2023-02-02, 18:22
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
All fakta pekar mot att jag har rätt.
Vilken? Jag är genuint nyfiken.
Citera
2023-02-03, 04:42
Medlem
Citat:
Döper man sitt barn till August, Amadeus eller Matteus signalerar det att du är mer speciell än alla andra.
Det vill till att ungjäveln blir en ny Strindberg eller
Benny Andersson annars är det nog kört.
Men August ligger på topp tio-listan och har varit vanligt i många år. Hur signalerar det att man vill vara speciell?
Citera
2023-02-03, 19:19
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Men August ligger på topp tio-listan och har varit vanligt i många år. Hur signalerar det att man vill vara speciell?
Hej, det är jag som är August Pettersson, ungefär som hej, jag heter Amadeus Andersson eller Leonardo Svensson.
Namnen låter ju helt förryckta och komiska.
Ungefär som dubbelefternamn typ Larsson - Persson.
Dessutom är ju August ett efternamn, Billie August skulle mao kunna ha en son som hette August August, 😁.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2023-02-03 kl. 19:24.
Citera
2023-02-03, 19:40
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Det gör det inte. Det är som sagt ett urgammalt namn som finns i många olika kulturer samt i alla svenska samhällsklasser.
Citera
2023-02-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Det gör det inte. Det är som sagt ett urgammalt namn som finns i många olika kulturer samt i alla svenska samhällsklasser.
Nej precis, det är det jag menar 🙂
Citera
2023-02-03, 20:19
Medlem
Citat:
Hej, det är jag som är August Pettersson, ungefär som hej, jag heter Amadeus Andersson eller Leonardo Svensson.
Namnen låter ju helt förryckta och komiska.
Ungefär som dubbelefternamn typ Larsson - Persson.
Dessutom är ju August ett efternamn, Billie August skulle mao kunna ha en son som hette August August, 😁.

Det är din åsikt och den får stå för dig, men den är inte fakta.
August har varit ett etablerat namn i Sverige i hundratals år, det har inte Amadeus eller Leonardo. August var ett förnamn innan det blev ett efternamn.
Bill kan förresten också vara ett efternamn, Per Bill skulle alltså kunna ha en son som hette Bille Bill men det förändrar ju inte att Bill såväl som August är förnamn i de flesta sammanhang i Sverige.
Citera
2023-02-03, 21:44
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Vilka otroligt fula namn folk ger sina söner. Matteo? Liam? William? NOAH? Hur kan det här vara de vanligaste namnen?

Därför att många av dagens föräldrar är så otroligt vidrigt korkade. ”Nä, vår helt unika son ska inte ha ett vanligt tråkigt namn! Han ska ha ett UNIKT namn som speglar hans unika personlighet.” Precis som vi har helt unika och sköna texter på väggen, exempelvis ”Carpe Diem”.
Citera
2023-02-04, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Därför att många av dagens föräldrar är så otroligt vidrigt korkade. ”Nä, vår helt unika son ska inte ha ett vanligt tråkigt namn! Han ska ha ett UNIKT namn som speglar hans unika personlighet.” Precis som vi har helt unika och sköna texter på väggen, exempelvis ”Carpe Diem”.
Ger man ett topp tio-namn är det ju inte unik man strävar efter. Snarare har man ingen egen smak utan gillar det man redan hört till leda. Det är för mig helt obegripligt att man föder barn 2022 och tänker att gossen ska heta det vackraste namnet man hört, nämligen … LIAM… 😰
Citera
2023-02-04, 16:00
Avstängd
Merwinnas avatar
Jag förstår överhuvudtaget inte den här trenden med enkla, korta, tvåstaviga smeknamnsnamn eller smeknamnsliknande namn. (Och då har jag INTE sagt att alla korta och tvåstaviga namn är fula eller olämpliga bara för att de är korta och tvåstaviga, OBS. Det är t.ex. inget fel på Anna, Tora, Sara och Erik - som är fullt ut riktiga namn och har en lång historia som det.)

Noa/h/, Neo, Nemo, Vide, Liam, Leo, Luna, Lilly, Nelly, Nessy, Ella, Ellie, Elsy... Varför tycker man inte att ens barn, särskilt när det blir vuxet (och det ska ju förhoppnings vara vuxet under större delen av sitt liv), är värt ett riktigt namn? Ett namn med lite längd och stil och klass och värdighet?

Vad är det för fel på Vilhelm, Valdemar, Torbjörn, Sigvard, Sigismund, Alexander, Maximilian, Nicholas, Elisabet, Katarina, Karolina, Josefine, Charlotte, Magdalena eller Madeleine, liksom?

Eller lite kortare men ändå fortfarande stiliga: Sigurd, Johan, Henrik, Erik, Stefan, Sophie, Louise, Ylva, Anne, Marie...
Citera
2023-02-04, 18:49
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag förstår överhuvudtaget inte den här trenden med enkla, korta, tvåstaviga smeknamnsnamn eller smeknamnsliknande namn. (Och då har jag INTE sagt att alla korta och tvåstaviga namn är fula eller olämpliga bara för att de är korta och tvåstaviga, OBS. Det är t.ex. inget fel på Anna, Tora, Sara och Erik - som är fullt ut riktiga namn och har en lång historia som det.)

Noa/h/, Neo, Nemo, Vide, Liam, Leo, Luna, Lilly, Nelly, Nessy, Ella, Ellie, Elsy... Varför tycker man inte att ens barn, särskilt när det blir vuxet (och det ska ju förhoppnings vara vuxet under större delen av sitt liv), är värt ett riktigt namn? Ett namn med lite längd och stil och klass och värdighet?

Vad är det för fel på Vilhelm, Valdemar, Torbjörn, Sigvard, Sigismund, Alexander, Maximilian, Nicholas, Elisabet, Katarina, Karolina, Josefine, Charlotte, Magdalena eller Madeleine, liksom?

Eller lite kortare men ändå fortfarande stiliga: Sigurd, Johan, Henrik, Erik, Stefan, Sophie, Louise, Ylva, Anne, Marie...
Nessy?
Citera
2023-02-04, 19:04
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Nessy?

Ja eller Nessie. Båda finns.
Citera
2023-02-05, 07:25
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja eller Nessie. Båda finns.
Nessy finns inte i Sverige och Nessie som tilltalsnamn vara några enstaka. Så inte är det någon trend eller ens lite vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in