2023-02-24, 14:32
Medlem
DeValeras avatar
Är det någon som har hört något om de 100.000 stridsvilliga som Nordkorea skulle bistå Putin med? Det verkar som den hjälpen har frusit inne.

Kan Nordkorea ha krävt för mycket i utbyte eller var det hot från USA som fått Nordkorea att ändra sig?
Citera
2023-02-24, 14:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Är det någon som har hört något om de 100.000 stridsvilliga som Nordkorea skulle bistå Putin med? Det verkar som den hjälpen har frusit inne.

Kan Nordkorea ha krävt för mycket i utbyte eller var det hot från USA som fått Nordkorea att ändra sig?
Eller också var det inte sant från första början. Det kan man också fundera på.
Citera
2023-02-24, 14:34
Medlem
Jag tror inte man ska komplicera saken. Ryssland kommer förlora. Hur mycket Ryssland förlorar beror på vilken ledning som kommer efter Putin, om det är 20-30-40 år eller mer de hamnar efter. Rysslands värsta fiende är Putin.
När förhållandena är gynnsamma kommer Ukraina börja sin offensiv med hjälp av överlägsen moral och moderna vapen som når långt in över ryssarnas stridslinjer. Krim kommer sannolikt bli befriat inom ett år. Den svåra frågan är var Ryssland tar vägen efter deras oundvikliga sönderfall? Den obehagliga frågan är hur många människor Putin kommer ta med sig i sin undergång?
Citera
2023-02-24, 14:36
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Eller också var det inte sant från första början. Det kan man också fundera på.

Ja det är ju fullt möjligt.
Citera
2023-02-24, 14:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja det är ju fullt möjligt.
Jag vill snarare formulera det som mest troligt.
Citera
2023-02-24, 14:41
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Exakt, finns en väldigt god anledning till att de viktigaste prylarnas (HIMARS- och artilleri-ammo) antal inte anges, nämligen brist på det i hela Nato. Siffrorna är helt enkelt pinsamt låga. Och Stoltenberg har ju själv sagt att Natos ammo-produktion inte på långa vägar håller samma takt som Ukrainas förbrukning.

Switchblade har f.ö. visat sig vara rätt kass med väldigt hög fail-rate. Överprisat lurendrejeri som så mycket annat i Natos arsenal...

Och givetvis har du källor för dina påståenden? Inte, vad märkligt?
Citera
2023-02-24, 14:43
Medlem
Citat:
Exakt, finns en väldigt god anledning till att de viktigaste prylarnas (HIMARS- och artilleri-ammo) antal inte anges, nämligen brist på det i hela Nato. Siffrorna är helt enkelt pinsamt låga. Och Stoltenberg har ju själv sagt att Natos ammo-produktion inte på långa vägar håller samma takt som Ukrainas förbrukning.

Switchblade har f.ö. visat sig vara rätt kass med väldigt hög fail-rate. Överprisat lurendrejeri som så mycket annat i Natos arsenal...

Tror du gör en överdrivet dyster tolkning där. Klart vi ska sparka igång produktionen lite, men 155 är ju vår kaliber så det löser sig. Det kommer ju bli många bäckar små från alla länder som numer hatar Ryssland (och det verkar ju vara nästan alla länder just nu). Himars tror jag hade rätt hållbar produktion redan, men de är såklart poppis. Switchblade 600 mot bmp blir intressant. Beroende på vad som finns kvar förstås, listan på Oryx med bilder av utbrända bmp är ju kilometerlång.
Senast redigerad av YBB641 2023-02-24 kl. 14:46.
Citera
2023-02-24, 14:43
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Om det nu stupar drygt 10 000 ryska soldater per månad i Ukraina. Hur många skulle stupa om de gjorde revolt och störtade Putin? Vore det inte värt det, och vad beror den ryska tafattheten på? Saknar de ryska männen stake? De vågar inte störta sin fascistiska regim. vilket logiskt sett vore bättre och öka deras överlevnadschans. De är så snöpta av att leva i Ryssland att de hellre dör i ynkedom än slåss för sin frihet? Att ryska män saknar manlighet visas också av den politiska bögfobin. Om man, som svenska män, är säker på sin manlighet, behöver man inte vara rädd för bögar. Som rysk man utan stake är man dock rädd för bögar, vilket de också har skäl att vara om man tex ser på de frekventa bögvåldtäkterna i den ryska armen. Så, är det inte dags för de ryska männen och armén att visa lite stake och störta Putin?

Tyskarna i Tredje Riket gjorde inte uppror trots att det regnade bomber och granater över deras städer och att alla kunde förstå att kriget skulle bli förlorat.

Det är lätt att sitta i ett tryggt land och klaga över andra. Det är nog mindre roligt att hamna i ryskt fängelse, förlora jobb och inkomst, kanske även anhöriga råkar ut för repressalier etc.

Kanske det blir ett uppror till slut. Problemet kan också vara att det inte finns någon som kan ledarskapet. Jeltsin kunde kliva fram 1991. Men tex Navalnyj gjorde misstaget att bege sig tillbaka till Ryssland. Han hade behövts vara i frihet idag.

Motvilja mot homosexet finns ju inte bara i Ryssland och övriga Östeuropa utan även i Afrika och den muslimska världen. Även i Sverige åkte bögar på stryk så sent som på 80-talet och den tidens svenska män var ju så mycket manligare än dagens svenska män.
Citera
2023-02-24, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Jag vet detta efter att ha inhämtat fakta från olika multipla källor som jag har förtroende för. Detta har jag sedan kombinerat med egen slutledningsförmåga, och genom att observera omvärlden runt omkring mig.

Om det stämmer att du gjort allt detta och ändå kommit fram till att dagens Ryssland=Stalins Sovjet,
då kan jag bara önska dig lycka till och god fortsättning.

(ja; jag vet att du ville att jag skulle skriva "öööö läääst på Aftonbladet jööö")

Till exempel röstade FN igår för ett omedelbart tillbakadragande av Ryssland. 141 av 193 länder röstade för. Vilka röstade emot? Belarus, Mali, Nicaragua, Syrien, Nordkorea och Eritrea.

Man kan ju lugnt konstatera att jag hellre står på dessa 141 länder, varav samtliga fria utvecklade länder ingår, än Nordkorea och Syrien. Ju.

Dessa 141 länder röstade inte för att likställa dagens Ryssland med Stalins Sovjet eller hur?
Citera
2023-02-24, 14:49
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:

Mycket missförstånd när det gäller Switchblade 300 från din sida.
Citera
2023-02-24, 14:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Alla länder har krigat sedan historiens begynnelse.

Du har en skev historieuppfattning tyvärr.
Det finns också länder som slutat krigat sedan över 200 år tillbaka då de insett att det är helt jävla onödigt. Kommer människan någonsin att lära sig?
Citera
2023-02-24, 14:56
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

UAF använde mellan 1,5M och 2M under förra året. USA ska ha ca 2M 155mm cluester ammo schemalagd för destruktion. USA har inte skickad någon av den typen till Ukraina. USA har antagligen ammo för att täcka förbrukningen i minst två år till. Men det skulle innebära att de försämrar sin egen förmåga.

Medan Nato skruvar upp sind produktion så tror jag de stora leverantörerna av 155mm kommer komma från icke natoländer som Australien och S-korea. Dessa har produktionskapacitet och lager i nivå med nato.

I de 2M som UAF förbrukade så ingår andra kallibrar och granater. Granater är billigare och det kan man troligtvis skruva upp produktionen av snabbare.

Problemet för de allierade är snarare logistiken. Innom axelmakterna så får Ryssland förlita sig på sin egna produktion i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in