk sjukdom (kanske orsakat av missbruk). Att PU gick ut offentligt med att man misstänkte SE (dessutom lade ner utredningen pga detta) tyder på att man var ganska säkra på sin sak, oavsett vad flertalet dönickar i tråden försöker göra gällande.

Hans Holmer var säker på både Victor Gunnarsson och PKK.
Hans Ölvebro var säker på Christer Pettersson stärkt Lisbet Palmes utpekande.
Dag Andersson pekade inte ut någon men intresserade sig för Christer A, Walkie-Talkies och Sydafrika.
Krister Petersson pekade ut SE som gm.

Jag tror att man satte upp som mäl att avsluta utredningen och jag gissar att man tyckte det skulle bli för magert om man lade ned utredningen utan att kunna säga något om en gärningsman.
Citera
2023-02-24, 22:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Är det din tolkning av sammanfattningen? Tog du in orden? Det startar med första skottet och sträcker sig 30 sekunder framåt.

Allt handlar alltså om vad vittnena ser första halvminuten EFTER att Palme faktiskt är död. Så det kommer inte ha med någon väntande GM att göra.

Det står, i stort sett rakt ut, att filmskaparna menar det är något "nytt" efter skotten man tolkar fram.

Min gissning är att det handlar om den ljust klädda person som enligt ett par vittnen rör sig söderut bort från mordplatsen omedelbart efter mordet.

Är det samma ljusa gestalt eller streck som LL ser röra sig bort? I väldigt hög fart?

På beskrivningen lät det nästan som något övernaturligt, om jag minns rätt.

En som blev rädd för skotten?
Citera
2023-02-24, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Ok, då är det en field cap eller skull cap SE har på sig.
Är det något du har fått fram via förhören via väktarna på Skandia,
eller SEś frus vittnesmål, var kan jag hitta dom meningarna?
Det är logiskt att han byter ut och slänger den som användes pga krutrester samt att ändra så mycket det går på sitt signalement.

Väktarna minns andra plagg också. Men det var 3 månader efter.

Men det dom minns är troligt från hans garderob.
Citera
2023-02-24, 22:11
Medlem
quggels avatar
Flera saker är besvärande för SE, exempelvis att han ljuger.

Men flera saker tyder på att SE ej sköt, exempelvis:

Skottet är satt snett uppifrån för att kringgå en ev. skyddsväst.
Sannolikt med vänster hand.
Hölstring sker.
Mördaren är cool i några sekunder innan han joggar iväg smidigt.

Ovanstående passar ej in på SE utan tyder på ett proffsjobb.
Citera
2023-02-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det är ju en sannolikhetsbedömning var och en får göra.

Engströms vittnesmål är stökigt och har som genomgående inslag att han tar större plats i händelserna än vad andra vittnen ger stöd för.

Vad beror det troligast på?

1. Han är ett vittne med hävdelsebehov. Vilket går väl ihop med det vi vet om hans person.

2. Han sköt Palme och väljer som försvarsstrategi att dra till sig extra mycket uppmärksamhet genom att hitta på saker han vet att andra vittnen inte kommer bekräfta.

1. Hävdelsebehov, enträgen. Men beskrivning av honom är att han inte är nån mytoman.
Citera
2023-02-24, 22:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det står, i stort sett rakt ut, att filmskaparna menar det är något "nytt" efter skotten man tolkar fram.

Min gissning är att det handlar om den ljust klädda person som enligt ett par vittnen rör sig söderut bort från mordplatsen omedelbart efter mordet.
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det samma ljusa gestalt eller streck som LL ser röra sig bort? I väldigt hög fart?

På beskrivningen lät det nästan som något övernaturligt, om jag minns rätt.

En som blev rädd för skotten?
Skulle inte det där kunna röra sig om "mannen i beige", dvs. vittnet Jan-Åke S som gick en sväng söder om korsningen och sedan tillbaka?
http://www.itdemokrati.nu/36q/mpv296.png
Senast redigerad av Draifos 2023-02-24 kl. 22:21.
Citera
2023-02-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag är här för att jag anser att hypoteserna inte bygger på materialet utan snarare motsägs av det.

Jag har sett flera saker yttras som "sanningar" trots att de inte har något stöd. Tex att LP inte minns något samtal. Det har jag ännu inte sett något som helst stöd för
Vet inte vad du syftar på för sanningar eller vem som framfört dom.
Citera
2023-02-24, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag menar ingenting sådant. Vi vet inte hur Engström är som person eller varför han gjorde som han gjorde.
Att bygga en hel historia baserat på den version av Engström man själv hittar på hjälper föga.

Fast i just detta fall hittade jag inte på något...

Han ringer faktiskt en del tidningar och RB samt polisen på morgonen...

Men när han lämnar Skandia så finns ju allt detta 60m ifrån och tillomed TV...

Kan tycka att det känns ologiskt och går att förklara om han är GM..

Som någon skrev här igår...

Det är massa små saker som blir att man misstänker honom
Citera
2023-02-24, 22:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Skulle inte det där kunna röra sig om "mannen i beige", dvs. vittnet Jan-Åke S som gick en sväng söder om korsningen och sedan tillbaka?

Sekunder efter skotten 10 m söder om Palme? Nej.
Citera
2023-02-24, 22:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Sekunder efter skotten 10 m söder om Palme? Nej.
Det du beskriver är väl helt nytt för tråden. Kan du länka?
Citera
2023-02-24, 22:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hans Holmer var säker på både Victor Gunnarsson och PKK.
Hans Ölvebro var säker på Christer Pettersson stärkt Lisbet Palmes utpekande.
Dag Andersson pekade inte ut någon men intresserade sig för Christer A, Walkie-Talkies och Sydafrika.
Krister Petersson pekade ut SE som gm.

Jag tror att man satte upp som mäl att avsluta utredningen och jag gissar att man tyckte det skulle bli för magert om man lade ned utredningen utan att kunna säga något om en gärningsman.

Jag tillhör väl en av få, som ofta tar Holmér i försvar; att han trodde benhårt på PKK är fullt förståeligt, det vore ett generalfel om han inte hade misstänkt dem, dock borde han inte ha suttit på den stol han gjorde, han borde ha utrett SE bl a. Hade en vanlig mordutredare styrt från början, är jag övertygad att SE hade synats ordentligt, man hade klätt av honom tämligen lätt, oavsett om han var en Alf Lundin-figur eller gärningsman. Personligen anser jag att Ölvebro ställde till med mer elände än Holmér (dessutom hade han åklagare Helin en period), Ölvebro nötte stol i närmre tio år.

Jag tror också målet var att avsluta utredningen, och jag tror ärligt talat att KP hade avslutat utredningen med anledning att "det gått för lång tid" oavsett. Jag tror att han (och PU) var/är övertygad om SE som misstänkt. Att namnge en misstänkt (även om Filter redan gjort det) är större än vad många verkar inse, inte något man gör och bara slänger ur sig utan att man har en väldigt stark magkänsla och starka indicier. Många ignorerar även att KP/PU har träffat/hört personer i SEs närhet, med allt vad det innebär och berättar (dessutom är kolossala mängder maskade). Att man bara la ner skiten för att man inte orkade mer, eller för att sanningen skulle skada Sverige, är trams, det är det bara foliehattar, misantroper, snedseglare och mörkläggningspredikanter som tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in