2023-02-24, 11:24
Medlem
Taggads avatar
Kloka och offensiva ord från Ukrainas försvarsminister.
Citat:
Ukrainas försvarsminister: Vi förbereder motoffensiv
– För ett år sedan var det svårt för oss att få tag i riktiga vapen. I dag inser den civiliserade världen att ni är Europas sköld i öst. Det kommer att bli en motoffensiv. Vi arbetar hårt för att förbereda den, sa Reznikov.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
FCKPTN.
Ukrainas sak är vår 🇺🇦
Citera
2023-02-24, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jdam:er... är det samma som GLSDB? Eller är det två olika saker som Ukraina nu får? Nog för att Ryssland säkert kan slå ut lite långsammare grejer som de här. Men de kommer vara tvugna att anstränga sitt luftvärn på samma sätt som Ukraina fått göra och några lär alltid slinka igenom.
Det är 2 olika saker. Ryskt luftvärn är för dåligt för att möta hotet.
Citera
2023-02-24, 11:29
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Om det nu stupar drygt 10 000 ryska soldater per månad i Ukraina. Hur många skulle stupa om de gjorde revolt och störtade Putin? Vore det inte värt det, och vad beror den ryska tafattheten på? Saknar de ryska männen stake? De vågar inte störta sin fascistiska regim. vilket logiskt sett vore bättre och öka deras överlevnadschans. De är så snöpta av att leva i Ryssland att de hellre dör i ynkedom än slåss för sin frihet? Att ryska män saknar manlighet visas också av den politiska bögfobin. Om man, som svenska män, är säker på sin manlighet, behöver man inte vara rädd för bögar. Som rysk man utan stake är man dock rädd för bögar, vilket de också har skäl att vara om man tex ser på de frekventa bögvåldtäkterna i den ryska armen. Så, är det inte dags för de ryska männen och armén att visa lite stake och störta Putin?
Se t.ex. senaste videon från 1420 med "folk på gatan" på landet i Ryssland.
Verkar finnas stort stöd (främst bland gamlingar på landet) för att invadera andra länder för att "skydda" Ryssland.
https://www.youtube.com/watch?v=jDTZJM0TriQ
Citera
2023-02-24, 11:30
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jdam:er... är det samma som GLSDB? Eller är det två olika saker som Ukraina nu får? Nog för att Ryssland säkert kan slå ut lite långsammare grejer som de här. Men de kommer vara tvugna att anstränga sitt luftvärn på samma sätt som Ukraina fått göra och några lär alltid slinka igenom.
Jag trodde också först att det var samma sak men det är två olika typer av glidarbomber. Jdam monteras på stridsflyg och GLSDB skjuts från marken (GL står för Ground Launch).

https://en.wikipedia.org/wiki/Joint_Direct_Attack_Munition
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-02-24 kl. 11:52.
Citera
2023-02-24, 11:31
Medlem
Enligt SVT skickar Polen IDAG 74 st Leopard 2 stridsvagnar till Ukraina.

Jag hoppas själv att Polen snart också levererar dom 28 gamla MIG-29 plan man har till Ukraina. Det är ännu ej bestämt, Polen anser sig behöva fylla den luckan med modernare plan.

Det är så USA indirekt kan hjälpa till genom att ge Polen F-16.

Hur många Leopard kan Sverige avvara?
Citera
2023-02-24, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reptiliannews
Okej. Du har en bra poäng. Men båda sidor kan inte ljuga.

Om det går så bra för Ukraina, varför mobiliserar de så mycket? Varför behöver de ständigt nya vapen (inte ammunition) från väst? Varför ber de hela tiden att länder ska blanda sig in?

det är exakt vad den ryska sidan har sagt att de gör. Men det Ukraina säger är inte sant, annars skulle de inte fortsätta framåt som de har gjort som du nämnde. Jag märkte ett mönster i Ukraina de följer i ryska fotspår.

Ukraina mobiliserar och ber om tyngre vapen för att dels kunna starta nya offensiver så snart marken börjat torka upp, dels kunna möta ryska offensiver som troligtvis kommer inledas så fort marken torkat upp.
Citera
2023-02-24, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag trodde också först att det var samma sak men det är två olika typer av glidarbomber. Jdam monteras på stridfsflyg och GLSDB slkjuts från marken (GL står för ground laumch).

https://en.wikipedia.org/wiki/Joint_Direct_Attack_Munition

Det blir mycket för luftvärnet nu. Kanske dags att sluta bygga berg av artillerigranater.
Citera
2023-02-24, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Ryssland hade väl i princip 3 krav:

* Sluta skjut på östra ukraina som ni lovat
* Stoppa Azov från att terrorisera den rysktalande befolkningen
* Gå inte med i Nato och rikta missiler mot oss

Dom första två var väl ganska enkla objektivt, tredje kan man kanske ifrågasätta. Men känns som ett billigt pris för att undivka krig och gå med i EU istället.
Och USA har ju efter sagt öppet att dom lurade Ukraina och Ryssland och att Ukraina aldrig skulle få gå med i Nato, så också där gjorde Ukraina en missbedömning.

Tror det fredsavtal som Israel och Turkiet förhandlande fram mellan Ukraina och Ryssland i Mars och som UK/USA stoppade säkert hade varit bästa lösningen.

Nu har du läst lite för mycket Kreml Propaganda.

De kraven de hade var:

Lägg ner ert försvar.

Byt ut er regering till den vi kommer att diktera.

Acceptera att avstå från ert teritorie.

Nu har jag inte sett avtalet som låg på bordet och inte heller de invändningar som Ryssland eller Ukraina hade mot det. Men det kanske du har?

Hade det varit den bästa löningen att avstå teritorie och självbestämmande mot fred?
Kanske men med bakgrunden av Rysslands tidigare agerande med direkta brott mot ingångna avtal så vet vi inte om det varit den bästa vägen?

Ett troligt senarie hade nog varit att de ganska omgående gjort samma erbjudande till moldavien och vid ett senare tillfälle resten av Ukraina och Georgien etc.etc.

Det är sällan en bra lösning i längden att betala en utpressare, och låta våld eller hot om våld bli en giltig förhandlingsordning.
Citera
2023-02-24, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Jag hoppas själv att Polen snart också levererar dom 28 gamla MIG-29 plan man har till Ukraina. Det är ännu ej bestämt, Polen anser sig behöva fylla den luckan med modernare plan.

14 skickar de väl? Plus andra, förmodligen varianter på gamla sovjetvagnar. Men det är nog välkommet. Tror gamla vagnar kan göra nytta direkt.

Sverige har väl fokus på att få iväg Archer och 50 cv90. Jag tror båda blir bra. cv90 mot bmp. Både Marder och cv90 kan väl dessutom extraknäcka lite som luftvärn mot drönare och helikoptrar har jag för mig.

Edit
Polen skickar 14 Leopard 2 och 60 andra.
Senast redigerad av YBB641 2023-02-24 kl. 11:44.
Citera
2023-02-24, 11:40
Medlem
Taggads avatar
Vladimir Putins prestige satsar huvudet på att vända på misslyckandet till en utsiktslös vinst. Hans önskan om ett nytt välde för Ryssland blir det sakt motsatta - dom sista dödsryckningarna för dess forna storhet.

Citat:
För båda sidorna gäller ”allt eller inget”
Ett år har gått sedan Ryssland inledde sin storskaliga invasion av Ukraina. SR:s Ukrainakorrespondent Lubna El-Shanti tänker tillbaka på början av kriget och på hur många människoliv hon såg slås i spillror.

El-Shanti berättar om ett läkarpar hon träffade i Lviv som tog farväl av varandra på tågstationen. Han med en matsäck i handen och hon med barnen. Men hon reflekterar också över hur situationen blivit i dag.

– Den största skillnaden är att chocken har lagt sig och att kriget har blivit en del av livet.

SVT:s Rysslandskorrespondent Bert Sundström beskriver läget som det ser ut i dag med ryssar som saknar stridsmoral och kompetent ledning och ukrainare som har hög moral och skickliga ledare.

https://omni.se/t/roster-om-kriget/d5ff880e-cd37-4336-93fd-77e6e8cba2d9
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/for-bada-sidor-galler-allt-eller-inget-1

FCKPTN 🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-02-24 kl. 11:45.
Citera
2023-02-24, 11:41
Medlem
En bra genomgång av den ryska ekonomin, det visar sig att IMFs oväntade prognos för ryska ekonomin helt baseras på vad ryska myndigheter rapporterar, ingen validering eller utvärdering görs i prognosprocessen.

https://www.youtube.com/watch?v=QU0resswOds

Sedan har ju krig en viss positiv BNP-effekt på kort sikt om man kan plocka in tusentals unga arbetslösa män och betala dem (vilket leder till ökad konsumtion), viss ökning av produktion av krigsmateriel kan åstadkommas genom övertid alternativt extra skift. Allt betalas givetvis av staten.

Men det faktum att ryska statens momsintäkter i januari sjönk med 44% jämfört med januari 2022 indikerar att ryska konsumenter slutat köpa allt som inte känns nödvändigt och det faktum att ryska statens inköpskostnader 5-dubblats jämfört med året innan indikerar att statens reserver nu pumpas ut i ekonomin för att hålla den flytande.
Citera
2023-02-24, 11:44
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

20 st borde vi kunna leverera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in