Citat:
Ursprungligen postat av
Tranquility Bas
Varför vissa i denna tråd hellre ha mynt än sedlar? Jag har hellre 10 stycken 20-kronorssedlar i plånboken än 10 stycken 20-kronorsmynt. Tar mindre plats och väger betydligt mindre.
För att 20 kronor i dag är som 2 kronor för 25+ år sedan? Så det är en småpenga, då är det bättre som mynt. Här i Norge har vi 20-kronor mynt och det fungerar utmärkt. 20-kronors sedla känns lite efterblivet ut för mig. Men jag är ju van med Norge... (Danmark har också mynt, tydligen).
1. Det fungerar bra att 5 myntar är 100 kronor. Jättelätt att räkna.
2. Har man många mynt växlar man till en sedel då, trög eller?