Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Sanktioner är egentligen bara ett vapen som kan användas av västvärlden eftersom vi är världens främsta konsumenter. Kina är mycket rädd för att detta vapen ska kunna användas mot dem själva (vilket redan sker). Punkt 10 handlar enbart om att minska västvärldens handlingsfrihet. Att lägga makten över detta i andras händer är mycket dåligt.
Fredsförslaget från Kina är, enligt min mening, ren makulatur och bör gå till återvinning.
"Unilateral sanctions" är sanktioner som inte beslutats i FN, utan något som en eller flera nationalstater har infört. "Ensidiga sanktioner" är inte någon riktigt bra översättning, men jag har inget bättre förslag att komma med själv.
Jag förstå hur du känner
Fördelen här att vi har ett dokument som ger inriktning på ett antal områden. Man kan förhålla sig till de 12 punkterna.
En av de viktigaste punkterna(för mig), är internationellt erkända gränser.
Vad som saknas! är skadestånd. Det har Kina glömt... Men det är också naturligt i detta skede, då hot om straff, inte leder fram folk till bordet.
Jag har förhandlat många gånger.
Ett första utkast till avtal som man får, är sällan det dokument som slutligen skrivs.
En annan sak.
Vad har blockpolitik och tillhörighet, med kriget i Ukraina att göra?
Dokumentet kommer i skuggan av kriget i Ukraina och talar i store begrepp om världen.
Det är egentligen ingen fredsplan för detta krig, utan ett utspel om världspolitiken.
Kina vill göra sig viktig. Något som jag tror USA sätter sig lite emot.