2023-02-23, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klickis
Man ska väl inte behöva köpa boken för att få veta vad som hände? Jeanette Höglund borde lägga ut detta offentligt så att alla givare kan läsa det.

Pga förundersökning så får hon inte prata om det som hänt.
Citera
2023-02-23, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shilohoha
Exakt. På Östermalm ser väl folk inga större problem med att göra affärer i den berömda gråzonen eller annan tvivelaktig handel med värdepapper eller dyligt. Men att köra en "Nina" det är 100% oacceptabelt. Hon är död i folks ögon. Undrar om proppmätta Vibeke Stjärnswärd fortfarande är lika stolt över sin medverkan i hemma-hos-Nina-på-middag-reportaget i Svensk Damtidning. Not so much.

Kanske pappan inte var så tät? Eller att systern kanske tyckte att Nina fick ta vara på sin egen skit. Finner det helt obegripligt att Nina inte sålde sin egen bostadsrätt istället för att stjäla flera miljoner från de fattigaste i samhället. Helt sjukt och helt oförlåtligt, inte bara i mina utan i varenda Östermalmares ögon.

Hur kunde hon veta att hon kunde betala tillbaka med ett arv? Hade hon kunnat det hade hon nog gjort det vid det här laget. Jag tror att antingen var inte pappan så tät och Nina var räddare att tappa ansiktet än hon var beredd på att byta ner sitt boende. Människan har ju inte jobbat på åratal så hon har säkerligen levt över sina tillgångar ett bra tag. Hon får väl göra som alla andra Östermalmskärringar på dekis, sälja av smycken och handväskor på Buckan.

Hon har nog varit högst medveten i alla fall i 50 år att hon har ett hyggligt arv att vänta sig i framtiden. I hennes släkt har barnen ärvt mindre förmögenheter i århundraden. Jag gissar även att hennes nuvarande lägenhet har att göra med familjens "förmögenhet". Men jag undrar om det faktum att Jeanette polisanmäler trots att Nina kommer vara god för pengarna vilken dag som helst innebär att Nina vägrar medge brott och har en helt annan version?
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2023-02-23 kl. 20:44.
Citera
2023-02-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luna0707
Pga förundersökning så får hon inte prata om det som hänt.

Men är det ok att skriva ett nästan helt kapitel i en bok om det då?
Citera
2023-02-23, 20:58
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shilohoha
Kanske pappan inte var så tät? Eller att systern kanske tyckte att Nina fick ta vara på sin egen skit. Finner det helt obegripligt att Nina inte sålde sin egen bostadsrätt istället för att stjäla flera miljoner från de fattigaste i samhället. Helt sjukt och helt oförlåtligt, inte bara i mina utan i varenda Östermalmares ögon.

Har hon gjort några restaurangkonkurser kanske värdet på hennes lägenhet till stor del redan är förbrukat. Finns endast en struntsumma kvar som inte är belånat eller ingenting alls, inte ens dom där långivarna "Sätt-Guldkant-på-Pensionärslivet" är intresserade. Hon kanske snodde pengarna för att betala ett lån som förfallit.

Pappan som dog behöver inte varit stormrik. Någon i tråden föreslog att han bodde i en paradvåning, kunde lika gärna varit en tvåa med kokvrå, vi vet inte. Också möjligt att pappans lägenhet var en hyresrätt -- det vimlar av privatvärdar på Östermalm. I så fall fanns det inget att sälja.

Jag lutar åt genuint usel ekonomi, en familj som inte längre orkar täcka upp med lån och allmosor kombinerat med alkoholism efter decennier i krogsvängen.
Senast redigerad av Månsan 2023-02-23 kl. 21:12.
Citera
2023-02-23, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Har hon gjort några restaurangkonkurser kanske värdet på hennes lägenhet till stor del redan är förbrukat. Bara är en struntsumma kvar som inte är belånat eller ingenting alls, inte ens dom där långivarna "Sätt-Guldkant-på-Pensionärslivet" är intresserade. Hon kanske snodde pengarna för att betala ett lån som förfallit.

Pappan som dog behöver inte varit stormrik. Någon i tråden föreslog att han bodde i en paradvåning, kunde lika gärna varit en tvåa med kokvrå, vi vet inte. Också möjligt att pappans lägenhet var en hyresrätt -- det vimlar av privatvärdar på Östermalm. I så fall fanns det inget att sälja.

Jag lutar åt genuint usel ekonomi, en familj som inte längre orkar täcka upp med lån och allmosor kombinerat med alkoholism efter decennier i krogsvängen.

Har mycket svårt att tro att hon har alkoholproblem om inte det skett på senare tid. Snarare var hon den som alltid var nykter och hade örnblick på allt som skedde runtomkring, alltid redo att föra sig väl i möblerade salonger
Citera
2023-02-23, 21:11
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Har mycket svårt att tro att hon har alkoholproblem om inte det skett på senare tid. Snarare var hon den som alltid var nykter och hade örnblick på allt som skedde runtomkring, alltid redo att föra sig väl i möblerade salonger

Du kan ha rätt, jag har ingen aning. Hon kan mycket väl varit en måttfull person. Jag tänker att någon sorts defekt i hjärnan och nedbrutet omdöme krävs -- utöver kraschad ekonomi -- för att ta steget till att knycka miljontals kronor från en välgörenhetsorganisation.
Citera
2023-02-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosjen
Men är det ok att skriva ett nästan helt kapitel i en bok om det då?

Ja du haha, såg hennes live på fb där hon sa att allt står i hennes bok men hon inte får prata om det. Låter skumt
Citera
2023-02-23, 21:35
Medlem
Citat:

Enligt artikeln som länkats i början av tråden har åklagaren begärt kvarstad med 1,7msek det visar att någon tillgång finns. Men den summan matchar endast det som åklagaren bedömer kan styrkas i eventuellt kommande åtal. Hennes lya borde vara värd en en del då hon bott i den sedan 1999.
Vad har pengarna gått till? Spelmissbruk? Förutom att leva på förstås.
Tycker spelmissbruk det förekommer relativt ofta där kvinnor tillskansat sig stora summor, inget finns sedan kvar naturligtvis.
Citera
2023-02-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
Enligt artikeln som länkats i början av tråden har åklagaren begärt kvarstad med 1,7msek det visar att någon tillgång finns. Men den summan matchar endast det som åklagaren bedömer kan styrkas i eventuellt kommande åtal. Hennes lya borde vara värd en en del då hon bott i den sedan 1999.
Tycker spelmissbruk det förekommer relativt ofta där kvinnor tillskansat sig stora summor, inget finns sedan kvar naturligtvis.

Alltså, jag tror inte på något mysterium. På 80- och 90-talen var hon ett hett namn som drog kändisar och adeln. Att vara en het värdinna på Cafeet gav trevliga pengar och andra förmåner men inga miljoninkomster. Efter Cuckoo började hennes stjärna svalna och projekten blev mindre och glesare. De senaste 10 åren har hon väl bara hoppat in ibland som värdinna då och då och knappt haft någon inkomst och hennes besparingar och därefter lån har väl till sist tagit slut
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2023-02-23 kl. 21:56.
Citera
2023-02-23, 22:29
Medlem
Citat:
Hon har nog varit högst medveten i alla fall i 50 år att hon har ett hyggligt arv att vänta sig i framtiden. I hennes släkt har barnen ärvt mindre förmögenheter i århundraden. Jag gissar även att hennes nuvarande lägenhet har att göra med familjens "förmögenhet". Men jag undrar om det faktum att Jeanette polisanmäler trots att Nina kommer vara god för pengarna vilken dag som helst innebär att Nina vägrar medge brott och har en helt annan version?

Tror inte på att pappan var stormrik, varför skulle syrran bo i Enebyberg i så fall? Inte stekigaste stället direkt. Tror mer på att Nina körde fasadliv efter det att jobben slutade komma in, firman gick åt skogen och soc hägrade runt hörnet. Att stjäla från de fattigaste i samhället är så sjukt lågt att det saknar jämnförelse. 1,7 miljoner för Vid din sida är enorma pengar. Undrar Vad tex Mikas tänker om det, de är storsponsorer. I själva verket har de sponsrat haggans liv på Karlaplan. Usch och kräks.

Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
Tror hon helt enkelt levt upp pengar och vid vägs ände så var de helt enkelt slut. Hon fattade att ingen skulle märka i första taget om hon nallade på kassan, och med tiden kanske hon blev modigare och trodde ingen skulle märka. Stackars fattigpensionärer och stackars jeanette som verkar jobba livet ur sig för att göra skillnad för de gamla och de fattigaste.
Senast redigerad av Shilohoha 2023-02-23 kl. 22:35.
Citera
2023-02-23, 22:31
Medlem
Citat:
Alltså, jag tror inte på något mysterium. På 80- och 90-talen var hon ett hett namn som drog kändisar och adeln. Att vara en het värdinna på Cafeet gav trevliga pengar och andra förmåner men inga miljoninkomster. Efter Cuckoo började hennes stjärna svalna och projekten blev mindre och glesare. De senaste 10 åren har hon väl bara hoppat in ibland som värdinna då och då och knappt haft någon inkomst och hennes besparingar och därefter lån har väl till sist tagit slut

Lite samma som kidsen som är värdar/värdinnor på Stureplansklubbarna nu. Same shit.
Citera
2023-02-23, 23:29
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Har hon gjort några restaurangkonkurser kanske värdet på hennes lägenhet till stor del redan är förbrukat. Finns endast en struntsumma kvar som inte är belånat eller ingenting alls, inte ens dom där långivarna "Sätt-Guldkant-på-Pensionärslivet" är intresserade. Hon kanske snodde pengarna för att betala ett lån som förfallit.

Släkten är väl knapadel mer eller mindre. Väldigt liten andel av de sk adliga släkterna har någon vidare förmögenhet att tala om. Denna gren är friherrliga om jag inte minns fel och tillhör inte den sk eliten ett snäpp högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in