Citat:
Det känns som att de flesta svenskar som flyttar till storstäder utomlands bor så. Det känns också som att det är väldigt få av er som rotar er och stannar kvar där. Jag vet att du nämner LA och New York i rubriken, men tänkte skriva lite ändå. Jag bor i London, och här är hyrorna också helt sinnessjuka. Hur löser jag det med boende då? Jo, jag gör som många andra och hyr ett rum i en delad lägenhet. I "min" lägenhet är vi 4st som delar på en 5-rummare och lägenheten ligger i zon 2 (1 är mest centralt). För det betalar jag £600/månad. Då ingår precis allt (el, bredband, council tax, vatten etc) och hyresvärdens fru kommer och städar kök, toalett, badrum, hall och vardagsrum en gång i veckan. Betalar ca £100/mån för kollektivtrafiken. När det är betalt är det mesta betydligt billigare än i Sverige.
Jag har ett rätt medelmåttigt jobb som vakt där jag tjänar £10.50/h. Mitt kontrakt ligger på 42h/v som jag garanterat får betalt för, men både nu i januari och februari snittar jag strax över 50h/v. Jag har alltså ca £1000 över varje månad efter att jag betalat boende och transport. Det kan jag både leva rätt gott på och ändå spara lite varje månad.
Jag har ett rätt medelmåttigt jobb som vakt där jag tjänar £10.50/h. Mitt kontrakt ligger på 42h/v som jag garanterat får betalt för, men både nu i januari och februari snittar jag strax över 50h/v. Jag har alltså ca £1000 över varje månad efter att jag betalat boende och transport. Det kan jag både leva rätt gott på och ändå spara lite varje månad.
Jag ser att inlägget är skrivet år 2019. Tänkte fråga om du fortfarande bor så? Om ni ser er som en "familj" och planerar att forsätta leva så, eller om det bara var något tillfälligt?
Själv gick jag direkt från att bo hos föräldrarna till att ha en hyfsat stor egen bostad. Detta i en lite mindre svensk stad, men med promenadavstånd till det mesta jag behöver i vardagen. Därför känns en sådan delad lägenhet-tillvaro helt främmande för mig.
Jag skulle absolut inte vilja ha under 70 kvadrat. Dessutom har jag eget garage och trädgård.