2023-02-24, 19:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Tramsa inte. ”Rostar” var inte bokstavligen. Men Sverige har två pansarbataljoner i krig. En bataljon innebär 28 stridsvagnar. Så vi har i krig 58 stridsvagnar i bruk. Resten är i reserv.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/skaraborgs-regemente-p-4/krigsforband-p-4/
Jag tramsar absolut inte. Jag har inte insyn i hur försvaret sköter sin business numera. Det är decennier sedan jag gjorde militärtjänst som gruppchef inom infanteriet. På den tiden var underhåll av materielet något vi la nästan 50% av tiden på. Det putsatdes, fejades, torkades tält, smörjdes in, gjordes vapenvård dagarna i ända. Det var där jag lärde mig att ta väl hand om både statens och mina egna ägodelar.
Citera
2023-02-24, 19:47
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Det är sjukt att utarma Europas försvar för att hjälpa nollorna i Ukraina! Sveriges försvar är våldsamt eftersatt och nu kommer det ta än längre tid att ens komma inom räckhåll för ett slagkraftigt försvar...
Citera
2023-02-24, 19:51
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Människor i Ukraina ville inte stödja separatism och drivas till krig. Det var statskuppen som ledde till Krim-invasion.

Jämför med Tyskland nu. Tyskarna måste förhålla sig till att Amerika sprängt gasledningen utifrån att de också har otrolig makt. Tyskar vill inte ha en konfrontation.

Amerika beväpnade sedan och drev på. EU får betala priset. Folket i Ukraina ville inte ha Amerikanska agenter och makt i sina gasbolag, regering och konfrontation.

Donbass är kulturellt och historiskt ryskt. Precis som Turkiet har kurdiska delar, balkan har sin uppdelning o.sv. Ukraina existerade fredligt kring detta faktum och är nu förstört.

EU ska inte stödja Mexikanska separatister hur mycket de än har rätt. Speciellt inte när majoriteten har röstat emot.

Jag förstår inte. Vilken separatism är det USA och EU drivit på i Ukraina? Separatism från Ryssland eller vad menar du? Det är ju Ryssland som står bakom separatismen i Luhansk och Donbass från Ukraina.
Citera
2023-02-24, 19:52
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det är sjukt att utarma Europas försvar för att hjälpa nollorna i Ukraina! Sveriges försvar är våldsamt eftersatt och nu kommer det ta än längre tid att ens komma inom räckhåll för ett slagkraftigt försvar...

Men vilka behöver vi skydda oss mot? Ryssland befriar ju bara nationer så dom behöver vi inte oroa oss för, eller?
Citera
2023-02-24, 19:54
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Ja, förutsättningen är förstås att vi snabbt kan ersätta dem i så fall. Hur fort detta kan gå har jag ingen aning om. Att bygga en stridsvagn tar nog bara några dagar, men det förutsätter ju en tillgänglig produktionslina.

Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
120 stycken Stridsvagn122 tillverkades på licens i Sverige. Hägglunds och Bofors byggde dem mellan 1994 och 2002.
Om vi ska köpa nya så kommer även de självklart tillverkas i Sverige.

Vem av er som ligger närmast sanningen vette faan, men det verkar som om tiden inte räcker till här.
Citera
2023-02-24, 19:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Stämmer inte.
Alla länder är för fred, men på sina villkor. En jävla skillnad.

Nej. De sa dagen innan de invaderade att de inte skulle invadera. Sen invaderade de för att de säger att Nato håller på att expandera.

Tittar du på rysk TV så ser du att de snackar och sjunger om att erövra Berlin och Paris nu. Så mycket för fred.
Citera
2023-02-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hur tänkte du nu?
Det har aldrig fallit dig in att Putana krigar mot hela västvärlden? Vi tillhörde sist jag kollade västvärlden. Intressanta tankegångar du måste ha. Är det inte bättre att mota Olle i grind än att vänta tills han står i sängkammaren?
Citera
2023-02-24, 20:07
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. De sa dagen innan de invaderade att de inte skulle invadera. Sen invaderade de för att de säger att Nato håller på att expandera.

Tittar du på rysk TV så ser du att de snackar och sjunger om att erövra Berlin och Paris nu. Så mycket för fred.

Som jag sa, på sina villkor.
Det var inte dagen då "invasionen" skedde som kriget började. Man måste läsa och förstå hela historien bakom.
Citera
2023-02-24, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Vem av er som ligger närmast sanningen vette faan, men det verkar som om tiden inte räcker till här.

Beror förstås på hur många och stora fabriker som bygger stridsvagnarna. M1 Abrams tillverkas i Lima, Ohio, och den fabriken kan producera en om dagen ungefär. Man kan antagligen tillverka fler om man bygger ut produktionen och lägger till ett nattskift. Hur fort man kan bygga Leopard 2 vet jag inte.

Sen är det väl så att det byggs ganska få nya stridsvagnar i väst, man fokuserar på att modernisera gamla. Amerikanska armén har ca 2500 M1 Abrams och behöver inte köpa några nya, utan rustar bara upp och moderniserar de som man redan har.
Citera
2023-02-24, 20:16
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ryssland är inte intresserade av fred så det gäller att döda så många av er som möjligt nu, gärna sätta huvuden på spett osv. Det är det språk som orcherna förstår.

Huvuden på spett minsann? Wow!

Du, min vän, har blivit radikaliserad.
Grattis!

Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Hur tänkte du nu?
Det har aldrig fallit dig in att Putana krigar mot hela västvärlden? Vi tillhörde sist jag kollade västvärlden. Intressanta tankegångar du måste ha. Är det inte bättre att mota Olle i grind än att vänta tills han står i sängkammaren?

Det har aldrig fallit dig in att det där är exakt samma trötta retorik som vi brukade garva åt jänkarna för att dom svalde
om "islamska terrorister". Du vet, som Bush sa:
"We must fight them over there so we don't have to fight them over here!"

Nu glufsa vi Europeer lika glatt i oss gammal uppvärmd propaganda-skåpmat. Byt bara ut smutsiga untermench-islamister mot smutsiga untermench-ryssar. Jag trodde förr att vi var aningen smartare men tji fick jag.
Citera
2023-02-24, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Huvuden på spett minsann? Wow!

Du, min vän, har blivit radikaliserad.
Grattis!

Det har aldrig fallit dig in att det där är exakt samma trötta retorik som vi brukade garva åt jänkarna för att dom svalde
om "islamska terrorister". Du vet, som Bush sa:
"We must fight them over there so we don't have to fight them over here!"

Nu glufsa vi Europeer lika glatt i oss gammal uppvärmd propaganda-skåpmat. Byt bara ut smutsiga untermench-islamister mot smutsiga untermench-ryssar. Jag trodde förr att vi var aningen smartare men tji fick jag.
Har du någon info som ingen annan har? Exakt varför skulle orcherna lägga band på sin aggressivitet om de nu skulle lyckas vinna i Ukraina? Tror du att du skulle få många applåder i baltstaterna för dina teorier?
Citera
2023-02-24, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Det måste de inte och det är inget Sverige måste bidra till.

Vad är skit för dig? Vård, skola och omsorg?
Eh jo, får Ryssland som de vill så kommer du ha en massa konflikter som blossar upp bland annat i Europa.
Vidare så kommer Ryssland bara fortsätta.

Om det vore det man la pengarna på.
Det och ny kärnkraft så att vi får vettigare elpriser och stabilare elnät.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in