Citat:
Ursprungligen postat av
halaltarzan
Tack.
Hon var väl adlig har jag för mig, finns det inte pengar i släkten kan jag ju undra?
visst finns det rika adliga människor, men det är inte ens 5% av alla nu levande adliga familjer som har en standard högre än medelklass. förvisso ökar oddsen om vi räknar in alla adliga i STOCKHOLM - ett skithål där folk som alltid känt sig viktigare än de är hamnar, och adeln är inget undantag.
jag har ett adligt namn och kan inte ens fantisera om alla gånger jag kallats för joakim von anka, greven, öfverklass eller något annat tramsigt. gemene svensk är ganska obildad, och tycks tro att adeln är någon hemlig klubb där alla är Krösus Sork och klappar varandra på ryggen. ätten ifråga, krusenstierna, är dock ganska (nåja) gammal och tillhör väl de ätter som är mer kända än t.ex. Schmiedefelt, Carlson (ja, adligt), stromberg (ja, adligt), strömfelt (ja, adligt) eller någon annan mer obskyr ätt. själv har jag inte förfäder som lett krig eller suttit i riksdagen i Sunkholm, så jag slipper i alla fall många frågor.
pluggade i Lund i några år och var tjenis med en Oxenstierna. när han inte kallades för Axel eller rikskanslern så var det samma trams som jag beskrev ovan, att det är en jävla massa "öhhh, greven", "öhhh, joakim von anka" eller "öhhh, silfverskeed i röven?" Nu går det förvisso inte att jämföra min släkt som är fattig smutsadel med en av landets mest förnäma ätter, men det jag försöker säga är att om du har ett adelsnamn med prefix (af, von, de) så kommer du få en massa frågor, folk som säger
von med V snarare än F, folk som säger
af med F snarare än V, och en massa lågpannor som i sin medelklassavundsjuka antar att du är en rik fitta som gillar polo och ostron.
mvh,
en fattig, dekadent jävel som råkar ha ett roligt namn