2023-02-16, 19:36
  #109
Medlem
THE.MAN.HIM.SELFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfonso905
Jo men så äre ju,jag föredrar hellre att handla med kontanter än med kort,kortet använder jag endast när jag verkligen behöver,annars kör jag kontant,funkar i butikerna där jag bor. Hyran och alla fakturor kör jag via bankens hemsida,
Får jag fråga vilken stad du bor i för varje gång man har denna diskussion med någon säger dom alltid att butiker inte tar kontanter längre.
Citera
2023-02-16, 19:40
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THE.MAN.HIM.SELF
Får jag fråga vilken stad du bor i för varje gång man har denna diskussion med någon säger dom alltid att butiker inte tar kontanter längre.
En håla mellan Västerås och Karlskoga 😊 för att inte avslöja gör mycket haaha,men Willys,rösta,Citygross,feltema och gröna skylten,funkar kalas med kontanter 😊
Citera
2023-02-17, 09:41
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THE.MAN.HIM.SELF
Får jag fråga vilken stad du bor i för varje gång man har denna diskussion med någon säger dom alltid att butiker inte tar kontanter längre.

Det är väl för att de som påstår att inga butiker tar kontanter längre lever i en världsfrånvänd bubbla. I min hemtrakt skulle jag säga att minst 90% av alla affärer, mackar och restauranger fortfarande tar cash. Ser inga som helst problem att handla med kontanter om jag skulle vilja det, men är det småbelopp använder jag helst kort eller swish.
Citera
2023-02-17, 18:07
  #112
Medlem
Tranquility Bass avatar
Varför vissa i denna tråd hellre ha mynt än sedlar? Jag har hellre 10 stycken 20-kronorssedlar i plånboken än 10 stycken 20-kronorsmynt. Tar mindre plats och väger betydligt mindre.
Citera
2023-02-24, 00:42
  #113
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om alla betalade kontant, jag säljer för ca 10.000 kr per dag, så skulle jag visst få springa med flera kilo mynt och sedlar till banken varje fredag. Nu slipper jag det. Gissa förresten varför antalet butiks- och bank-rån fallit brant senaste 20 åren.

Det stämmer, det är 1 kund på 100 i min butik som springer till automaten och han är en herre på 50-60 år som har asperger, utan undantag. Hittills har ingen vägrat och struntat i sitt köp, alla är förstående, finns hur många småbutiker som helst som bara tar swish gissa varför. Du kunde lämna din källare lite oftare så såg du dem, inte bara gå till pensionärs-coop när lättmjölken är slut.
Din genomsnittstransaktion säger du är 500:- och dagskassan 10 000:-. Så du har ca 20 kunder om dagen? Eller 15 - 30 kanske. Jag blir bekymrad av de många kilona mynt du kämpar med för de måste ju komma in med dessa kunder, hektovis per kund. Uppenbarligen lämnar du inte mynt tillbaka.
Jag representerar, för dig, två undantag: 1 du ser mig aldrig i din butik för jag använder kontanter och kan ju inte bli din kund, 2 kollade kontanterna i fickan - 4 370 SKr i sedlar och 31 Skr i mynt varav en tia och tre femmor - trots denna dödvikt lutar jag inte när jag går.
Fast jag är inte en herre, är under 50-60, har ingen diagnos och gör inga bankomatbesök i samband med konsumtion. Och nekar butiken mina kontanter så lämnar jag varorna och går.
Håller med Blatteman

RIP
Citera
2023-02-24, 00:58
  #114
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det är väl för att de som påstår att inga butiker tar kontanter längre lever i en världsfrånvänd bubbla. I min hemtrakt skulle jag säga att minst 90% av alla affärer, mackar och restauranger fortfarande tar cash. Ser inga som helst problem att handla med kontanter om jag skulle vilja det, men är det småbelopp använder jag helst kort eller swish.

Du har nog rätt med bubbla för jag stöter mycket sällan på dessa kontantvägrare.

Men det där med kort och swish för småbelopp är ju då det svider mest för handlaren. Transaktionskostnaden ökar i procent när summan sjunker. Tänk en läsk för 15 spänn och swish ska ha 2, det är mer än 13 procent. Betalar du en dagens (typ 120:-) blir det mindre än 1,7 procent.

RIP
Citera
2023-02-24, 09:05
  #115
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reverend.paisley
Din genomsnittstransaktion säger du är 500:- och dagskassan 10 000:-. Så du har ca 20 kunder om dagen? Eller 15 - 30 kanske. Jag blir bekymrad av de många kilona mynt du kämpar med för de måste ju komma in med dessa kunder, hektovis per kund. Uppenbarligen lämnar du inte mynt tillbaka.
Jag representerar, för dig, två undantag: 1 du ser mig aldrig i din butik för jag använder kontanter och kan ju inte bli din kund, 2 kollade kontanterna i fickan - 4 370 SKr i sedlar och 31 Skr i mynt varav en tia och tre femmor - trots denna dödvikt lutar jag inte när jag går.
Fast jag är inte en herre, är under 50-60, har ingen diagnos och gör inga bankomatbesök i samband med konsumtion. Och nekar butiken mina kontanter så lämnar jag varorna och går.
Håller med Blatteman

RIP
Som sagt, detta var ju ett räkneexempel, jag behöver nästan aldrig ta kontanter eftersom 98% av alla kunder betalar swish och bara 1.5% kräver VISA som jag kan ordna via min hemsida. Och när det kommer en en lång gänglig manlig asperger i rock som du som bara måste få vifta med smutsiga sedlar så tar jag dem, jag har en mindre mängd sedlar i min privata plånbok men Noll cash i min butik. Så inga problem. Efter 35 år som handlare finns det fortfarande inte en kund som vägrat betala, som du påstår, och jag vet alltså att du bara larvar dig och självklart hivar du upp sedlar ur din tjocka plånbok om du inte tappat den på gatan med hela din månadsinkomst från ditt svartjobb som diskare på krogen.

Någon borde dra in dig i 2000-talet.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-02-24 kl. 09:08.
Citera
2023-02-24, 09:09
  #116
Medlem
Duger endast till toalettpapper snart.
Citera
2023-02-24, 10:37
  #117
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Någon borde dra in dig i 2000-talet.

Jag tycker vi alla bör hjälpas åt att dra Sverige ut ur 1984.

/Den långa gängliga aspergern som envisas (men aldrig tar strid och bråkar).
Citera
2023-02-24, 10:45
  #118
Medlem
Är ju perfekt för å betala parkering på hockeymatcher 😄
Citera
2023-02-24, 13:22
  #119
Medlem
Jonas1968s avatar
Den sedel som är mest meningslös är väl tusenlappen? Mycket mera meningslös än tjugan. Eftersom bankomaterna bara ger ut 500-lappar så ser ju vanligt folk aldrig tusenlappen och det är ju väldigt sällan man handlar för sådana belopp kontant ändå?
Citat:
Ursprungligen postat av jagdennis
Är ju perfekt för å betala parkering på hockeymatcher 😄
Vilka parkeringsplatser har automater för att betala med sedlar? Kortbetalning är väl det som är allra vanligast idag? Några enstaka parkeringsautomater tar väl mynt. Parkeringsautomater som tar sedlar är väl knappast förekommande?
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2023-02-24 kl. 13:25.
Citera
2023-02-24, 22:25
  #120
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Som sagt, detta var ju ett räkneexempel, jag behöver nästan aldrig ta kontanter eftersom 98% av alla kunder betalar swish och bara 1.5% kräver VISA som jag kan ordna via min hemsida.
Vad har du för märklig verksamhet? En "nickel 'n dime" butik? De handlare jag frekventerar har en övervägande majoritet kortbetalningar. En matbutik t o m nekar swish. Och innan du förringar denna stackars pensionärsverksamhet tror jag den går bättre än din. Den omsätter ca 200 000 000 SKr (jo, många nollor) om året.
Att "fixa" normala kortbetalningar "via en hemsida" inger inget förtroende!
Citat:
Och när det kommer en en lång gänglig manlig asperger i rock som du som bara måste få vifta med smutsiga sedlar så tar jag dem, jag har en mindre mängd sedlar i min privata plånbok men Noll cash i min butik. Så inga problem.
Förmodar du förvarar denna osanitära angelägenhet (din privata plånbok) på din cykel på gården då det är noll cash i din butik.
Citat:
Efter 35 år som handlare finns det fortfarande inte en kund som vägrat betala, som du påstår, och jag vet alltså att du bara larvar dig
Varför skulle någon vägra betala? Det har väl ingen påstått? Du hävdade att du vägrar ta emot pengar som erbjuds. På mina 25 år som betalande konsument har detta hänt mig exakt 1 gång - då valde jag att lämna varorna på disken och gå.
Citat:
och självklart hivar du upp sedlar ur din tjocka plånbok om du inte tappat den på gatan med hela din månadsinkomst från ditt svartjobb som diskare på krogen.
Dina räkneexempel är inte så välgrundade och din läsförmåga inte heller på topp. Jag skrev att jag räknade mina kontanter som fanns i fickan. Jag äger ingen plånbok, varken tjock eller tunn som kan tappas.

För att vara en herre i din ålder som har en privat sannolikt tjock plånbok med lite smutsiga sedlar i så har du en erbarmlig människosyn: en diskare jobbar svart på krogen för 5000 kr/mån och envisas med en tjock plånbok han inte kan hålla rätt på. Och så har du full koll på vilka av dina kunder som har diagnoser. Dessutom har du ju hållt på med smutsiga pengar i halva ditt yrkesliv.

Härmed avslutar jag detta meningsutbyte då dina inlägg är lite väl svepande och tämligen faktafattiga.

RIP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in