2023-02-24, 19:52
Medlem
Något som är avgörande för att utesluta massa scenarior är om Helena gick hem eller fick skjuts. Allteftersom jag har läst in mig på fallet har jag blivit mer och mer övertygad om att hon fick skjuts. Systrarna Andersson brukade sällan gå hem vad det verkar. Och här har GW hittat ytterligare en diskrepans i BWs utsago. BW säger att Helena skulle gå hem medan jag tror hon raggade skjuts för att hon inte hade för vana att gå hem. Hon hade dessutom i baren frågat om ingen skulle åt hennes håll. När sedan nära vännen BW dyker upp som dessutom ska på efterfest på Ekudden är saken biff.

Om jag bara skulle få ställa en fråga till Ulrika så skulle den handla om deras vanor att ta sig hem från stan. Brukade de gå eller få skjuts/åka taxi. Och ännu viktigare brukade de i så fall ensam gå genom kohagen på natten, det är knappt en genväg. Jag tror att svaret är nej och att Helena därför flydde in på stigen.
Citera
2023-02-24, 20:25
Medlem
ag tycker det är väldigt intressant att Pk skriver att PU var lika stark som 3 män.
Om man nu leker med tanken att det skulle vara 1 gärningsman så känns det som
att personen i frågan var väldigt fysiskt stark.
Nu vet inte jag hur mycket Helena vägde. Men säg att hon vägde mellan 50-60kg. Att konka på 50-60kg dödvikt gör inte en ”normal” person i brådrasket.
Citera
2023-02-24, 20:34
Medlem
Om man sätter sig in i Helnas situation, då är den så här. Helena har haft en intensiv dag med bland annat båttur sedan åka till töreboda för förfest hos PW och sedan tillbaka till mariestad. Därefter utgång på Stadt. Strax efter kl 2.00 är hon med all sannolikhet inte så jättepigg på att gå hela vägen ensam hem i natten. Sedan träffar hon sin nära vän BW utanför Stadt. Han är där dessutom med bil. Det tar 5 minuter med bil hem till Helena. Det vore konstigt om hon inte skulle ha bett om skjuts.
Citera
2023-02-25, 02:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Om man sätter sig in i Helnas situation, då är den så här. Helena har haft en intensiv dag med bland annat båttur sedan åka till töreboda för förfest hos PW och sedan tillbaka till mariestad. Därefter utgång på Stadt. Strax efter kl 2.00 är hon med all sannolikhet inte så jättepigg på att gå hela vägen ensam hem i natten. Sedan träffar hon sin nära vän BW utanför Stadt. Han är där dessutom med bil. Det tar 5 minuter med bil hem till Helena. Det vore konstigt om hon inte skulle ha bett om skjuts.

Ändå ses Helena gå runt hörnet på Knallen-huset - alltså vänster ner på Österlånggatan mot Kungsgatan.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-02-25 kl. 02:15.
Citera
2023-02-25, 02:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Något som är avgörande för att utesluta massa scenarior är om Helena gick hem eller fick skjuts. Allteftersom jag har läst in mig på fallet har jag blivit mer och mer övertygad om att hon fick skjuts. Systrarna Andersson brukade sällan gå hem vad det verkar. Och här har GW hittat ytterligare en diskrepans i BWs utsago. BW säger att Helena skulle gå hem medan jag tror hon raggade skjuts för att hon inte hade för vana att gå hem. Hon hade dessutom i baren frågat om ingen skulle åt hennes håll. När sedan nära vännen BW dyker upp som dessutom ska på efterfest på Ekudden är saken biff.

Min fetning: Tvärtom, systrarna Andersson brukade alltid gå hem, enligt Ulrika.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-02-25 kl. 02:59.
Citera
2023-02-25, 05:45
Medlem
Ja det har du rätt i och det kan finnas olika anledningar till det. Tex att BW och Helena stötte på varandra igen eller att BWs utsago om platsen för kramen (utanför Stadt) inte stämmer. Eller att Helena redan gick till bilen som stod på parkeringsplatsen precis bakom där hon sågs sist men med ingång från Kungsgatan. Att med GM redan satt i bilen medan BW försökte ragga (några till) tjejer till efterfesten. Och att BW kom till bilen strax efteråt.
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ändå ses Helena gå runt hörnet på Knallen-huset - alltså vänster ner på Österlånggatan mot Kungsgatan.
Citera
2023-02-25, 05:51
Medlem
Ulrika uttrycker sig tyvärr inte så tydligt på den här avgörande punkten. Hon har hävdat att de aldrig tog taxi men att hon just denna gång skulle ha rekommenderat Helena det. Att man inte brukar ta taxi kan betyda att man brukar gå men även att man brukar få skjuts. Sedan var denna gång speciellt i och med att Helena var ensam. Men om det finns källa på att Helena brukade gå hem ensam på natten så är jag intresserad.
Citat:
Citera
2023-02-25, 07:03
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

Det är faktiskt helt otroligt av en journalist som PW är, att inte ta med den person som i alla fall är den dokumenterat av SLA (tidningsartikeln med BW och HJ) sista personen som har träffat Helena.

Vad är orsaken till detta ?

.

Jag kan inte komma på någon annan orsak än att det är någonting mystiskt med BW:s alibi.

Kan vara så att tjejerna vill skydda honom för de vet att hans alibi inte är hållbart att synas.

Dessutom "vet" de att han är oskyldig, (observera att jag skrev ordet vet inom citationstecken).
Citera
2023-02-25, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jag kan inte komma på någon annan orsak än att det är någonting mystiskt med BW:s alibi.

Kan vara så att tjejerna vill skydda honom för de vet att hans alibi inte är hållbart att synas.

Dessutom "vet" de att han är oskyldig, (observera att jag skrev ordet vet inom citationstecken).
Detta är enligt mig pudelns kärna; Varför har BW immunitet?
Polisen verkar strunta i att ”gå till botten” med detta!
Att granska BWs samt PUs alibin torde ju vara elementärt.
Polisen har tyvärr misslyckats kapitalt med att lösa Helenaförsvinnandet
För det första:
Ta in samtliga berörda i ”EM-huset”, samt PU, PK och även hans ex.
För det andra:
Undersök sjöbottnen vid Kroppholmen med sjöuggla…kanske ligger nåt där.
Kanske kan GW o Kalla Fall-gruppen hjälpas åt med ett omtag🤔
Citera
2023-02-25, 15:16
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Detta är enligt mig pudelns kärna; Varför har BW immunitet?
Polisen verkar strunta i att ”gå till botten” med detta!
Att granska BWs samt PUs alibin torde ju vara elementärt.
Polisen har tyvärr misslyckats kapitalt med att lösa Helenaförsvinnandet
För det första:
Ta in samtliga berörda i ”EM-huset”, samt PU, PK och även hans ex.
För det andra:
Undersök sjöbottnen vid Kroppholmen med sjöuggla…kanske ligger nåt där.
Kanske kan GW o Kalla Fall-gruppen hjälpas åt med ett omtag🤔

Tror att (obs tror) att BW har ett Kalle-Anka-alibi och dumma polisen med IQ skostorlek köpt alibit och skrivit av honom som misstänkt.

Känns som att jag skulle kunna sätta en rejäl slant på det om det vore spelbart.
Citera
2023-02-25, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Tror att (obs tror) att BW har ett Kalle-Anka-alibi och dumma polisen med IQ skostorlek köpt alibit och skrivit av honom som misstänkt.

Känns som att jag skulle kunna sätta en rejäl slant på det om det vore spelbart.
Tyvärr skulle du få dålig utdelning då detta är en lågoddsare😊
Pratade några ggr med PT som alltså jobbade på Kalla Fall i Gtbg, och enligt kriminalkommissarien så var uppgiften kring BWs hetsiga tvättmaskinsbruk, där på söndagsmorgonen, okänd!?
Mao…Polisen har missat väsentlig info i ärendet.
Gör om, och gör rätt!
Hur svårt kan det va liksom?!
Citera
2023-02-26, 03:08
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Om jag bara skulle få ställa en fråga till Ulrika så skulle den handla om deras vanor att ta sig hem från stan. Brukade de gå eller få skjuts/åka taxi. Och ännu viktigare brukade de i så fall ensam gå genom kohagen på natten, det är knappt en genväg. Jag tror att svaret är nej och att Helena därför flydde in på stigen.

Citat:

Citat:
Ulrika uttrycker sig tyvärr inte så tydligt på den här avgörande punkten. Hon har hävdat att de aldrig tog taxi men att hon just denna gång skulle ha rekommenderat Helena det. Att man inte brukar ta taxi kan betyda att man brukar gå men även att man brukar få skjuts. Sedan var denna gång speciellt i och med att Helena var ensam. Men om det finns källa på att Helena brukade gå hem ensam på natten så är jag intresserad.

Nä, nu slingrar du dig. Du skrev uttryckligen att systrarna Andersson sällan brukade gå hem. Det finns inga belägg för den tolkningen överhuvudtaget. Sanningen är att Ulrika har sagt att de faktiskt brukade hem - och att taxi inte var någonting som de brukade ta.

Sedan finns det ingenting som skulle vara speciellt med att Helena gick själv hem. När Ulrika har sagt "de" om att gå hem, menar hon självklart alla möjliga kombinationer: Alla tre tillsammans, två tillsammans eller var för sig. Oavsett kombination, brukade de gå hem. Ingen kan väl tro att antingen gick de ut - och hem - alla tre samtidigt - eller inte alls ... Dessutom säger Ulrika i Veckans brott att det inte fanns någon anledning att ta taxi hem en sådan fin och ljummen sommarnatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in