2023-02-24, 17:44
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Kasselstrand är emot NATO:s inblandning i Ukraina. Du har ju fel på typ varenda punkt, varenda gång.
Ok då menar du att han är på Putins sida i kriget?

Jag mailar honom och frågar! Återkommer då jag fått svar.

Kan jag hänvisa till ditt svar?
Citera
2023-02-24, 17:46
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Jag hoppas att utbildning på F16 är i full gång. Det verkar ju finnas mängder av dessa plan som många länder planerar att byta ut snart.

Några hundra F16 kommer att skrämma skiten ur ryssen...
Ja alltså jag vet inte vad man ska tro längre? Det har ju rapporterats många gånger tidigare att ukrainska piloter redan tränar på F16 etc. Nyss ploppade det upp ett uttalande från Zelensky om att Polen ska inleda träning av ukrainska piloter på F16 också.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1629159810347196417
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-02-24 kl. 17:49.
Citera
Avstängd
Citat:
Bra!
Man börjar ju tappa greppet om alla vapen som nu bara strömmar in i Ukraina.

Kan man nu bara hålla den pågående ryska offensiven i schack som man nu gjort så känns det jävligt hoppfullt att ryssen ska vara ute ur Ukraina till midsommar so Zelensky tror

Bachmut ser ut att falla inom kort. Då blir det artilleriavstånd till både Slovjansk och Kramatorsk.

Det ser kört ut för Ukraina.
Citera
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Europa har ju hittills, pratat. Förutom Polen som faktiskt gjort nått. Resten har varit prat och stora löften som inte infriats. USA tappar snart intresset och Europa fortsätter, att prata.

Börjar tyvärr ge upp på det här. Om inte nått av dom större europeiska länderna stiger fram och tar tag i taktpinnen så kommer Ukraina att förlora kriget. Det har gått ett år och ingen verkar vilja göra nått, tror det börjar vara kört. Det bästa Sverige kan göra är att hålla i sina grejer och börja förbereda sig på det kommande kriget.

Finland litar ju uppenbart inte på att EU, NATO och de europeiska stormakterna står för sina löften, därför skickar man inget. Det blir krig här snart mot Ryssland och västländerna svek än en gång. Precis som under vinterkriget.
Vojne vojne, ryck upp dig, Ukraina kommer inte förlora. Men Du har rätt i att det drar ut på tiden och att många fler kommer dö och lemlästas på båda sidor, tragiskt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Tänk efter lite nu tack om grannen säger till dig att om han bara får behålla de 20% av din trädgård
som han redan stulit och skövlat och så vill han ha ett eldupphör tillräckligt långt för att kunna flytta
fram sina styrkor och fortsätta skövla och stjäla senare.
kan man verkligen kalla det ett fredsförslag ?
Jag tycker inte det och särskilt inte när man vet att slutmålet är att kontrollera hela grannens trädgård.
Ungefär som Ryssland kontrollerar och använder Belarus med sin egen lyd regering i nuläget.

Man kan inte förhandla med ryssar – hör Kaja Kallas förklara varför:

https://m.youtube.com/watch?v=u1cTRn5tBs8

https://www.politico.com/news/2022/0...oscow-00004082
Citera
2023-02-24, 17:48
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Naturligtvis inte. Det är en ren slump att alla dina orsaker till kriget och förslag på lösning med 100% är exakt de som Kreml vill se. Har du inte själv slagits av hur märkligt det är?

Har du aldrig varit med om liknande någon gång? T ex har jag en god vän som är moderat långt ut på högersidan i partiet. Hon är en riktig Reinfeldt-öppna era hjärtan-moderat, och väldigt invandringspositiv om invandrarna har kapital att försörja sig. Jag delar många av hennes "policies" i invandring, dock gör jag det av helt annan anledning (humanism, och "invandring får kosta"). Det är bara ett exempel på att man kan komma till samma slutsats med någon som man är oenig med. Jag och Putin är inte eniga om många saker. Men vi kan komma till samma slutsats ändå.

Du kan även ta Mearsheimer som ett exempel. Han ligger på ett helt annat ställe än Putin politiskt, och är själv amerikan, vad jag vet. Ändå kommer han till delvis samma slutsats som Putin.

Hur förklarar du dessa två exempel?
Citera
2023-02-24, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
14 skickar de väl? Plus andra, förmodligen varianter på gamla sovjetvagnar. Men det är nog välkommet. Tror gamla vagnar kan göra nytta direkt.

Sverige har väl fokus på att få iväg Archer och 50 cv90. Jag tror båda blir bra. cv90 mot bmp. Både Marder och cv90 kan väl dessutom extraknäcka lite som luftvärn mot drönare och helikoptrar har jag för mig.

Edit
Polen skickar 14 Leopard 2 och 60 andra.

Ja det var lite fel från min sida. Det är 14 st som Polen skickar nu. Flera tycks vara inne i landet idag.
Citera
2023-02-24, 17:51
Medlem
Citat:
20 st borde vi kunna leverera!

Det blir bara 10 st. Men sker överlämnadet snabbt så är det ändå av betydelse för det är ju fler länder som levererar. Och pantzer-Scholtz har ökat från lovade 14 st till 18 st, enligt uppgifter jag såg någonstans.
Citera
2023-02-24, 17:53
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Bachmut ser ut att falla inom kort. Då blir det artilleriavstånd till både Slovjansk och Kramatorsk.

Det ser kört ut för Ukraina.
Hur många gånger har du och andra foliehattar påstått detta sista 7 månaderna?

Mår du bra av att göra bort dig?
Citera
2023-02-24, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag är ingen ryss-sympatisör.
Du råkar bara tona ner Rysslands ansvar, leder in på sidospår och sprider Rysslands narrativ och propaganda. Men du är ingen ryss-sympatisör.

Du vill att ryssen ska ta över delar av Ukraina och etniskt rensa dessa delar på ukrainsk/pro-ukrainsk befolkning. Men du är ingen ryss-sympatisör.
Citera
2023-02-24, 17:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja alltså jag vet inte vad man ska tro längre? Det har ju rapporterats många gånger tidigare att ukrainska piloter redan tränar på F16 etc. Nyss plopade det upp ett uttalande från Zelensky om att Polen ska inleda träning av ukrainska piloter på F16 också.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1629159810347196417

Tror att det är bara bäst att vänta på ett officiellt tillkännagivande. Jöss.., det har ju varit många påståenden så här långt i kriget. A10 kommer jag ihåg bara så här ifrån huvudet.

Tror även att det behövs att fixas till lite på landningsbanor, etc.., rent fysiskt i Ukraina. Innan man kan börja ta emot F16. Tippar att det skulle börja skvallras på twitter, etc..om det jobbas på det.

Om/när det sker : Senast om/när det blir bekräftat att Kina stöder Ryssland med vapen.
Citera
2023-02-24, 17:56
Medlem
leachs avatar
Denna tragiska starten på 2023, orsakad av Mordor är värd en påminnelse av
vilka elitstyrkor som misslyckades i 3 dagars kriget.

Russian POV Hostomel Airport one year ago today - Had this operation succeeded Kyiv could have fallen in those first few days #SlavaUkraini #Ukraine #RussiaIsLosing
https://twitter.com/tomaburque/status/1629102322252136450
https://www.youtube.com/watch?v=0rAHrHd2lcw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in