2023-02-25, 10:10
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reverend.paisley
Du har nog rätt med bubbla för jag stöter mycket sällan på dessa kontantvägrare.

Men det där med kort och swish för småbelopp är ju då det svider mest för handlaren. Transaktionskostnaden ökar i procent när summan sjunker. Tänk en läsk för 15 spänn och swish ska ha 2, det är mer än 13 procent. Betalar du en dagens (typ 120:-) blir det mindre än 1,7 procent.

RIP

Jo, förut hade väl många små-butiker en skylt där de bara tog cash under 50kr. Tror att kortbolagen på något sätt lyckades tvinga butikerna att sluta med det. Man kan ju tycka att det borde vara valfritt för handlaren att neka kort, när det samtidigt verkar helt ok att neka kontanter.
Citera
2023-02-25, 11:04
  #122
Medlem
Superbunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Jo, förut hade väl många små-butiker en skylt där de bara tog cash under 50kr. Tror att kortbolagen på något sätt lyckades tvinga butikerna att sluta med det. Man kan ju tycka att det borde vara valfritt för handlaren att neka kort, när det samtidigt verkar helt ok att neka kontanter.


Handlaren har all rätt i världen att sätta t.ex. 50 kr som gräns för att ta emot kortbetalning, men handlaren har ingen rätt att lägga på en avgift för kunden när denne betalar med kort.

Personligen kan jag ju faktiskt tycka att det borde komma till en lag som tvingar alla butiker att ta emot kontant betalning. Den som vill betala med av riksbanken tillhandahållna kontanter ska ha all rätt i världen att göra det utan att bli ifrågasatt.
Om riksbankens kontanter inte ska fungera överallt så kan ju riksbanken lika gärna sluta ge ut kontanter.
Citera
2023-02-25, 11:17
  #123
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reverend.paisley
Vad har du för märklig verksamhet? En "nickel 'n dime" butik? De handlare jag frekventerar har en övervägande majoritet kortbetalningar. En matbutik t o m nekar swish. Och innan du förringar denna stackars pensionärsverksamhet tror jag den går bättre än din. Den omsätter ca 200 000 000 SKr (jo, många nollor) om året.
Att "fixa" normala kortbetalningar "via en hemsida" inger inget förtroende!

Förmodar du förvarar denna osanitära angelägenhet (din privata plånbok) på din cykel på gården då det är noll cash i din butik.

Varför skulle någon vägra betala? Det har väl ingen påstått? Du hävdade att du vägrar ta emot pengar som erbjuds. På mina 25 år som betalande konsument har detta hänt mig exakt 1 gång - då valde jag att lämna varorna på disken och gå.

Dina räkneexempel är inte så välgrundade och din läsförmåga inte heller på topp. Jag skrev att jag räknade mina kontanter som fanns i fickan. Jag äger ingen plånbok, varken tjock eller tunn som kan tappas.

För att vara en herre i din ålder som har en privat sannolikt tjock plånbok med lite smutsiga sedlar i så har du en erbarmlig människosyn: en diskare jobbar svart på krogen för 5000 kr/mån och envisas med en tjock plånbok han inte kan hålla rätt på. Och så har du full koll på vilka av dina kunder som har diagnoser. Dessutom har du ju hållt på med smutsiga pengar i halva ditt yrkesliv.

Härmed avslutar jag detta meningsutbyte då dina inlägg är lite väl svepande och tämligen faktafattiga.

RIP
Det är riktigt att 15% svenskar med medelålder 70 år fortfarande använder kontanter så dagligvaruhandel och cafeer för äldre kommer att ta kontanter kanske 10 år till. Men affärer som vänder sig till yngre (under 66) , som min, där betalar 98% swish. Finns högvis med butiker i Lund och Linköping som inte tar cash längre. Du kan välja att ta emot den informationen helt gratis från mig, eller sätta på Förnekelse och gräva dig längre ner i din grop. Det är upp till dig.

P.S. det är en hel del diagnos-orsakad förnekelse bakom "jag ska inte ha en smartphone och inte swish". Du vet att du bara klickar lite på din mobil och så har affären fått betalt? Med en minimal kostnad och ansträngning och helt hygieniskt. Jag är förvånad att du använder dator och inte papper och penna. Den analogin är 100%ig.
Citera
2023-02-25, 11:21
  #124
Medlem
zombie-nations avatar
Om man glömt köpa en vara finns det mycket som kostar under 20 kr.

Du får 8 paket jäst med.
Citera
2023-02-25, 11:24
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
Handlaren har all rätt i världen att sätta t.ex. 50 kr som gräns för att ta emot kortbetalning, men handlaren har ingen rätt att lägga på en avgift för kunden när denne betalar med kort.

Personligen kan jag ju faktiskt tycka att det borde komma till en lag som tvingar alla butiker att ta emot kontant betalning. Den som vill betala med av riksbanken tillhandahållna kontanter ska ha all rätt i världen att göra det utan att bli ifrågasatt.
Om riksbankens kontanter inte ska fungera överallt så kan ju riksbanken lika gärna sluta ge ut kontanter.

Ok, så kanske det var, men i praktiken blev det ju avsedd effekt med en annan formulering. Handlaren har rätt att lägga på vilka avgifter han vill, men han måste då göra det på alla betalsätt, även om hanteringen är mindre kostsam än vid kortanvändning.

I övrigt kan jag hålla med om att det gärna får vara obligatoriskt att ta emot kontanter, har för mig att det är så i Danmark bl a.
Citera
2023-02-25, 16:41
  #126
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Varför vissa i denna tråd hellre ha mynt än sedlar? Jag har hellre 10 stycken 20-kronorssedlar i plånboken än 10 stycken 20-kronorsmynt. Tar mindre plats och väger betydligt mindre.

För att 20 kronor i dag är som 2 kronor för 25+ år sedan? Så det är en småpenga, då är det bättre som mynt. Här i Norge har vi 20-kronor mynt och det fungerar utmärkt. 20-kronors sedla känns lite efterblivet ut för mig. Men jag är ju van med Norge... (Danmark har också mynt, tydligen).

1. Det fungerar bra att 5 myntar är 100 kronor. Jättelätt att räkna.
2. Har man många mynt växlar man till en sedel då, trög eller?
__________________
Senast redigerad av OsloRbastFTrest 2023-02-25 kl. 16:44.
Citera
2023-02-25, 16:53
  #127
Medlem
Jag tycker snarare att femhundralappen är värdelös. Den behandlas som Svarte Petter av nästan alla för att många har svårt att växla. Jag tror att bankerna kör stenhårt med den i bankomater för att det ska bli svårt att använda pengar. En tvåhundring kan alla växla. För oss som betalar med pengar är tjugorna bra, då vi ibland kan och vill ge jämna pengar.
Citera
2023-02-25, 19:41
  #128
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsloRbastFTrest
För att 20 kronor i dag är som 2 kronor för 25+ år sedan? Så det är en småpenga, då är det bättre som mynt. Här i Norge har vi 20-kronor mynt och det fungerar utmärkt. 20-kronors sedla känns lite efterblivet ut för mig. Men jag är ju van med Norge... (Danmark har också mynt, tydligen).

1. Det fungerar bra att 5 myntar är 100 kronor. Jättelätt att räkna.
2. Har man många mynt växlar man till en sedel då, trög eller?

Trög är nog du, att ha X i mynt väger mer och tar mer plats än att X i sedlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in