Citat:
Ursprungligen postat av
Klevenson
En hel sida på fb för ett inlägg från moretex.
Då vet vi att det inte går så bra för ryssen, Bakhmut står och ingen i Europa frös ihjäl i vinter... 👍
Bra att du påminnde mig för jag glömde att kommentera Berts tankar att Ryssland skapades ur Kiev. Trist att du inte vill ha innehåll och sanning här i tråden men har du en hjärna så sjunker det in till slut.
Kievrus skulle han kanske ha nämnt, de östslaviska stammarnas marker. Rus och de rusiska furstendömena med centrum i Kiev och med slavisk folktro som religon. Riket påstås vara grundat av vikingar men vem vet. Mongolerna förstörde riket men staten överlevde i Galizien och Volynien och är ursprunget till Ukraina därav polsk influens över språket som utvecklades till ukrainska. Ukraina som ord betyder gränsland mellan Polen och Kievrus. Övriga splittrades till Ryssland och Belarus. Moskvariket fick kämpa mot mongolerna, Gyllene horden, i många år. 1480 slogs mongolerna och den allierade Kasimir IV av Polen-Litauen ner och Moskva blev makthavare i regionen. Lägg märke till att Ukraina redan då var under det polsk-litauiska samväldets tumme. Tänk över detta då ni kallar ryssar "mongoler".
Det är löjligt att nu Ukrainska nationalister försöker stjäla en gemensam historia med Ryssland och Belarus.
Varför ödelägger vi det Rusiska landet genom att vi själva sår split mellan varandra? Polovtserna splittrar vårt land och gläder sig över att det är fejder mellan oss. Låt oss från och med nu förenas i ett hjärta och låt oss beskydda det Rusiska landet.
- Nestorskrönikan
Inte för att jag är någon historiker men jag kan tydligen mer än gemene journalist.
Hur som helst en dålig analys av denna konflikt av Bert Sundström, ingen av hans läsare löärde sig någonting utan det var mest lögner och propaganda från en hatfull trött man.
Hur vet du att ingen frös ihjäl denna vinter? Media rapporterar ju knappt ens om demostrationer runt om i Europa. Själv har jag ingen aning om någon frös ihjäl men risken fanns ju innan gaslagren fylldes upp ... med rysk gas innan en allierad sprängde upp gasledningarna. Vi får väl hoppas att nästa års vinter blir lika mild.
Hur länge tror du Bakhmut står då? Det blir samma öde som Mariupol och Sievjerodonetsk där Kiev-regimen förlorade massor av soldater men man verkar inte lära sig.
Hur ser ekonomin och framtiden ut i Europa nu då?