2023-02-23, 17:35
Medlem
billyblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Sen om du ska dra det kortet kan man ju fundera på varför det nästan alltid är mest etniska Svenskar som tar initiativet till och engagerar sig i sånt här. Inte ens när det handlar om att hjälpa flyktingar brukar invandrare från samma land vara mest representerade bland dom som hjälper till.
.

Då vet jag inte var du tittar. Människor från andra länder tenderar att vara de mest givmilda och hjälpsamma, lägg då till att de ofta inte har mycket att röra sig med. Men svenskar håller ofta i varenda litet öre.
Citera
2023-02-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Någon som vet nåt? Är det N*na? Vid din sida?
https://morgonposten.se/2023/02/22/krogprofilen-nina-von-krusenstierna-misstanks-ha-stulit/
Citera
2023-02-23, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billyblue
Då vet jag inte var du tittar. Människor från andra länder tenderar att vara de mest givmilda och hjälpsamma, lägg då till att de ofta inte har mycket att röra sig med. Men svenskar håller ofta i varenda litet öre.

Så kan det mycket väl vara. Men nu pratar vi om hjälporganisationer och organiserat hjälparbete.
Citera
2023-02-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Tack.

Hon var väl adlig har jag för mig, finns det inte pengar i släkten kan jag ju undra?

visst finns det rika adliga människor, men det är inte ens 5% av alla nu levande adliga familjer som har en standard högre än medelklass. förvisso ökar oddsen om vi räknar in alla adliga i STOCKHOLM - ett skithål där folk som alltid känt sig viktigare än de är hamnar, och adeln är inget undantag.

jag har ett adligt namn och kan inte ens fantisera om alla gånger jag kallats för joakim von anka, greven, öfverklass eller något annat tramsigt. gemene svensk är ganska obildad, och tycks tro att adeln är någon hemlig klubb där alla är Krösus Sork och klappar varandra på ryggen. ätten ifråga, krusenstierna, är dock ganska (nåja) gammal och tillhör väl de ätter som är mer kända än t.ex. Schmiedefelt, Carlson (ja, adligt), stromberg (ja, adligt), strömfelt (ja, adligt) eller någon annan mer obskyr ätt. själv har jag inte förfäder som lett krig eller suttit i riksdagen i Sunkholm, så jag slipper i alla fall många frågor.

pluggade i Lund i några år och var tjenis med en Oxenstierna. när han inte kallades för Axel eller rikskanslern så var det samma trams som jag beskrev ovan, att det är en jävla massa "öhhh, greven", "öhhh, joakim von anka" eller "öhhh, silfverskeed i röven?" Nu går det förvisso inte att jämföra min släkt som är fattig smutsadel med en av landets mest förnäma ätter, men det jag försöker säga är att om du har ett adelsnamn med prefix (af, von, de) så kommer du få en massa frågor, folk som säger von med V snarare än F, folk som säger af med F snarare än V, och en massa lågpannor som i sin medelklassavundsjuka antar att du är en rik fitta som gillar polo och ostron.

mvh,
en fattig, dekadent jävel som råkar ha ett roligt namn
Citera
2023-02-23, 18:00
Medlem
Citat:

exakt. så är det.
Citera
2023-02-23, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mufflis
https://morgonposten.se/2023/02/22/krogprofilen-nina-von-krusenstierna-misstanks-ha-stulit/
Bra! Då är det dags att lägga av med skittugget om någon som gör bra och rätt!
Lämna Jeanette Höglund utanför allt av dravel!
Citera
2023-02-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolouise
exakt. så är det.

Jo visst kan det vara så. Men det här med ideellt organiserat frivilligarbete, som tråden handlar om, tycker jag är orättvist att inte ge svenskarna cred för. För det kan ni väl inte påstå att "invandrare" är bättre på generellt?

Och varför skulle det vara fel att i huvudsak inrikta sig på "Svenska" pensionärer. Det finns ju fullt med andra organisationer för eu-migranter, narkomaner, välkomnande av flyktingar, insamling för Ukrainare etc etc.

Får det inte finnas något inriktat till i huvudsak svenskar?
Citera
2023-02-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kluddarn
Bra! Då är det dags att lägga av med skittugget om någon som gör bra och rätt!
Lämna Jeanette Höglund utanför allt av dravel!

Ja jeanette är en hjälte och kommer alltid vara
Citera
2023-02-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mufflis
Ja jeanette är en hjälte och kommer alltid vara
Min poäng är din så tack! Jeanette Höglunds namn borde raderas från dravlet som Societetsprofilen skapat på egen hand
Citera
2023-02-23, 19:07
Medlem
Citat:
Oj oj oj vad det pudlar här. För att det är en svensk vit kvinna. Skulle det vara en invandrare som gjort detta - hade tonen varit rätt så annorlunda.

Vid din sida stank från första början. Det framkom att de gett bara "svenskar" mat/hjälp i början, men när trycket var för mycket, var de tvungna att ställa om. Hennes pappa var/är (osäker nu) ordförande för SD i Gnesta? (rätta mig om jag har fel.) så det faller naturligt att hon skulle gå i samma fotspår.
Av det jag har sett av henne är hon grym på att manipulera. Låta som att en sak är något, men i själva verket är det något helt annat. Ungefär som hela SD är uppbyggt.
Hoppas hon åker dit rejält.

exakt så, det har varit en mkt skum organisation från början. Utan insyn i var pengarna gått,
Citera
2023-02-23, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Måste vara den ultimata skammen för fröken Krusenstierna. Välkänd, allmänt framgångsrik östermalmskvinna avslöjad som en simpel bandit. Hade ju varit något bättre om hon blåst Handelsbanken genom något snillrikt bedrägeriupplägg, att stjäla från en välgörenhetsorganisation är ju nästan så lågt men kan komma -- endast marginellt bättre än att råna åldringarna direkt på gatan.
Exakt. På Östermalm ser väl folk inga större problem med att göra affärer i den berömda gråzonen eller annan tvivelaktig handel med värdepapper eller dyligt. Men att köra en "Nina" det är 100% oacceptabelt. Hon är död i folks ögon. Undrar om proppmätta Vibeke Stjärnswärd fortfarande är lika stolt över sin medverkan i hemma-hos-Nina-på-middag-reportaget i Svensk Damtidning. Not so much.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Obegripligt att man i ett sådant läge inte kan gå till sin far och be om hjälp.

Sen kan man ju belåna sin lägenhet även som exempelvis pensionär för att "ge guldkant till sin tillvaro". Man "äter upp" sitt hem medan man lever - istället för att lämna ett arv till nästa generation.

Detta hade både pappan och Nina själv ha kunnat göra.

P.S. har hon barn? Tänker på att hon skulle ha kunnat "låna av dem" också i väntan på arvet..
Kanske pappan inte var så tät? Eller att systern kanske tyckte att Nina fick ta vara på sin egen skit. Finner det helt obegripligt att Nina inte sålde sin egen bostadsrätt istället för att stjäla flera miljoner från de fattigaste i samhället. Helt sjukt och helt oförlåtligt, inte bara i mina utan i varenda Östermalmares ögon.

Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Arvet från pappa förändrar saker och ting lite grand. Hon visste att hon garanterat kommer att kunna betala tillbaka det. Det visste nog Jeanette också. Möjligen handlar polisanmälan om ilska och, nää, nu e jag jävligt trött på å vänta på att den där jävla kärringen ska göra rätt för sig. Inga barn.
Hur kunde hon veta att hon kunde betala tillbaka med ett arv? Hade hon kunnat det hade hon nog gjort det vid det här laget. Jag tror att antingen var inte pappan så tät och Nina var räddare att tappa ansiktet än hon var beredd på att byta ner sitt boende. Människan har ju inte jobbat på åratal så hon har säkerligen levt över sina tillgångar ett bra tag. Hon får väl göra som alla andra Östermalmskärringar på dekis, sälja av smycken och handväskor på Buckan.
Citera
2023-02-23, 19:44
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolouise
Skillnaden är att svenskar redan har sin ekonomi tryggad genom vårt sociala välfärdssystem.

Intressant, har du egna erfarenheter av det du påtalar?
Har nämligen erfarenhet av en helt annan sida av myntet, så att säga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in