2023-02-05, 12:26
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Nessy finns inte i Sverige och Nessie som tilltalsnamn vara några enstaka. Så inte är det någon trend eller ens lite vanligt.

Kollade på Skatteverket nu. 1 person heter Nessy i Sverige, och 22 Nessie. Jag hade uppfattat dessa namn som mer vanliga, för att de ofta kommer upp som namnförslag på Familjeliv. De är rätt "typ" av namn ibland alla Ellie, Ella, Nellie och Nelly... men då vet vi.
Senast redigerad av Merwinna 2023-02-05 kl. 12:57.
Citera
2023-02-05, 19:59
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kollade på Skatteverket nu. 1 person heter Nessy i Sverige, och 22 Nessie. Jag hade uppfattat dessa namn som mer vanliga, för att de ofta kommer upp som namnförslag på Familjeliv. De är rätt "typ" av namn ibland alla Ellie, Ella, Nellie och Nelly... men då vet vi.
En(eller ens 22 personer) gör inte en trend. Jag har faktiskt aldrig sett Nessy/Nessie på familjeliv, men andra tvåstaviga gulliga och/eller smeknamnsbetonade namn har ju varit trendiga länge och förekommer såklart då också flitigt på familjeliv. Vissa av dessa namn har börjat etableras lite grann som "riktigt" namn. Lilly tycker jag ändå har hunnit en bra bit på väg, även om jag själv inte skulle använda det(hoppas att det kan bana vägen för en comeback för Lilian). Ella är det enda av namnen du nämner som jag tycker är ett undantag, det är sedan länge etablerat som eget riktigt namn och förekommer i alla grupper utom absolut högst upp.
Citera
2023-02-24, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Du är inte långt ifrån!

Här är listan över 2022 namn men den skall tydligen bli den sista från SCB så från 2023 får vi bara gissa:/

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1126336-lista-har-ar-de-popularaste-namnen-pa-nyfodda-2022

Mest populära pojknamnen 2022

William
Liam
Noah
Hugo
Oliver
Lucas
Nils
Matteo
Valter
August

Mest populära flicknamnen 2022
Astrid
Maja
Alma
Vera
Freja
Leah
Ella
Alice
Selma
Lilly

Noterar att de flesta tjejnamn är gamla svenska och fornnordiska namn.

Hos pojkarna dominerar däremot helt klart namn från bibeln och kungliga/kejserliga namn (och helt klart inspirerat från vad som är populärt i USA och England).

Matteo var dock en överraskning. Även om det är i samma kategori som de övriga bibliska namn, så klingar det ju väldigt italienskt. Är det folk som tycker Mattias låter för alldagligt eller vad är det frågan om?
Senast redigerad av BleakHouse 2023-02-24 kl. 17:04.
Citera
2023-02-24, 21:22
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse

Hos pojkarna dominerar däremot helt klart namn från bibeln och kungliga/kejserliga namn (och helt klart inspirerat från vad som är populärt i USA och England).

Matteo var dock en överraskning. Även om det är i samma kategori som de övriga bibliska namn, så klingar det ju väldigt italienskt. Är det folk som tycker Mattias låter för alldagligt eller vad är det frågan om?

Helt klart noterbart frågan är dock varför!?

Kan de vara så att föräldrar ger sina pojkbarn lite mer "internationella" namn då de skall lyckas internationellt medans man anammar Mormor och skandinaviska namn åt sina döttrar då dom ändå kommer att stanna i Sverige (tänker högt och visst rimmar det illa) Men som du skrev Vad är det frågan om?

Finns det någon här som fått barn under 2022 och vill dela med sig att namnval?
Citera
2023-02-25, 01:27
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse

Det är en gammal grej. Pojkar får mer internationella och i många fall mer neutrala namn. Flickor får estetiskt vackra namn och flickföräldrarna väljer i högre grad ovanligare namn.
Mattias är pappa idag. Dvs namnet är helt ute och kommer inte komma åter på läääänge . Men jag är också förvånad över att Matteo klättrat så högt på topplistan. Kanske är det så att det ses som ovanligt och coolt, men det är ändå ett riktigt namn. Lite mittemellan alltså och sorg är så attraherar det många.
Citera
2023-02-25, 02:35
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Det är en gammal grej. Pojkar får mer internationella och i många fall mer neutrala namn. Flickor får estetiskt vackra namn och flickföräldrarna väljer i högre grad ovanligare namn.
Mattias är pappa idag. Dvs namnet är helt ute och kommer inte komma åter på läääänge . Men jag är också förvånad över att Matteo klättrat så högt på topplistan. Kanske är det så att det ses som ovanligt och coolt, men det är ändå ett riktigt namn. Lite mittemellan alltså och sorg är så attraherar det många.

Ja, och jag tror också att det hör samman med att kvinnor är mer namnintresserade överlag (vilken liten flicka har inte redan en lista på namn till sina kommande barn?), och att par ofta har den överenskommelsen, att pappan får välja tilltalsnamnet till pojkarna och mamman till flickorna. Då får pojkarna heta Isak och Emil och flickorna Lavinia och Gwendolyn!

Ytterligare en faktor: när det gäller pojkarna, vet man redan vad de kommer att heta i efternamn i hela sitt liv. Därför är det viktigare att pojknamnen passar med efternamnet. Heter man då Johansson eller Olsson, så funkar det inte så bra med internationella, romantiska och fantasifulla förnamn som Percival, Gordon eller Ramon! Lilla fröken Johanssons framtida efternamn är dock skrivet i stjärnorna... det KAN bli ett som passar ihop med Letitia, Rowena eller Penelope!
Citera
2023-02-25, 02:38
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ja, och jag tror också att det hör samman med att kvinnor är mer namnintresserade överlag (vilken liten flicka har inte redan en lista på namn till sina kommande barn?), och att par ofta har den överenskommelsen, att pappan får välja tilltalsnamnet till pojkarna och mamman till flickorna. Då får pojkarna heta Isak och Emil och flickorna Lavinia och Gwendolyn!

Ytterligare en faktor: när det gäller pojkarna, vet man redan vad de kommer att heta i efternamn i hela sitt liv. Därför är det viktigare att pojknamnen passar med efternamnet. Heter man då Johansson eller Olsson, så funkar det inte så bra med internationella, romantiska och fantasifulla förnamn som Percival, Gordon eller Ramon! Lilla fröken Johanssons framtida efternamn är dock skrivet i stjärnorna... det KAN bli ett som passar ihop med Letitia, Rowena eller Penelope!
Jag upplever ändå att föräldrar tillsammans väljer namn. Det enda fallet jag varit med om där pappa bestämt pojkvännen och mamma flickvännen var ett par som hade totalt olika smak och vara inte kunde enas om något. Så är de också skilda idag.... Pojkarna heter väldigt svenska namn som är "för gamla" för deras generation, typ Per. Flickan heter något i stil med Isadora.
Citera
2023-02-25, 02:45
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Jag upplever ändå att föräldrar tillsammans väljer namn. Det enda fallet jag varit med om där pappa bestämt pojkvännen och mamma flickvännen var ett par som hade totalt olika smak och vara inte kunde enas om något. Så är de också skilda idag.... Pojkarna heter väldigt svenska namn som är "för gamla" för deras generation, typ Per. Flickan heter något i stil med Isadora.

Jo, det är ju så det blir då. Män är oftast inte så medvetna om namn och namntrender. Min exman, som är 60-talist, tyckte att våra barn skulle heta Johan och Susanne... NEJ sa jag!
Citera
2023-02-25, 02:56
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Jo, det är ju så det blir då. Män är oftast inte så medvetna om namn och namntrender. Min exman, som är 60-talist, tyckte att våra barn skulle heta Johan och Susanne... NEJ sa jag!
Maken är mer praktisk- totalt ointresserad av att söka egna namnförslag. Han bara säger ja eller nej till mina förslag.
Något jag lagt märke till är annars att framförallt män, men även en del kvinnor, som får barn på äldre dar ligger lite efter(så att säga) i sin namnsmak. De gillar namnen som var poppis då deras fertilitet stod på topp för typ 20 år sedan. När det gäller kvinnor verkar det till och med ofta övertrumfa klassaspekten, som de annars tar med i beräkningen gällande precis allt annat, när de gjort sin klassresa . Dvs 45-åriga högutbildade(eller om hon jobbat sig uppåt) och höginkomsttagaren Sara som väntar sitt första barn gillar samma namn nu som när hon var 20. Jag känner många kvinnor i 40/50-årsåldern som har högt uppsatta jobb och som bor på stadens gräddhylla. De kommer från enklare förhållanden, men har lyckats och gör allt för att dölja sin enklare bakgrund. Utom när det kommer till namn. Deras barn heter ändå Savannah, Molly, Liam, Kian och liknande dvs namn som man först började höra om för 20+ år sedan och som dessa mödrar gillade när de var unga.
Citera
2023-03-06, 18:23
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Du är inte långt ifrån!

Här är listan över 2022 namn men den skall tydligen bli den sista från SCB så från 2023 får vi bara gissa:/

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1126336-lista-har-ar-de-popularaste-namnen-pa-nyfodda-2022

Mest populära pojknamnen 2022

William
Liam
Noah
Hugo
Oliver
Lucas
Nils
Matteo
Valter
August

Mest populära flicknamnen 2022
Astrid
Maja
Alma
Vera
Freja
Leah
Ella
Alice
Selma
Lilly
Hemsk lista, massvis med engelska namn som inte hör hemma i Sverige.
Också tråkigt hur försiktiga folk är, nästan alla uttalas på samma sätt.
Ve-ra, Fre-ja, Ma-ja, E-lla osv
Citera
2023-03-07, 03:47
Medlem
Lala.s avatar
Jag har ett flicknamn jag gillar som är ovanligt. Lovelia. Tyvärr är det svårt att få fram hur länge det namnet funnits i Sverige? Är det ett gammalt namn eller är det ett ganska nytt namn som kanske bara funnits i något decennium?

Skriv alla era tankar om Lovelia!
Citera
2023-03-07, 17:05
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lala.
Jag har ett flicknamn jag gillar som är ovanligt. Lovelia. Tyvärr är det svårt att få fram hur länge det namnet funnits i Sverige? Är det ett gammalt namn eller är det ett ganska nytt namn som kanske bara funnits i något decennium?

Skriv alla era tankar om Lovelia!

https://www.alltomnamn.se/namn/lovelia

Lovelia är ett nypåhittat namn, det verkar ha hittats på år 2007. Det används inte i andra länder, bara i Sverige:

https://www.behindthename.com/name/lovelia/submitted

Om jag ska säga något, så tycker jag faktiskt att det rent ljudmässigt är ganska fint. Men nypåhittade namn är olämpliga, då de är hopplöst associerade med unga WT-mammor. Man skulle ju kunna tänka sig att Lovelias syster heter Novalie exempelvis. Också en hemmasnickrad förvrängning av ett etablerat namn.

Din dotter kommer att mötas med mer positiva förväntningar, om hon får heta det rustika Lovisa, eller det högklassiga Louise. Eller varför inte Louisa om du nu vill ha en ovanligare form.

Lavinia är för övrigt ett urgammalt europeiskt namn, som även är gångbart i Sverige - det kanske du kan gilla? Det är likt Lovelia, men utan de dåliga associationerna.
Senast redigerad av Merwinna 2023-03-07 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in