Citat:
Ursprungligen postat av
ReijoHervonen
Europa har ju hittills, pratat. Förutom Polen som faktiskt gjort nått. Resten har varit prat och stora löften som inte infriats. USA tappar snart intresset och Europa fortsätter, att prata.
Finland litar ju uppenbart inte på att EU, NATO och de europeiska stormakterna står för sina löften, därför skickar man inget. Det blir krig här snart mot Ryssland och västländerna svek än en gång. Precis som under vinterkriget.
Jag ser den problematiken, och delar din oro över Europas "snack, inte hockey". Fina politiska tal som
fördömer Ryssland får inget praktiskt gjort. Få se vad som sker de närmaste månaderna.
Vedrörande Finland säger jag följande :
-Man är inte ens en Nato-medlem än.
-Kan komma mååånga "icke stridande kombattanter" (dvs flyktingar) via den ryska gränsen, om det vill sig illa.
Och som man minns ifrån Polen/Vitryssland flyktingtjafset vid gränsen. Så erbjöd Bryssel bara sitt fördömande över detta, samtidigt som man talar om att "Eu bygger inte gränser"..(o kritik till Polen)
Så (som Finländare själv) så begriper jag en försiktighet ifrån statsledningen. Trots allt, de är inte utav Polsk kaliber och ryter tillbaka till bryssel.